پروفسور دانشگاه آریزونا: کودکان باید در مدرسه با تئوری کوئیر آشنا شوند

کریستین گانکل، استاد «آموزش علوم» دانشگاه آریزونا می‌گوید آشنایی دانش‌آموزان با تئوری کوئیر در مقطع ابتدایی ابزار ارزشمندی برای به چالش کشیدن درک ما از علوم پایه است.
🌈💙 https://6rang.org/

وی در ۲۳ مارس موسسه مطالعات ال‌جی‌بی‌تی دانشگاه آریزونا در این خصوص سخنرانی کرد.

گانکل در گذشته به طور مفصل درباره تئوری کوئیر نوشته است و بیان می‌کند که واقعیت سکشوالیته را نباید از کودکان پنهان کرد، و در برنامه آموزشی باید فضایی برای دانش‌آموزان در نظر گرفت که خود و خانواده‌هایشان را در آنجا بیابند:

«ترکیب آموزش علوم با تئوری کوئیر یعنی ناپیدا را پیدا کردن.»

🌈💙 https://t.me/Iran6Rang

کانگل بر این باور است که رویکرد هترونورمتیو حاکم بر آموزش در مدارس، تفکر خلاق و چالشی را در کلاس علوم «محدود»‌ می‌کند و راه‌حل آن بحث در تئوری کوئیر و آموزش باز در خصوص سکشوالیته به دانش‌آموزان است.

به نقل از کالج‌فیکس یکی از سخنگویان دانشگاه آریزونا در اینباره اظهار داشت: «دانشمندان علوم اجتماعی از تئوری کوئیر به عنوان ابزاری برای واداشتن دیگران به اتخاذ نگاهی متفاوت به مسائل بهره می‌برند، مسائلی که هرگز کسی آن‌ها را به چالش نکشیده است و گانکل با این کار می‌خواهد نگاه متفاوتی به آموزش علوم پایه ایجاد کند.»

سخنگوی دانشگاه اضافه می‌کند که هدف آموزش سکشوالیته در مدرسه نیست، بلکه هدف به دست آوردن آموزش صحیح‌تر، به چالش کشیدن مسائل توسط دانش‌آموزان است، به جای اینکه ما آزمایش‌ها را شرح دهیم و آن‌ها هم بنشینند و به نتایج گوش دهند.

🌈💙 https://www.facebook.com/6rang.Iran

گانکل همچنین در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۹ در ژورنال تئوریزه کردن برنامه درسی، جی‌سی‌تی به چاپ رسید می‌نویسد:

«تئوری کوئیر درباره از میان بردن دوقطبی‌ها، باز کردن فضا برای سایر هویت‌ها و مداخله در هترونورمتیویتی است. در حوزه آموزش، تئوری کوئیر این موضوع را بررسی می‌کند که فضاهای آموزشی چطور با عملکرد خود هویت‌های غیر هترونورمتیو را پنهان و نامرئی کرده و فرایند آموختن و دانش را از مفاهیم لذت و کشش جدا می‌کنند. آموزش علوم در مدرسه نقش مهمی در خاموش کردن هویت‌های کوئیر و محدود کردن دانش و آموختن علم است.»

🌈💙 https://www.instagram.com/6rangiran

یکی از نخستین مزیت‌های این رویکرد از نظر بحث آموزشی، به چالش کشیدن تفکر طبقه‌بندی‌گرا (categorical thinking) ‌است.

گانکل در این مقاله تبیین می‌کند که آموزش تئوری کوئیر با برملا کردن نقش کلیدی فضاهای آموزشی در تقویت دوقطبی‌های جنسی/جنسیتی و عملکرد هترونورمتیو در ارائه دروس، به گسترش عدالت اجتماعی کمک می‌کند. وی باور دارد که افزودن لنز کوئیر به آموزش علوم پایه به حذف این نگاه که رابطه جنسی همجنسگرایانه خلاف طبیعت است و اینکه رابطه جنسی به منظور تولیدمثل انجام می‌شود کمک شایانی می‌کند.

وی در حالی از به چالش کشیدن طبقه‌بندی‌های ذهنی در آموزش علوم سخن به میان می‌آورد که نه تنها آموزش سلامت و بهداشت برای دانش‌آموزان همجنسگرا در مدارس وجود ندارد بلکه هرگز حتی از هویت اینترسکس سخن به میان نمی‌آید و بسیاری دانش‌آموزان مخاطب این محتوای آموزشی خود ممکن است اینترسکس باشند، یعنی نه کاملا دختر و نه کاملا پسر. گانکل به سادگی معتقد است که باید برای تمام این دانش‌آموزان فضایی وجود داشته باشد که تصویر خود را در برنامه آموزشی ببینند. وی استدلال می‌کند که از همان زمانی که آموزش سکشوالیته برای کودکان آغاز می‌شود، نباید اشکال مختلف سکشوالیته را از آنان پنهان کرد و لذا آماده‌سازی معلمان برای دریافت چنین دورنمایی از علم و انتقال آن به دانش‌آموزان امری ضروری است.

🌈💙 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

بیشتر بخوانید:

🌈💙 تئوری کوئیر چیست؟

🌈💙 گزارش سخنرانی شادی امین در کنفرانس بررسی وضعیت کودکان ال‌جی‌بی‌تی در نهادهای آموزشی و مدارس، ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶، برلین

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com