همه ساله در هشت مارس سال روز جهانی حقوق زنان، بحث احقاق حقوق زنان سرتیتر اخبار و رسانه ها می شود و در سراسر دنیا به ویژه در کشور های دمکراتیک این بحث ها جنبه اجتماعی پیدا می کند و زنان و فعالان حقوق زنان طی برپایی راهپیمایی های گسترده، نشست ها و کنفرانس ها در سراسر جهان، نابرابریِ حقوق فردی و اجتماعی بین زنان و مردان را از أرکان اساسی برنامه ها و تلاش های خود قرار می دهند و همواره می کوشند تا دیدگان جهانیان را بر این تبعیض جنسیتیِ روا داشته بر زن که ریشه در تاریخ جامعه ها داشته، بگشایند.
که البته در راستای اهدافشان به موفقیت های برجسته و نظرگیرنده ای دست یافته اند. به عنوان نمونه خانم مرکل صدراعظم آلمان، ترزامی نخست وزیر بریتانیا و بسیاران بسیار زنان فرهیخته و موثر و تأثیرگذار بر امور جهان.

حقوق زنان در سیاست های جاری ایران:

بر همگان روشن و اشکار است که زنان، این نیمی از جمعیت جامعه ایران که به حیث مسئولیت پذیری، برابر با مردان و در بسیاری موارد فراتر از مردان در جامعه نقش داشته و فعال اند. ( زنان تنها سرپرست خانوار از خانواده جانبازان جنگ تحمیلی گرفته تا….).
اما به رغم نقش موثر و تلاش هایشان، نحوه برخورد با زنان در زبان، فرهنگ، قومیت، قوانین خانواده، اقتصاد و… به عنوان معیاری فراجنسیتی نبوده و همواره عامل تبعیض و بی عدالتی محسوب گشته، که این مهم بر اساس سیاست گذاری های دو گانه(یک بآم و دو هوا بودن) نظام جمهوری اسلامی؛ از شیوه و اُسلوبِ سیاست واحد فاصله داشته، به نحوی که زنان را به جایگاهِ “زن بودن در محیط خانه” کشانده است.

در این خصوص رهبر نظام اسلامی در سخنرانی خود در سال (۱۳۹۱) گفت: ” زن بودن برای یک زن نقطه امتیاز است، یک نقطه افتخار است. این افتخار نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم ، خانه داری را، فرزند داری را، شوهر داری را ،ننگ او بحساب بیاوریم”

یا در دی ماه (۱۳۹۴) نادر قاضی پور،نماینده اصولگرای مجلس نهم، ضمن اعلام مخالفت خود با کاندیداتوری زنان در انتخابات از آنان با سخیف ترین جمله یاد می کند!؟

همچنین سخنان حسن روحانی ( رئیس دولت تدبیر و کلید!) که در هفته جاری ایراد کرده است: ” آن دوران سپری شد که زن فقط آشپزی و بچه‌داری کند که البته آنها هم در جای خودشان با اهمیت است. اما نمی شود وظایف زنان را به دورن خانه منحصر کرد.یک عده‌ای هستند که در برخی مسائل باید از آن حالت سنتی چند قرن پیش خارج شوند، خارج هم نشوند زن‌های قدرتمند ما آنها را به زور خارج می‌کنند”

البته به یاد داشته باشیم که گفتار ایشان نیز همانند دیگر شعارهایش بیشتر جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد؛ زیرا تا زمانی که در جمهوری اسلامی مردسالار تفکر غالب مبتنی بر ارجحیت ” منافع شخصی” بر ” منافع عمومی و همگان” باشد، عملکرد دولتمردان نظام یاد شده بر اساس انتفاع شخصی و خواست های درون قدرت خواهد بود.
زنان و انجمن های فمینیستی در ایران، اهداف و برنامه های خود را دنبال و پیگیری می کنند.

.

اهداف انجمن زنان ایران:

– مبارزه با تبعیض جنسیتی یا جنسیتگرایی

– دفاع از حقوق سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی

– ایجاد فرصت برابر برای زنان و دختران در آموزش و پرورش

– فرهنگ سازی وایجاد بستر و رشد فکری مردم در جامعه در خصوص حقوق زنان

– اشتغال زنان و دختران و پذیرش مدیریت کلان کشوری و سمت های سیاسی

عوامل و دلایل حضور زنان برای ایفای نقش موثر در جامعه:

– افزایش خودآگاهی زنان

– تلاش برای ایفای نقش موثر در جامعه

خودآگاهی زنان ایران:

– آگاهی از زن ستیز بودن جمهوری اسلامی و ایدئولوژی رسمی این حکومت که بر پایه زن ستیزی است،( حجاب اجباری و قانون حقوق خانواده و…)

– استقلال و میل به مستقل بودن زنان و طلب کردن خواست و نیاز های خود. ( تلاش برای حضور در ورزشگاه ها ، استقلال مالی و…)

– بهره گیری از تجربه زنان، در کشور های دمکراتیک و هم اندیشی و ارتباط موثر و کارآمد با سایر گروه های موفق زنان در سطح بین الملل. (شرکت در نشست ها و کنفرانس های بین المللی و ….)

– افزایش سطح علمی و تحصیلی، و کسب رتبه های بالای تحصیلی و میل و رغبت به آگاهی در قشر زنان. ( بالا بودن ظرفیت حضور در سطح دانشگاه ها، اخذ مدارک علمی معتبر در سطح دنیا و ..)

– رشد تکنولوژی و ارتباط زنان با رسانه ها و شبکه های اطلاع رسانی.

بر این اساس و آنچه پیش گفته؛ زنان ایران همگام و همزمان با دیگر زنان در سراسر گیتی، از عمق مناسباتِ ظالمانه ی استثمار و سلطه ای که در آن همراه با سایر اقشار مردم رنج می کشند و تبعیضِ ” زن بودن ” را در سیستم فناتیک اسلامی همواره احساس می کنند؛ همچنان مقتدر و استوار در ادامه ی این روندِ پُر سنگلاخ به منظور کسب جایگاهی برابر با مردان در جامعه، روز جهانی زن را گرامی می دارند.

 

دکتر نیره انصاری، حقوق دان، نویسنده و پژوهشگر

محمد قره باغی، خبرنگار، فعال سیاسی واجتماعی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com