حشمت الله لرنژاد فرزند مرحوم حاج فتح ‏الله درسال ۱۳۲۶ در شهر کرماشان محله ‏ی “علاف‏خانه “به دنیا آمد. پدربزرگ ایشان دارای صدای خوبی بود. مرحوم حشمت هم صوت خوش خود را از پدر بزرگش به ارث برده بود. وی در سال ۱۳۴۳ در سنین ۱۷ سالگی در ارکستر رادیو کرماشان اولین ترانه ‏ی خود را با شعری از روانشاد “یداله لرنژاد (شیدا کرماشانی)” اجرا کرد و از همان زمان فعالیت رسمی خود را در عرصه‏ ی هنر و موسیقی کوردی آغاز نمود. حشمت‏ الله لرنژاد بیشتر به سبک استاد “سیدعلی اصغر کردستانی، ‌علی مردان و طاهر توفیق” می‏خواند و مدت ها از تعلیمات مرحوم “حسن زیرک “خواننده‏ نامی کورد استفاده کرد و نیز از راهنمایی‏های آقایان “محمود بلوری، محمود مرآتی، اکبر ایزدی، سیف‏اله نادرشاهی” بهره‏ برد.
سرودها و ترانه‏ هایش به سبک‏ های مختلف بود و تسلط کاملی در زبان کوردی و گویش های چهارگانه ی ‏آن شامل اورامی، کلهر و سورانی و کرمانجی داشت که در آثارش این گویش ها پیداست. در بداهه ‏خوانی سرآمد بود. وی نیز در خواندن ترانه‏ های پاپ مهارت کافی داشت که می‏توان به ترانه‏ای با آهنگ‏‏سازی “منوچهر طاهرزاده” با شعر “کیومرث حیدری”، و ترانه‏ی “خورشید میهن ما تو دست شب اسیره” اشاره کرد.
زنده ‏یاد حشمت‏ الله لرنژاد عمر خود را صرف اعتلای موسیقی کورد و خصوصا به گویش کلهر نمود و بیش از ۲۰۰ ترانه‏ی را به کوردی اجرا کرد که همچنان در ردیف کارهای کلاسیک موسیقی کوردی است. صدای مرحوم لرنژاد در اصطلاح موسیقی دانان رسا، گیرا و شش دانگ بود. هنرمندانی چون “محمود مرآتی، اکبر ایزدی، علی ناظری و مسعود زنگنه” او را در اجرای هنرش همراهی می کردند .
از ترانه‏ های بسیار معروف او می‏توان به “خداحافظ عزیزم، دلم زندانی درده، گلاریژان، ظالم ظالم، گلبانگ عاشقانه، و کرماشان کرماشان” و ترانه‏ ی بسیار زیبا و معروف “جشن شادی”اشاره کرد. سرود”بازهوای وطنم آرزوست” را برای اولین بار در ایران اجرا نمود، که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت و بعدها خوانندگان زیادی با اشتیاق این سرود را بازخوانی کردند.
پس از سال ١٣۵٧ دامنه ‏ی فعالیت‏ های خود را گسترش داد و تا سال ۱۳۶۸ با صدا و سیمای مرکز کرماشان همکاری داشت در سال ۱۳۶۷ کنسرتی را در کرماشان به مناسبت سالگرد تأسیس رادیو کرماشان با ارکستر صدا و سیما اجرا نمود، و از سال ۱۳۶۸ به بعد همکاری خود را با گروه “مشتاق” به سرپرستی “سیاوش ‏نورپور” آغاز کرد ،که حاصل آن اجرای کنسرت‏های متعددی در کرماشان و تهران بود. آخرین کنسرتش در فروردین ۱۳۷۴ در سازمان هواشناسی بود.
روانشاد حشمت ‏الله لرنژاد مدت ۲۵ سال به عنوان یک کارمند متعهد و صدیق در اداره‏ی هواشناسی انجام وظیفه نمود و علاقه‏ ی زیادی به شهرش داشت که نشانه ‏ی این علاقه ،خواندن ترانه‏ ی‏«کرماشان کرماشان» است که با شور و شوق خاصی اجرا نموده است.
وی از اشعار شعرای کورد چون “طاهر بگ جاف، مولوی کرد، سید یعقوب ماهیدشتی، شاکه و خان منصور” و خیلی‏ های دیگر مخصوصاً برادرش “شیدا کرماشانی” که یکی از شعرای بنام کرماشان است، استفاده می‏کرد. از او سه فرزند، یک دختر و دو پسر به جاماند که حسام‏ الدین فرزند بزرگ ایشان در زمینه خوانندگی فعالیت دارد .
زنده ‏یاد حشمت‏ الله لرنژاد از نام آوران موسیقی کورد، انسانی با صفا، وارسته و یک رنگ بود و اهل هیچگونه شکسته نفسی ریاکارانه نبود . سال ها به فرهنگ و هنر دیارش خدمت کرد. در بامداد روز شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۷۴ در اثر عارضه‏ قلبی در گذشت.

https://soundcloud.com/rojikurd/sets/xgsykpam2i7q

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com