آیا تا حالا این جمله را شنیده‌اید؟ و یا آن را به کار برده‌اید؟ این عبارت یکی از معمول‌ترین چیزهایی است که روانشناسان از افرادی که دچار شکست در رابطه شده‌اند، می‌شنوند. مشکل اینجاست که به خودی خود این عبارت بی‌معنی‌ست.
“من عاشق تو نیستم” واقعا چه معنی دارد؟ این عبارت می‌تواند چندین معنا داشته باشد:

اول، می‌تواند به این معنی باشد که برای فرد گوینده، عشق کاذب (در انگلیسی به نام Limerence) پایان یافته است. عشق کاذب آن احساس چسبنده، سکسی و شیرینی است که فرد در ابتدای رابطه (حتی گاهی اوقات قبل از اینکه رابطه شروع شود) دارد. عشق کاذب، عشق نیست. یک کوکتل مواد مخدر است که از مغز ما تراوش می‌کند و ما فکر می‌کنیم که عاشق شده‌ایم. _ این عشق کاذب تا ابد باقی نمی‌ماند._ لیمرنس یا عشق کاذب بین سه الی شش ماه و بعضی اوقات تا یک سال پس از آغازش، پایان می‌یابد. مغز پمپاژ مخلوطی از مواد مخدر درون‌زا، اکسی توسین و سایر هورمون‌ها را متوقف می‌کند. زمانی که ترشح این هورمون‌ها متوقف شود، مسائل بسیار متفاوت حس می‌شوند. مخصوصا اگر ما شریک خود را خوب انتخاب نکرده باشیم.

دوم، عبارت “تو را دوست ندارم” می‌تواند به این معنی باشد که چیزی بر سر راه صمیمت احساسی طرفین قرار گرفته است. رفتارهای کشنده صمیمیت مانند، صحبت همراه با انتقاد و حالت دفاعی، باعث فرسایش صمیمت می‌شود و اداره نکردن این محرک‌ها می‌تواند منجر به دعوا یا تنش شود، که صمیمیت را فرسوده خواهد کرد.

سوم، می‌تواند به این معنا باشد که فرد متوجه عدم تطابق دیدگاه در رابطه شده است. یکی از زوج‌ها ممکن است متوجه شود که رابطه‌ای که در آن قرار دارد واقعا آن چیزی نیست که می‌خواهد. ممکن است این مسئله زیاد شفاف نباشد و تنها به این صورت باشد که فرد متوجه شده است که زندگی که دارد، درست نیست.

اگر دچار این حس شدم چه کار کنم؟
کشف کنید که کدام یک از موارد بالا علت ایجاد این حس هستند. اگر مدت زمان رابطه شما با شریک‌تان بیش از یک سال یا در حدود یک سال باشد، ممکن است مورد اول نباشد. فهرستی از رفتارهای از بین برنده صمیمیت تهیه کنید، کشف کنید که آیا شما و یا شریک‌تان در حال فرسایش صمیمت بین خود بوده‌اید و با گفتار و اعمال‌تان امنیت دلبستگی رابطه را به خطر انداخته‌اید؟ اگر تشخیص دادید که این مسئله علت وجود مشکل است حتما همراه با شریک‌تان به یک مشاور مراجعه کنید و اگر متوجه شدید که مشکل این است که شما چشم‌اندازی که از رابطه دارید را زندگی نمی‌کنید، خوب درک کنید که چشم انداز شما برای یک رابطه دقیقا چیست؟ و سپس با شریک خود ( بهتر است با وساطت یک مشاور) در این مورد گفتگو کنید.

اگر این جمله را از شریک زندگی‌ام شنیدم چه کنم؟
زمان آن برای شما رسیده تا سهم خود را از آنچه که می‌خواهید بردارید. شما کنترلی بر آنچه که شریک‌تان می‌گوید یا انجام می‌دهد ندارید. می‌توانید سوال کنید که آیا تمایل دارد همراه شما به مشاور مراجعه کند یا در کلاس آموزشی شرکت کند؟ یا واقعا قصد جدایی دارد؟ سپس زمان آن رسیده تا شما بر روی التیام یافتن و تامل در رابطه‌تان بپردازید. چگونه وارد رابطه شدید؟ و در طول رابطه چه اتفاقاتی رخ داد. به یاد داشته باشید که شما سزاوار عشق هستید و می‌توانید از این شکست التیام پیدا کنید، مهارت‌های لازم برای ایجاد صمیمیت و از بین نبردن آن را کسب کنید و رابطه‌ای را که واقعا می‌خواهید، آغاز کنید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com