روحانی: علی خامنه ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، بر طبق سنت شخصی خود، هرگاه یکی از مسئولین جمهوری اسلامی، موفقیتی را به خود نسبت داده باشد بر او تاخته است، در یک سخنرانی به مناسبت روز جهانی «کارگر»، بدون اینکه نامی از حسن روحانی بر زبان بیاورد بر وی تاخت.

خامنه‌ای گفت: « گاهی می‌شنویم بعضی می‌گویند یا در گذشته گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه جنگ را از سر کشور رفع کنیم، اما این حرفها درست نیست و واقعیت آن است که در تمامی سالهای متمادی، حضور ملت در صحنه، باعث رفع سایه جنگ و تعرض از سر ایران شده است.»

علی خامنه ای همچنین مسئولان اقتصادی دولت آینده « باید از همان روز اول، همت و تلاش خود را به حل مشکل اشتغال معطوف کنند، چرا که در این موضوع مهم، حتی یک روز تأخیر جایز نیست.»

او در ادامه سخنان خود موضعی همچون موضع نامزدهای اصلی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت و در قسمت اعظم سخنان خود به مسئله بیکاری و شغل‌آفرینی پرداخت. او اشتغال را «در درجه اول اهمیت» قرار داد و گفت که « اگر مسئله اشتغال به شکل مناسبی حل شود، آسیبهای اجتماعی از جمله مواد مخدر، مشکلات جوانان و آفتهای ناشی از بیکاری و بیکارگی هم کاهش محسوس خواهد یافت.»

شتغال و مبارزه با بیکاری اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و ابراهیم رئیسی می باشد.

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و از اعضای «هیأت مرگ» در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بوده است.

نکته قابل تامل در سخنان خامنه ای این است که وی امروز گفت هر کس «کشور، نظام و امنیت» را دوست دارد، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. اما او در گذشته با گفتن «هرکس کشور را دوست دارد، حتی اگر با نظام مخالف است، رأی بدهد»، برخی منتقدان خود و جمهوری اسلامی را «امیدوارتر» کرده‌بود. به نظر می‌رسد اکنون موضع او تغییر کرده است.

برخی از تحلیلگران سیاسی مسائل ایران معتقدند که علی خامنه ای، ابراهیم رئیسی را بدین منظور وارد کارزار انتخابات کرده است که به حسن روحانی نشان بدهد که هرگاه اراده کند می تواند وی را از کرسی ریاست جمهوری پایین بکشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com