فعالان اهوازى آمارهاى موثقی در اختیار سازمان حقوق بشر اهواز قرار داده اند که نشان مى دهد طبق آنالیز و تحلیل این آمارها که متعلق به نسبت و تعداد استانداران، فرماندارن و مدیران صنایع بزرگ و شرکت های اقتصادی تولیدی در اقلیم اهواز ( استان خوزستان) است سهم عربها از مدیریت منطقه خود کمتر از نیم درصد یعنى پنج دهم درصد ( ۰۵%) است.
الف: آمار مدیران، صنایع بزرگ و شرکت های اقتصادی تولیدی استان خوزستان :
۱- از مجموع ۸۱ کارخانه و شرکت اقتصادی و تولیدی ، هیات مدیره ۵۴ واحد بطور مطلق غیربومی می باشند و مابقی بشکل مشترک با اکثریت نیروی غیربومی است. یعنی ۶۶ درصد ترکیب اعضای هیات مدیره ها غیربومی بطور مطلق می باشد .
*۲- از مجموع ۴۰۵ عضو هیات مدیره ۸۱ واحد صنعتی – اقتصادی و تولیدی فوق حدود ۲۹۷ نفر غیر بومی می باشند که یعنی معادل ۷۳ درصد کل اعضای هیات مدیره ها غیربومی می باشند.*
۳- صرفا ۱۰۸ نفر از ۴۰۵ عضو هیات مدیره های شرکت های فوق الاشاره بومی خوزستان می باشند. یعنی ۲۶ درصد کل اعضای هیات مدیره ها خوزستانی اند.
*۴- از میان ۱۰۸ عضو بومی هیات مدیره ها فقط یک نفر آنهم دریابان علی شمخانی در هیات مدیره منطقه آزاد اروند عرب می باشد.بر این اساس سهم نیروهای عرب از بومی ها ۰/۹ درصد (نه دهم درصد) و از کل اعضای هیات مدیره ها ۰/۲ درصد (دو دهم درصد) می باشد*
۵- از میان ۸۱ مدیرعامل مذکور در ۳ نمایه فوق ۴۶ نفر مدیر غیربومی هستند .یعنی معادل ۵۶/۷ درصد مدیران صنایع و کارخانجات خوزستان نیروی غیربومی استان می باشند.
*۶- از مجموع ۸۱ مدیر فوق الاشاره صرفا ۳۵ نفر بومی استان می باشند یعنی معادل ۴۳ درصد مدیران صنایع و شرکت ها بومی خوزستان هستند.*
۷- از ۳۵ مدیر بومی مذکور در سه نمایه فوق حدود ۲۷ نفر آنها لر و بختیاری اند .یعنی معادل ۷۷ درصد مدیران بومی را تشکیل می دهند.
*۸- در میان۸۱ مدیر حوزه صنایع و مراکز بزرگ تولیدی خوزستان حتی یک مدیر عرب نیز وجود ندارد و در واقع سهم نیروهای شایسته عرب “صفر” می باشد.*
۹- بیشتر سهام این شرکت متعلق به بانک ها همچون ملی و صادرات و همچنین صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و هلدینگ خلیج فارس و بنیا مستضعفان می باشد که متاسفانه این مجموعه ها بدون ملاحظه حساسیت ها و مطالبات مردم خوزستان همواره از گزینه های غیربومی استفاده می کنند.و به همین سبب قریب به اتفاق اعضای هیات مدیره های وابسته به این صنایع افراد غیربومی و ساکن در خارج استان می باشند.در همین راستا خروجی چنین ترکیبی مدیران رانتی و فامیلی خواهند بود.
*ملاحظه۱* : دو ستاره نشانه مدیران غیربومی و یک ستاره مدیران لر و بختیاری و بدون ستاره سایر قومیت ها .عبارت غیر عرب برای اعضای هیات مدیره ها یعنی بومی غیرعرب می باشد.
*ملاحظه ۲* : برخی از مدیران عضو چند هیات مدیره دیگر در خارج از استان می باشند بطور نمونه ؛ محمد رضا مدرس خیابانی مدیرعامل فولاد خوزستان ، عضو هیات مدیره شرکت هایی مانند گروه بهمن،شهریار مهستان ، سرمایه گزاری مهر اقتصاد ایرانیان، تراکتورسازی ایران، توسعه معادن روی ایران، همراه اول، سرمایه گذاری دانایان پارس، توسعه اعتماد مبین و می باشد.
ب: لیست فرماندارن خوزستان
فهرستی که در اختیار سازمان حقوق بشر اهواز قرار گرفته، نشان می‌دهد از زمان برآمدن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ تا کنون، هیچ فرد عربی به فرمانداری شهرستان اهواز منصوب نشده است و در طول ۴ دهه عمر نظام ایران تنها یک فرد عرب، به نام “نعیم مجدم” در سال ۱۳۶۹ به مدت ۴۵ روز به عنوان کفیل فرمانداری اهواز انتخاب شده است.
