گفت‌و‌گوی رادیو خبری فرانسه آر.اف‌.آی با شادی امین:
همجنسگرایان ایران قربانی سودجوئی کسانی شده‌اند که مدعی درمان “اصلاحی” گرایش‌های جنسی هستند

شادی امین، یکی از هماهنگ کنندگان شبکه لزبین‌ها و ترانس جندرهای ایرانی (شش‌رنگ) می‌گوید: در سال‌های اخیر متأسفانه این نوع درمان‌های “اصلاحی” افزایش پیدا کرده و پزشکانی این نوع اقدامات را به تجارت خود تبدیل کرده‌اند. آنها در اینترنت تبلیغ می کنند که قادرند گرایش جنسی فرد را عوض کنند.

وی در این گفت‌و‌گو درباره پروژه تحقیقاتی شبکه “شش رنگ” می گوید که پژوهش آنها ۴ سال طول کشیده است. ٢٠ نفر از همجنس‌گریان و ترانس جندرها موضوع این تحقیقات بوده اند و با بیش از ١٠۵ نفر در ایران و کسانی که بتازگی از ایران خارج شده‌اند مصاحبه شده است.

«وقتی هیات دولتی ایران درمان‌های اصلاحی همجنسگرایان در ایران را تکذیب می‌کنند، همجنسگرایان در ایران می‌توانند این را به عنوان پشتوانه خود داشته باشند و به خانواده هایشان نشان بدهند که اگر درمان همجنسگرایی وجود داشت و اگر همجنسگرایی یک بیماری بود قطعا اینها در مجالس بین‌المللی آن را انکار نمی کردند و از آن تبری نمی جستند.»

شادی امین می گوید، در این پژوهش روش‌هائی را که از سوی بهزیستی، از سوی نظام درمانی و روانشناسی ایران، در مورد این افراد اعمال می شود مورد بررسی قرار داده‌ایم. در این گزارش چگونگی برخورد نیروهای انتظامی با افراد ترانس جندر و نیز برخورد خانواده‌ها با آنها و انواع خشونت‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

شادی امین تأکید می کند که در گزارشی که برای “کمیته رسیدگی به حقوق افراد با نیازمندی های ویژه” تهیه شده، تنها به بخشی از مطالب اشاره شده است که به حوزه فعالیت این کمیته ارتباط دارند.

شادی امین در این گفت‌و‌گو طرح مسئله برخورد متخصصان سیستم درمانی ایران با همجنسگرایان و ترنس‌ها در جلسه کمیته حقوق افراد دارای معلولیت سازمان ملل (CRPD17 در روز ۲ و ۳ فروردین) و تکذیب هیات دولتی ایران را امری بسیار حائز اهمیت می‌داند:

«وقتی درمان‌های اصلاحی همجنسگرایان در ایران را تکذیب می‌کنند، همجنسگرایان در ایران می‌توانند این را به عنوان پشتوانه خود داشته باشند و به خانواده‌هایشان نشان بدهند که اگر درمان همجنسگرایی وجود داشت و اگر همجنسگرایی یک بیماری بود قطعا اینها در مجالس بین‌المللی آن را انکار نمی‌کردند و از آن تبری نمی‌جستند.»

در این گزارش به دو معضل روش‌های شبه‌پزشکی معروف به درمان‌های اصلاحی گرایش جنسی و نیز عمل‌های جراحی غیراستاندارد پرداخته شده است.

درمان های باصطلاح اصلاحی مانند «شوک تراپی» باعث پیامدهای ناگواری در همجنسگرایان، از جمله لکنت زبان و از دست دادن حافظه میگردد. علاوه بر این، تجویز قرص‌های خواب و داروهای آرامش بخش، آزارهای جدی به این افراد می‌رساند که به لحاظ استانداردهای جهانی معلولیت محسوب می‌شود. شادی امین اشاره می‌کند که این موضوع به یک روش سودجوئی و تجارت برای این پزشکان تبدیل شده است.


وی درباره اعمال جراحی تغییر جنس هم معتقد است که خیلی از کسانی که این عمل های جراحی را انجام می‌دهند تخصص کافی ندارند و به هیچ وجه در برابر نقص عضو قربانیان پاسخگو نیستند.

شادی امین تصریح می‌کند که شش‌رنگ برای تمام این موارد ارائه شده به کمیسیون در گزارش آلترناتیو، شهادت‌هایی با منابع مشخص داشته است با ذکر سند، مدارک پزشکی، نام دکتر و بیمارستان، تاریخ، نسخه و غیره.

وی در پایان تاکید می‌کند که تلاش ما این است که اگر در عرصه اجلاس‌های بین‌المللی سیاست داخلی را انکار می‌کنند،‌ اولا این تناقض را نشان دهیم و دوما تلاش کنیم این گفته‌ها را که برای تبرئه خود می‌گویند در سیاست داخلی اجرا کنند.

فایل صوتی این گزارش را در بالای همین صفحه یا در فیسبوک ما گوش کنید.

بیشتر بخوانید:
جمهوری‌اسلامی الکتروشوک‌تراپی و درمان‌های اصلاحى همجنس‌گرایان را تکذیب کرد http://6rang.org/3313
خلاصه‌ای از گزارش‌ آلترناتیو شش رنگ به کمیته سازمان ملل درباره حقوق افراد دارای معلولیت: http://6rang.org/3309

وبسایت شش‌رنگ:
http://6rang.org

صفحه فیسبوک شش‌رنگ:
https://www.facebook.com/6rang.Iran

کانال تلگرام شش‌رنگ:
https://t.me/Iran6Rang

اینستاگرام شش‌رنگ:
https://www.instagram.com/6rangiran

فضای اختصاصی شش‌رنگ در تریبون زمانه:
https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com