روژی کورد:تهیه وتنظیم: فرانک الماسی
وضعیت نامناسب زباله ها در سایه بی کفایتی مسئولین حکومتی،سلامتی شهروندان را به خطر انداخته است.
توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و کلیه موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی است که باید سازمانها، نهادها، افراد و… در برقراری این اصل حیاتی تلاشی مضاعفی انجام دهند. در همین راستا ضوابط محیط زیست به استناد ماده ۱۲ فانون و ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی مدیریت پسماندها و به منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی فعالیت‌ها، مکانها و تاسیسات مرتبط با پردازش و دفع پسماندهای عادی در ۳۴ ماده تهیه و تدوین شده است.زباله ها عمدتا، از بازمانده مصارف مختلف انسانی بوجود می آیند، هم اکنون زباله ها تبدیل به مشکل و معضل جوامع بشری شده است، با توجه به آمارهای منتشره از وضعیت نامناسب دفع و افزایش زباله ها و بی کفایتی مسئولین حکومتی، استان کردستان نیز خالی از لطف نیست، در استان کردستان با وجود بالا بون سطح زباله های صنعتی گسترده، عدم تفکیک زباله و خطری است، که محیط زیست استان را تهدید می کند و لازم است برای کاهش اسیب ها در این حوزه مسئولین حکومتی چاره اندیشی جدی انجام دهند.
جمع اری و حمل و نقل زباله یکی از مهمترین عملیات مدیریت است ، مواد زائد جامد زباله ها در کردستان یا در خاک دفن شده یا سوزانده می شوند و گاه در طبیعت رها می شوند که همه این راه ها برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند و سبب فرسایش خاک، الودگی هوا، زشت شدن مناظر طبیعی و همین طور نامناسب کردن محیط برای حیاط وحش میشوند.
طی ماهها اخیر شهر مریوان از توابع استان کردستان با مشکل جمع‌آوری زباله‌ها درگیر است، مردم و فعالان محیط زیست این شهر بارها از عدم جمع آوری زباله‌های مریوان توسط شهرداری این منطقه انتقاد کردند، در فیلم و عکسهای منتشره در فضای مجازی مشاهده می کنیم که به جای جمع اوری زباله ها در سطح شهر، سطلهای زباله با کیسه های بزرگ پلاستیک پوشانده شده است که تاکنون دلیل این کار مشخص نیست .
جمشید اسدی مدیرکل امور شهری و شورا در استانداری کردستان به عنوان بخش ناظر بر عملکرد شهرداری‌هایکردستان در توضیح دلیل عدم جمع‌آوری زباله‌های مریوان با تاکید بر این‌که مشکل ما در مریوان کوتاهی شهرداری در انجام خدمات نیست، می‌گوید: “از روز یکشنبه ۱۳ فروردین تا روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین زباله‌ها از سطح شهر مریوان جمع آوری نشده بود تا این‌که سه‌شنبه شب این کار صورت گرفت و در سروآباد ۴۰ کیلومتری مریوان تخلیه انجام شد. البته طی هماهنگی‌های انجام شده نیز در خلال ایام عید زباله‌ها در شهرهای مجاور تخلیه می‌شد. اقای اسدی به این موضوع اندیشیده که این کار از لحاظ پزشکی بسیار خطرناک میباشد، زباله ها از سطح شهر به شهری دیگر منتقل می شوند و در اخر سوزانده شوند؟این موضوع جای بحث است؟
لازم به ذکر است تا چند ماه گذشته، زباله‌های مریوان در مکانی در مجاورت روستای عصرآباد مریوان تخلیه می‌شد که به دلیل نزدیکی به سکونتگاه‌های انسانی و عدم رعایت اصول زیست محیطی، اعتراض مردم محلی را برانگیخت، بنابراین اخیرا شهرداری با تایید محیط زیست و منابع طبیعی منطقه، محل جدیدی در دره سماقان به منظور تخلیه زباله‌ها انتخاب کرده است.اما بنا به گفته فعالان محیط زیست مریوان و به تایید مسئولان استان، این موضوع نیز اعتراض بومیان منطقه را ایجاد کرده است و روستاهای نزدیک به سماقان از انتخاب این محل اظهار نارضایتی کرده و خواستار مدیریت اصولی پسماند مریوان از طریق ایجاد زیرساخت‌های لازم و به کارگیری تکنولوژی‌ها هستند.
اسدی می‌گوید: “در بحث جمع آوری زباله‌ها بحث بر سر این نیست که شهرداری مریوان بخواهد از وظایفش تمرد کند، بلکهبحث بر سر این است که مردم اجازه ندادند در محل تعیین شده که کارگروه پسماند آن را تایید کرده؛ تخلیه زباله صورت گیرد، ولی بنا داریم این مشکل معارضات محلی را از طریق گفتمان و مذاکره حل و فصل کنیم”
وضعیت دیگر شهرهای استان کردستان نیز خالی از لطف نیستند و پس مانده زباله ها در محل های نزیک به روستاها دفن و تخلیه می شوند،در همین راستا محل دفن زباله های شهر سقز تقریبا در ۸ کیلومتری شهر و کنار روستاى “بدرآباد” واقع شده است

باید اذعان داشت طبق ماده ۲۷ دفع پسماند که باید حداقل ۱ کیلومتر با مناطق مسکونی، بیمارستانی، آموزشی، زیارتی، تجارتی و صنعتی فاصله داشته باشد. اما این ماده قانونی در مورد روستاى بدرآباد و اصلاً رعایت نشده است و ۳۵ سال کما فی السابق این مکان هنوز محل دفع پسماندهای شهری می باشد در حالیکه این مکان کاملاً اشباع‌شده و بر خلاف ماده ۱۷ دفع پسماند که محل دفن باید به اندازه ای باشد که دوره دفن حداقل ۱۰ سال را پوشش دهد هنوز دفع زباله های شهری در این مکان انجام میگیرد
در همین راستا شهرداری سقز در سال ۹۵ برای تغییر مکان دفع روستای “تاوه قه ران” را بعنوانعمناسب ترین منطقه انتخاب می کنند اما متاسفانه سازمان محیط زیست هیچگونه اقدامی جهت این تغییر مکانی انجام نداده است در صورتیکه طبق قوانین تعریف شده و ضوابط محیط زیست این منطقه هیچگونه منافاتی با آن ندارد.
با توجه به اینکه سازمان محیط زیست زیر نظر نهاد رییس جمهوری است مردم کردستان بخصوص شهرستان سقز این توقع و خواسته را دارند که دولت تدبیر و امید برای رفع این معضل اساسى چاره ای بیندیشند واقعاً روستانشینان، روستاى “بدرآباد” حق این همه بی قانونی که بر آنها حاکم شده است را ندارند تمام مواد قانونی دفع پسماندهای ناقض این منطقه است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com