روژی کورد: پس از فعال شدن امکان تماس صوتی توسط برنامه تلگرام در اورپا، این امکان در ایران نیز برای کاربران این برنامه فراهم شد.

اما امکان تماس صوتی تلگرام که از جمعه ۲۵ فروردین در ایران فعال شده بود، تنها با گذشت دو روز از آغاز فعالیت، با دستور قضایی مسدود شده است.

جدای از کاربران این برنامه، خبرگزاری فارس، نیز این خبر را تأیید کرده است.

بر اساس این گزارش٬ با آنکه «وزارت ارتباطات، اپراتورهای ثابت و اینترنت موبایل و حتی مدیر تلگرام هنوز در این باره توضیحی نداده‌اند، اما برخی منابع در وزارت ارتباطات تایید کرده‌اند که این سرویس با دستور قضایی مسدود شده است.»

تلگرام صوتی در اولین روز راه‌اندازی نیز برای چند ساعت غیرفعال شده بود.

به دنبال این انسداد چند ساعته٬ اخبار تائید نشده‌ای نیز درباره فیلتر شدن این سرویس از سوی وزارت ارتباطات و اپراتورها منتشر شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور بیانیه‌ای مسدود شدن آن را رد کرد.

خبرگزاری ایلنا نیز از مسدود سازی کامل این قابلیت در اپراتورهای موبایل و برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خانگی خبر داده است.

ایلنا که پیشتر فعال‌شدن امکان تماس صوتی این اپلیکیشن پرطرفدار در ایران را «عجیب» دانسته بود٬ نوشته «قابلیت مکالمه صوتی تلگرام که از بستر اینترنت استفاده می‌کند با استفاده از مصرف حجم پایین اینترنت، کیفیت بالای تماس و امنیت رمز‌نگاری شده٬ یک رقیب جدی برای مکالمه از طریق اپراتورهای موبایل در ایران است.»

این خبرگزاری به نقل از محمود واعظی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات هم نوشته که در این زمینه٬ باید هم مردم و هم اوپراتورها «راضی» باشند.

به گفته وی٬ «اگر اپراتوری تشخیص دهد به دلایل اقتصادی و نه سیاسی این تماس صوتی را ارایه نمی‌دهند مختار است و ما نمی‌توانیم اجبار کنیم.»

خبرگزاری ایرنا هم با لحن انتقادی از مسدودشدن سرویس تلگرام صوتی نوشته که تماس صوتی تلگرام، «نیامده با مشکل روبرو شد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com