روژی کورد: به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وزارت خارجه ایران در پنجمین گزارش خود که روز یکشنبه،۲۷ فروردین، منتشر نموده است، اعلام کرد که موضع رسمی مقام‌های دولت جدید آمریکا «بررسی و ارزیابی» توافق اتمی وین است، اما آنان در طول دوره ارزیابی، به تعهدات این کشور پایبند خواهند بود.

وزارت خارجه ایران در پنجمین گزارش خود از اجرای توافق اتمی وین اعلام کرد که مواضع مقام‌های دولت دونالد ترامپ «تردیدهایی را در مورد جدیت» آمریکا «در ایفای کامل و با حسن نیت تعهداتش» دراین توافق، ایجاد کرده است.

وزارت خارجه ایران تاکید کرد که به همه کشورهای گروه ۱+۵ اعلام کرده، توافق اتمی وین، نه یک توافق بین ایران و آمریکا بلکه سندی «چندجانبه» و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است.

طی این گزاش، جمهوری اسلامی بر پای بندی خود بر برجام تاکید کرده و می گوید: “در ادامه روند رو به رشد همکاری‌های بین‌المللی، از جمله در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های پیوست شماره ۳ برجام در حوزه صلح‌آمیز هسته‌ای، و با هدف بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در این توافق، سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خود در جهت تعمیق و تثبیت همکاری‌ با کشورهای صاحب این فناوری ادامه می‌دهد.”

دراین گزارش درعین حال اعلام شده که «تکرار اظهارات و مواضع ضد برجامی» مقامات آمریکایی «تردیدهایی را در مورد جدیت این کشور در ایفای کامل و با حسن نیت تعهداتش ایجاد» کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است: “خصوص ذخایر کیک زرد، عملیات اکتشاف، استخراج و فرآوری کیک زرد از کلیه منابع داخلی، بدون هیچگونه محدودیتی و با قوت ادامه دارد. این عملیات با تجهیزات جدیدی که بخشی از آن در ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ توسط ریاست محترم جمهوری به بهره‌برداری رسید، با سرعت مضاعفی در جریان است. از دیگر تحولات مهم طی سه ماهه گذشته، خرید حدود ۱۳۷ تن کیک زرد از روسیه می‌باشد. خرید این محموله که با تائید کانال خرید برجام صورت گرفت اهمیت زیادی از حیث افزایش ذخایر راهبردی مواد خامِ مورد نیاز برای تداوم و گسترش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان دارد. بدین ترتیب مجموع کیک زرد وارد شده در فضای پسابرجام (پس از روز توافق تاکنون)، به حدود ۳۶۰ تن بالغ گردیده است که در کل سال های پس از انقلاب اسلامی بی سابقه می باشد.”

وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۸ دی ۹۵، در چهارمین گزارش سه‌ماهه خود از اجرای توافق اتمی وین اعلام کرده بود که سخنان دونالد ترامپ ،رئیس جمهوری آمریکا، باعث «نوعی بلاتکلیفی و نگرانی در مورد آینده برجام در میان تعدادی از شرکت‌های خارجی» شده و آنان منتظر «راهبرد دولت جدید آمریکا» هستند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۵ شمسی بار دیگر بر موضع همیشگی خود درباره ایران تاکید کرد و گفت ایران «بزرگترین خطر» برای اسرائیل است و ترامپ نیز خطر توافق هسته ای با ایران را درک می کند چرا که این قرارداد مانع از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته ای نمی شود.

به نوشته نشریات اسرائیلی، نخست وزیر این کشور گفت که سکوت جهان در مقابل تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نابودی کشور اسرائیل، اکنون با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا به پایان می رسد.

نتانیاهو می گوید دونالد ترامپ در مذاکره تلفنی چند روز پیش با وی دربارۀ آنچه «تعهد ایران به نابودی اسرائیل» خوانده است گفتگو کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com