روز جاری محمد صدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و بنیان‌گذار سازمان غیردولتی حقوق بشر کُردستان، بعد از تحمل ده سال حبس از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد صدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با قرار کفالت از زندان اوین آزاد گشت.

مسئولین زندان اوین قبلاً تاریخ آزادی این زندانی سیاسی را ۱۹ اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بودند ولی قاضی پرونده به بهانه سه روز غیبت در زمان مرخصی، آزادی ایشان را به امروز موکول کرد.

از سویی دیگر، قانون تجمیع جرائم درمورد پرونده این روزنامه‌نگار تاکنون اعمال نشده است. مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات جدید، در صورت تجمیع جرائم، تنها حکم ده‌ساله حبس آقای کبودوند قابلیت اجرا دارد و حبس شش‌ماهه وی اجرا نخواهد شد، به همین جهت آقای کبودوند با قید کفالت تا تعیین تکلیف این ماده در خصوص وی از زندان آزاد شد.

محمد صدیق کبودوند، روزنامه‌نگار، مدیرمسئول هفته‌نامهٔ «پیام مردم» و بنیان‌گذار سازمان غیردولتی حقوق بشر کُردستان، در تیرماه سال ٨۶ بازداشت و پس از هفت ماه حبس در سلول انفرادی به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته‌نامه پیام مردم توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد، که پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافت. این فعال حقوق بشر همچنین به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس محکوم گشت.

دیگری به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته‌نامه پیام مردم» توسط «دادگاه انقلاب سنندج» به «یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم» محکوم شد که پس از اعتراض، این حکم در دیوان عالی کشور به «شش ماه حبس» کاهش پیدا کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com