روژی کورد: بنا بر تصاویری که در شبکه های مجازی منتشر شده اس، امروز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ شمسی، یک زن فمینیست ایرانی به نشانه اعتراض به سیاستها و قوانین تبعیض آمیز جمهوری اسلامی، با بدن برهنه به خیابانها رفت.

گزارشات حاکی از آنست که این زن که هنوز هویت وی فاش نشده است، در اتوبان همت دیده شده است.

زنان در جمهوری اسلامی به علت اینکه از رجال سیاسی محسوب نمی شوند، حق تصدی پست ریاست جمهوری را ندارند.

اعتراضات به سیاستهای جمهوری اسلامی؛ نقض حقوق بشر، وجود سیاستهای تبعیض آمیز جنسیتی و اعدام و بازداشتها، فقر و بیکاری، افزایش چمشگیر آسیب های اجتماعی از قبیل اعتیاد و متلاشی شدن بنیان خانواده، به ویژه در ایام انتخابات و تبلیغات کاندیداها، به گونه چشمگیری افزایش یافته است.

آگاهان مسائل اجتماعی ایران می گویند، جامعه کنونی ایران، اینک بیش از هر زمان دیگری دچار آنومی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و …غیره شده است، آنومی ای که روزبروز هم از لحاظ کمیت و  نیز کیفیت، بر دامنه و گستره آن افزوده می شود، طی این نوشتار بیشتر به منبع این آنومی که سیستم حکومتی حاکم بر جامعه می باشد، پرداخته می شود تا بر خود نوع و دامنه آنومی.

نمونه هایی از وجود آنومی در ایران: شیوع و گسترش نابهنجاریهایی از قبیل ایدز، طلاق، اجاره دادن رحم، مصدر مواد مخدر بویژه در زنان و دانش آموزان، خودکشی، گسترش روابط سکسی و سکس فروشی و …غیره، از آنجا که با هنجارهای حاکم بر جامعه ایران نامنطبق بوده و نابهنجاری محسوب می شوند، فلذا آنومی اجتماعی محسوب می شوند که در ذیل به ذکر برخی از آنها با ذکر امارهای خود منابع داخلی ایران، می پردازیم.

کودکان مبتلا به ایدز: معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مطالعه‌ای نشان می‌دهد که ۴.۵۵۵ درصد از کودکان خیابانی مبتلا به بیماری ایدز هستند. وی همچنین می گوید: “مطالعه دیگری روی رفتارهای پرخطر کودکان نشان می‌دهد که در معرض خطر و سوءاستفاده قرار می گیرند”.(خبرگزاری فارس)[iii]

مواد مخدر: به گزارش افکارنیوز، در چند سال گذشته معمولا افراد بیکار به سمت استعمال مواد مخدر گرایش پیدا می کردند اما چندی است که بخشی از نیروی کار یا به عبارت بهتر ۲۰درصد از ۲۲میلیون نفر شاغل در کشور حدود ۴میلیون و ۴۰۰هزار نفر اعتیاد دارند که این نشان دهنده فاجعه ای بزرگ در بازار کار کشور است که می تواند در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را موجب شود. (منبع همان).

انتقال ایدز: معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش دو برابری انتقال جنسی ایدز خبر داد و گفت: حدود یک دهه پیش ۱۵ درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بود و اکنون به ۳۰ درصد افزایش یافته است. سیاری گفت: مشکل جدی فعلی انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی است که میزان انتقال ایدز از این طریق در یک دهه گذشته دو برابر شده و از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.(ایرنا) (منبع همان).

اعتیاد زنان: پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آمار اعتیاد زنان در سال ۸۰۰ حکایت از آن دارد که زنان، پنج درصد کل معتادان را تشکیل می دهند؛ حال آنکه در طرحی که سال ۹۰ اجرا شد و البته روش شناسی یا متدولوژی آن با طرح اولیه متفاوت بود، شاهد آن بودیم که این رقم به ۹ درصد رسیده و این، یعنی آنکه اعتیاد زنان در مجموع شمارش معتادان ۲ برابر شده است. (منبع: همان).

اعتیاد دانش آموزان: مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفته است‌ ۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان ایران در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند و از این تعداد ۳ هزار و ۶۰۰ نفر حداقل یکبار مواد مخدر مصرف کرده‌اند.(تنسیم) (منبع: همان).

طلاق: میرباقری معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به بحث رشد طلاق گفت: نسبت طلاق و ازدواج به گونه‌ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج ۲۲۲۲ طلاق ثبت می‌شود. وی افزود: البته این آمار میانگین است. ما در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق داریم. در برخی شهرستان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، بیش از ۵۰ طلاق ثبت می‌شود و متاسفانه در برخی از شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ مورد طلاق داریم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com