با وجود برخورد ماموران لباس شخصی، خانواده‌های قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ مراسم جمعه آخر سال را در خاوران تهران برگزار کردند.
به گزارش وب‌سایت “گفت‌و‌گوهای زندان”، امسال نیز مانند سال‌های پیش، از ساعت ۹ صبح که خانواده‌ها به سمت خاوران راهی شده بودند، نیروهای امنیتی حضور وسیعی در منطقه داشتند و با آن‌ها، به خصوص کسانی که گل در دست داشتند برخورد می‌کردند. با وجود بسته بودن در اصلی ورود به خاوران، بسیاری از خانواده‌ها از طریق گلزار جاویدان (گورستان بهاییان)، وارد خاوران شدند و توانستند در آخرین جمعه سال، یاد عزیزان خود را که به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود در دهه ۶۰ اعدام، و به شکل فردی یا جمعی دفن شده بودند، گرامی بدارند.


مرسده قائدی، زندانی سیاسی سابق که سه عضو خانواده‌اش در دهه ۶۰ اعدام شده‌اند نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: ” به خانواده‌ها اجاره نداده بودند با گل به داخل بروند. همه آن‌ها در محوطه بهاییان جمع شده بودند ولی بچه‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند گل را از بهاییان می‌گیرند به داخل محوطه وارد می‌شوند و گل می‌گذارند که مامورین با چوب گل‌ها را به جای دیگر پرت می‌کنند حدوداً یک‌ساعت ونیم آن‌جا بودند که همه را بیرون کنند.”
خاوران، یک تکه زمین بیابانی در حاشیه جاده خاوران در جنوب شرقی تهران است که براساس مستندات و گفته‌های شاهدان عینی، پیکر بسیاری از قربانیان کشتار سال ۶۷ در گورهای جمعی در آن دفن شده است.
خانواده‌های قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ سال‌هاست که حق خود را برای دانستن حقایق پیرامون سرنوشت عزیزانشان، محل دفن پیکر آن‌ها و محاکمه عاملان و آمران آن اعدام‌ها مطالبه می‌کنند. اما به جای دادن پاسخ، جمهوری اسلامی همواره آن‌ها را سرکوب کرده‌ است. اخیرا منصوره بهکیش که پنج نفر از اعضای خانواده‌اش در دهه ۶۰ کشته شده‌اند به دلیل رفتن به خاوران به همراه خانواده‌های دیگر، با اتهام اقدام علیه امنیت ملی رو برو شده است.
عدالت برای ایران در کتاب “داستان ناتمام”، نقض حقوق مادران و خانواده های خاوران را ثبت کرده است. این کتاب را دانلود کنید و بخوانید.
منابع:
http\://dialogt.de/yadman-10/
http\://bit.ly/2nxc2F9
http://bit.ly/2nQytRU

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com