در هفته گذشته، حداقل سه مرتبه از سه فرد متفاوت شنیدم که شخصی به آنها گفته بود که “اگر در همین ابتدای رابطه نیازمند دریافت کمک باشیم، حتما به این معنی است که این رابطه محکوم به فناست” این یک احساس متداول است که ما روانشناسان زیاد آن را می‌شنویم. بسیاری از افراد زمانی حس می‌کنند که مجبور هستند اقدام به دریافت کمک برای زوج‌ها کنند که در بحران هستند. در حالیکه باید خیلی زودتر به روانشناس مراجعه کنند، یعنی هنگامی‌که لبه‌های خشن در رابطه وجود دارند و مسائل چالش برانگیز هستند، برای رفع به موقع آن اقدام نمی‌کنند.
دلایلی وجود دارد که چرا این مسئله مشکل ساز است و چرا دریافت کمک در اوایل شروع رابطه می‌تواند بسیار مفید باشد:
اگر تا زمانی‌که رابطه شما عمیقا در بحران است برای گرفتن کمک صبر کنید، علل اساسی بروز این بحران ممکن است به جایی برسند که خسارت و اعتماد از بین رفته‌ی زیادی برای تعمیر، ایجاد کنند. سالها ارتباطات بدون مهارت و حضور چهار اسب سوار یعنی: “انتقاد، حالت تدافعی، ایجاد دیوار سنگی، تحقیر” می‌تواند باعث فرسایش دلبستگی طرفین شود و هرچه دلبستگی بیشتر سائیده شود، تعمیر آن سخت‌تر است.
گرفتن پشتیبانی در اوایل رابطه می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های لازم برای هدایت کشمکش‌ها را دریافت داشته باشید تا آن چهار اسب سوار هرگز از راه نرسند. و در این بین دلبستگی‌تان به یکدیگر را دچار فرسودگی نکنید و همچنین بهترین راهها برای ایجاد صمیمیت را ایجاد کنید تا هرگونه شرایط سخت در آینده قابل هدایت باشند. کمک گرفتن در اوایل رابطه می‌تواند شما را در برابر اندوه بعدی حفاظت کند زیرا ممکن است متوجه شوید که چشم اندازهای رابطه شما با طرف مقابل سازگار نبوده و این رابطه مناسب نیست.
ما با زوج‌هایی کار کرده‌ایم که از ابتدا برای هم مناسب نبوده‌‌اند و دردناک است تا آنها را درحالیکه سه، چهار یا ده سال از رابطه‌شان گذشته، در حالی ببینید که در بحران کامل هستند و به دنبال کمک می‌باشند.
هیچ شرمی در دریافت کمک وجود ندارد؛ مخصوصا هنگامی که شما هیچکدام، زمان زیادی را صرف یادگیری مهارت‌های ارتباط آگاهانه نکرده‌اید. ما همگی چک آپ های سالیانه با پزشک خود داریم. و یا ماشین خود را هر چند ماه برای تعویض روغن و تعمیر به نمایندگی می‌بریم. پس چرا به رابطه خودمان که اغلب مهمترین چیز در زندگی ما است، فرصت یک تنظیم دوباره ندهیم؟

این نوشتار همراه با کمی تغییر از این منبع برداشته شده است.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com