بیش از هفت هزار نفر از مردم چهار شهرک سوریه در استان‌های ادلب و دمشق، پس از نزدیک به دو سال محاصره و بمباران توسط شورشیان مسلح و ارتش بشار اسد، از روز جمعه با اتوبوس عازم مناطق دیگری شدند.

جابجایی مردم نتیجه توافق بین حکومت اسد و ایران از یک سو و قطر به نمایندگی از شورشیان از سوی دیگر است که به دست هلال احمر سوریه از ۲۵ فروردین به اجرا گذاشته شده است.

طبق این موافقتنامه، بیش از ده هزار نفر از ساکنین شیعه شهرهای کفریا و فوعه در شمال‌غرب سوریه در شهرک‌های زبدانی و مضایا در حومه دمشق اسکان داده خواهند شد؛ در حقیقت یک کمربند شیعه از دمشق تا منطقه تحت کنترل حزب‌الله در مرز لبنان که در حال شکل‌گیری است.

در این بین، ۲۵۰۰ شورشی سنی از شهرک‌های زبدانی و مضایا به همراه خانواده‌های‌شان به سمت شهرهای سنی‌نشین شمال سوریه در استان ادلب اعزام می‌شوند. ادلب یکی از معدود استان‌هایی است که کاملا تحت کنترل نیروهای شورشی است.

بحش دیگری از این توافق که هنوز در رسانه‌ها منعکس نشده شامل انتقال فلسطینی‌های «بوکعین» و اردوگاه «یرموک» به حومه پایتخت است.

این توافق پیچیده که شامل معاوضه زندانیان و اجساد سربازان هم می‌شود فوق‌العاده بحث‌برانگیز شده اما حاصل آن، تغییری اساسی در ساختار جمعیتی سوریه است که به‌نفع بشار اسد تمام می شود.

چندی پیش، نشریه بریتانیایی «گاردین» در گزارشی نوشته بود جمهوری اسلامی دست‌کاری جمعیتی به نفع شیعیان علوی و تقویت حکومت بشار اسد در سوریه را آغاز کرده است. ایران با کمک رژیم بشار اسد و حزب‌الله لبنان به دنبال استقرار اجتماعات جدید در مناطقی هستند که سنّی‌ها فرار کرده‌ و یا مجبور به ترک آنجا شده‌اند. ایران با این کار، به دنبال آن است که به اراضی نزدیک مرزهای اسرائیل و سوریه تسلط بیشتری پیدا کند.

جابجایی جمعیت، محور برنامه‌ای برای تغییرات بافت اجتماعی در برخی مناطق سوریه محسوب می‌شود در جهت سازماندهی این کشور به مناطق تحت نفوذ حامیان بشار اسد.

حرکتی که آغاز شده اساساً چهره اجتماعی سوریه را تغییر داده، به تقویت حزب‌الله در شمال شرقی لبنان می‌انجامد و نهایتاً به تحکیم نفوذ تهران به فراتر از مرزهای سوریه یعنی تا مرزهای شمالی اسرائیل منجر خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند جمهوری اسلامی باعث تسریع این توافق شده چون نگران است پیش از این جابجایی عظیم، امریکا و روسیه به توافق دیگری برسند.

منبع: وبسایت من و تو

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com