سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار بازداشتی که از یک ماه پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۹ فروردین‌ماه منتشر شده است، عنوان می‌دارد: “هنگامه شهیدی که به بیماری قلبی مبتلا است، پس از دستگیری در ۱۹ اسفندماه ۹۵، در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا و دارو زده است و در حال حاضر در بندهای امنیتی زندان اوین نگهداری می‌شود.”

ماگدالنا مغربی، معاون منطقه‌ای برای شرق میانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه عنوان داشته است: ”بازداشت خودسرانه هنگامه شهیدی بار دیگر اهانت مقامات ایران را به حقوق بشر نشان می‌دهد. آنها باید فوراً و بدون قید و شرط هنگامه شهیدی را آزاد کنند.”

در این بیانیه همچنین آمده است که علیرغم گذشت یک ماه از اعتصاب غذای هنگامه شهیدی، مسئولین تاکنون امکان ملاقات وی با یک پزشک متخصص را فراهم نکرده‌اند و در حال حاضر دسترسی این فعال سیاسی به امکانات پزشکی محدود است.

گفتنی است که وی طی روزهای اخیر به دلیل وخامت حال بارها به بهداری زندان اوین انتقال یافته و با توجه به بیماری قلبی هم‌اکنون در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

این روزنامه‌نگار پیش‌تر در پیامی از زندان اوین اعلام کرد: “در پایان روز بازداشتم یا در خانه‌ام هستم یا در غسلخانه و اگر چنین باشد مسبب این امر رییس‌جمهور، اداره اطلاعات، دادستان و قوه قضاییه است.”

شایان ذکر است، پرونده هنگامه شهیدی در شعبه دوم دادسرای رسانه است و مسئولین قضایی در مراجعه‌ی وکیل این روزنامه‌نگار به دادسرا اتهام وی را امنیتی عنوان کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته گزارشگران بدون مرز (RSF) در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت هنگامه شهیدی و تعداد کثیری از روزنامه‌نگاران در آستانه نوروز، بار دیگر سرکوب و فشار بر روزنامه‌نگاران را محکوم و خواهان آزادی بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران زندانی شد.

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، عضو حزب اعتماد ملی، مشاور مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود. او روز ۹ تیرماه ۸۸ و در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری وقت (محمود احمدی‌نژاد) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به شش سال حبس» محکوم شد. این حکم در تاریخ شش اسفندماه ۸۸ در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. خانم شهیدی اما به دلیل بیماری قلبی اواخر خردادماه ۱۳۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به مرخصی پزشکی آمد و در مهرماه ۱۳۹۲ با پذیرش آزادی مشروط توسط دادگاه، محکومیتش پایان یافت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com