شهرستان اهواز تا کنون شاهد فعالیت ۲۴ فرماندار بوده است. از این تعداد ۵ نفر از استان‌های گیلان، فارس، بوشهر، کرمان و اصفهان بوده‌اند. بدون در نظر گرفتن فعالیت ۴۵ روزه نعیم مجدم، از ۱۸ فرماندار دیگر، دو نفر شوشتری، ۹ نفر دزفولی و ۷ نفر دیگر لر یا بختیاری بوده‌اند.
کوتاه‌ترین دوره فعالیت مربوط به جعفر بلالی است که درحد فاصل آذر تا دی ماه ۱۳۶۶ به مدت ۲۴ روز کفیل فرمانداری بوده و طولانی‌ترین دوره حضور در فرمانداری نیز به عبدالعزیز فدعمی است که در حد فاصل سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ به مدت ۸ سال فرماندار اهواز بوده است.
ج- لیست استانداران:
رئیس جمهور ایران حسن روحانى ، در جلسه هیأت وزیران روز دوشنبه ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶، غلامرضا شریعتی به عنوان استاندار جدید استان خوزستان (عربستان) رأی اعتماد داد تا به عنوان شانزدهمین استاندار غیر عرب خوزستان از انقلاب ۱۹۷۹ (سال ۱۳۵۷شمسى) تاکنون، امور اجرایى استان را بر عهده بگیرد.
فهرست استانداران:
بررسى اسامى استانداران خوزستان بعد از انقلاب ۱۹۷۹ تا کنون نشان مى دهد که دولت مرکزى همه استانداران را غیر عرب گماشته است:
۱- احمد مدنی : (از فروردین ۵۸ تا بهمن ۵۸) در زمان دولت استاندار خوزستان و جنایتکار جنگى فاجعه ” چهار شنبه سیاه ” وکشتار مردم عرب در محمره ( خرمشهر) در سال ۱۳۵۸ که چند سال قبل فوت در امریکا فوت کرد.
۲- محمد غرضی : (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰) ، در زمان شورای انقلاب _ سمت فعلی : رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مشانیر (وابسته به وزارت نیرو) ، ( اهل اصفهان)
۳- محمد حسن تولایی (سرپرست) : (مرداد ۱۳۶۰ تا بهمن ۱۳۶۰) ، در دولت محمد علی رجایی ، سمت فعلی : معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ،( اهل نیشابور)
۴- محمد فروزنده : (۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲) ، در دولت سید علی خامنه ای ، سمت فعلی : عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ( اهل تهران )
۵- علی جنتی : ( ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۷) ، در زمان سید علی خامنه ای ، سمت فعلی : وزیر ارشاد دولت دکتر حسن روحانی ، ( اهل قم )
۶- محسن میردامادی : (۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸) ، در دولت سید علی خامنه ای ، سمت فعلی : دبیر کل جبهه مشارکت اسلامی ، (اهل اصفهان)
۷- محمد حسن تولایی : (۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱) ، در زمان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی ، معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، ( اهل نیشابور)
۸- علیرضا تابش : (۱۳۷۱تا ۱۳۷۲) ، در زمان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی ، سمت فعلی : مدیر عامل بنیاد فارابی ، ( اهل یزد)
۸- مرتضی روزبه (سرپرست) : (شهریور ۱۳۷۲ تا مهر ۱۳۷۲) ، در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی ،سمت فعلی : مرتضی روزبه ۶ ماه است که از استانداری قزوین عزل و در حال تدریس در دانشگاه می باشد ، (اهل قزوین)
۱۰- محمد حسین مقیمی : ( ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶) ، در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی ، سمت فعلی : معاون سیاسی وزیر کشور در دولت حسن روحانی، ( اهل خمین)
۱۱- احمد خرم : ( ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷) ، در دولت محمد خاتمی ، سمت فعلی : تدریس در دانشگاه ، ( اهل اصفهان)
۱۲- عبدالحسن مقتدایی : (۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰) ، در دولت محمد خاتمی ، و نیز (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵) ، در دولت حسن روحانی سمت فعلی : مشاور وزیر کشور )اهل اصفهان)
۱۳- فتح الله معین نجف آبادی : (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴) ، در دولت محمد خاتمی ، سمت فعلی : عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ، ( اهل اصفهان )
۱۴- امیر حیات مقدم : (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶) ، در دولت محمود احمدی نژاد ، سمت فعلی : از فرماندهان نیروهای هوایی سپاه و عضو هیئت مدیره یکی از شرکت های هواپیمایی جمهوری اسلامی
۱۵- جعفر حجازی (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲) ، در دولت محمود احمدی نژاد ، سمت فعلی : مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز
۱۶- غلامرضا شریعتى، متولد بهبهان ( غیر عرب).
سازمان حقوق بشر اهواز معتقد است که این محرومیت عربها از پستها و مدیرتهاى دولتى و نیز استخدام مهاجران و در مقابل سیل بیکارى بومیان از مصادیق بارز تبعیض قومى و نژاد پرستى بوده که در راستاى اجراى پروژه پاکسازى قومى علیه عربهاى اهوازى از سوى دولت مرکزى ایران مى باشد که از دوران رژیم رضا شاه آغاز شده و توسط رژیم جمهورى اسلامى همچنان ادامه دارد.
سازمان حقوق بشر اهواز
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
۲۳ آوریل ۲۰۱۷

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com