هاوار: همسر زهرا نعمتی پرچمدار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان، با استفاده از قوانین تبعیض آمیز جنسیتی اسلامی، از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد.

رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی در گفتگو با رسانه های ایران در این باره گفته است: “بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو زهرا نعمتی بنا به دلایلی منزل را ترک کرده و تا این لحظه با وجود این که چندین‌بار خواستار بازگشت او به منزل بودم از زندگی با من امتناع کرده و حتی درخواست طلاق داده است. پس از این اتفاق او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی شرکت کند. اگرچه نمی‌دانم با چه مجوزی توانست به عنوان نماینده سازمان ملل کشور را ترک کند و عازم سوییس شود.”

براساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه ایران، زن شوهردار« ولو کمتر از ۱۸ سال» تنها با موافقت کتبی شوهر و یا د‌‌ر موارد‌‌ اضطراری اجازه د‌‌اد‌‌ستان شهرستان محل د‌‌رخواست گذرنامه، می‌تواند گذرنامه دریافت کند.

ماده ۱۹ همین قانون نیز تصریح کرده است در صورتی که « موانع صد‌‌ور گذرنامه بعد‌‌ از آن حاد‌‌ث شود‌‌» ، «از خروج د‌‌ارند‌‌ه گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد‌‌ شد‌‌»

قوانین تبعیض آمیز جسنیتی جمهوری اسلامی که قدرت مطلق و اختیارات کامل یک زن را به شوهر و یا والدینش واگذار می نماید، به شوهران این اجازه را می دهد تا بدون حتی هیچ دلیلی قانونی و قابل قبول، همسر خود را ممنوع الخروج کنند.

حق طلاق نیز بر طبق قوانین اسلام و جمهوری اسلامی در دست مردن است، حقی که بر طبق آن شهابی‌پور می گوید: “به هر صورت یکسری مسائل و مشکلات خانوادگی پیش آمده که قابل حل است و نیاز نیست تا حد طلاق به آن دامن زده شود.”

زهرا نعمتی عضو تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول ایران است. وی نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در بازی‌های جهانی المپیک و پارالمپیک شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com