امروز ۷ مه، روز جهانی برابری خانواده است و به همین مناسبت در نظر گرفته‌ایم تا در چند بخش درباره برون‌آیی اقلیت‌های جنسی صحبت کنیم.

روند برون‌آیی (بخش اول)
عبارت “برون‌آیی” اشاره می‌کند به روندی در تمام عمر که به توسعه مثبت هویت گی، لزبین، دوجنسگرا یا ترنسجندر می‌‌انجامد. برون‌آیی برای بسیاری از مردم یک مبارزه طولانی و سخت است، زیرا اغلب در طول این مسیر افراد با بسیاری از نگرش‌های همجنس‌گرا ستیزانه و روش‌های تبعیض‌آمیز مواجه می‌شوند که مجبور به مقابله با آن‌ها هستند.
بسیاری از افراد در ابتدا نیاز دارند تا با کلیشه‌های منفی و احساسات همجنس‌گرا ستیزی خودشان که در حین بزرگ شدن به آن‌ها آموزش داده شده، مبارزه کنند. قبل از این‌که این افراد بتوانند درباره آنچه که هستند (هویتشان) حس خوبی داشته باشند، نیاز دارند تا رفتار و نگرش خود را از پایین‌ترین زنجیره همجنس‌گرا ستیزی (دافعه، ترحم، تحمل) به چالش بکشند تا به احساس فهم و پذیرش برسند.
اما اغلب، سال‌ها کار و زحمت دردناک لازم است تا شخص به یک هویت مثبت از گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی برسد، بسیاری از افراد در این مرحله شروع به تصمیم‌گیری در این رابطه می‌کنند که به چه کسی بگویند که همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و یا ترنس‌جندر هستند؟ بسیاری از افراد به دلایل گوناگون از اینکه برای خانواده و دوستان برون‌آیی کنند وحشت دارند.
در جامعه ما، تصور می‌شود که همه‌ی مردم دگرجنسگرا هستند، بنابراین اعضای جامعه اقلیت جنسی باید به طور مداوم تصمیم بگیرند که در چه موقعیتی و به چه کسانی در رابطه با گرایش جنسی و یا هویت جنسیتیِ‌ خودشان اطلاع رسانی کنند. فرایند برون‌آیی شامل مراحل گوناگونی است و این مراحل دقیقا برای همه افراد به یک شکل نیست. برون‌آیی تمام مشکلات افراد را حل نمی‌کند حتی ممکن است مشکلاتی جدید ایجاد کند. در نظر گرفتن فوائد و مضرات برون‌آیی بخشی از مراحل برون‌آیی است. درجات مختلفی از برون‌آیی وجود دارد، افراد جامعه اقلیت‌جنسی ممکن است برای بعضی برون‌آیی کرده باشند و برای بعضی خیر. فرآیند برون آیی می‌تواند یک تجربه‌ی رهایی بخش برای افراد اقلیت جنسی باشد. این فرآیند به آن‌ها اجازه می‌دهد تا زندگی‌شان را صادقانه‌تر پیش ببرند و روابط واقعی با دیگران ایجاد کنند.

فوائد، ریسک‌ها و ترس‌ها در فرآیند برون‌آیی
در ادامه برخی از فوائد، ترس‌ها، ریسک‌ها و نتایج احتمالی برون‌آیی را که یک فردی که هنوز آشکارسازی نکرده تصور می‌کند، را آورده‌ایم. این یک لیست جامع نیست. اما درعوض فکرکردن درمورد بعضی نتایج احتمالی چنین انتخابی (انتخاب به برون‌آیی) می‌تواند به روشن‌سازی تصمیم فرد کمک کند که چگونه، چه وقت و برای چه کسی برون‌آیی کند. فکر کردن به این فوائد، ریسک‌ها، ترس‌ها و نتایج احتمالی همچنین کمک می‌کند تا فرد آماده بهترین عکس‌العمل‌‌های ممکن باشد.
بعضی فوائد برون‌آیی
توانایی زندگی صادقانه، و یک‌پارچه و اجتناب از داشتن زندگی دوگانه.
افزایش عزت نفس از طریق توان‌مندسازی و خودآگاهی بیشتر.
ایجاد و گسترش روابط نزدیک و واقعی‌تر با اعضای خانواده و دوستان.
کاهش استرس و ترس پنهان کردن هویت خود و فهمیدن حقیقت توسط دیگران.
ایجاد ارتباط با دیگر اعضای اقلیت جنسی.
بخشی از یک جامعه و فرهنگ بودن همراه با دیگرانی که با شما یک نقطه مشترک دارند.
کمک به برطرف کردن اسطوره‌ها و کلیشه‌ها با صحبت کردن در مورد تجربه خود و تعلیم به دیگران.
یک مدل رفتاری برای دیگران بودن.

بعضی از ریسک‌ها و ترس‌های برون‌آیی
طرد شدن- از دست دادن روابط؛ شایعه؛ آزار و اذیت؛ سوءاستفاده؛ بیرون انداخته شدن از خانواده/خانه؛ از دست دادن حمایت مالی؛ از دست دادن کار؛ خشونت فیزیکی؛ تغییر دائمی روابط؛ طرد شدن از گروه‌ها/اجتماعات(برای مثال گروه‌های مذهبی یا دوستی)؛ تبعیض.

احساسات ممکن
ترس، آسیب پذیری؛ عدم اطمینان از عکس العمل طرف مقابل؛ تسکین؛ غرور.

نیازهای ممکن
پذیرش حمایت کردن؛ درک کردن؛ آسایش؛ اطمینان حاصل کردن از اینکه برون‌آیی فرد بر روابط تاثیر منفی نخواهد داشت؛ روابط نزدیک؛ به رسمیت شناختن احساسات، عشق.
دلایلی که افراد جامعه اقلیت جنسی، شاید بخواهند برای اقوام و دوستان برون‌آیی کنند
خاتمه دادن به مخفی بازی، احساس نزدیکی بیشتر به افراد دیگر، توانایی اینکه در کنار آن‌ها بتوانند خودشان باشند، احساس صداقت، بیان اینکه همجنس‌گرا بودن مشکلی ندارد.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com