بروز دو مورد اسیدپاشی در بندر ماهشهر در خوزستان آنهم پس از برپایی نارضایتهای عمومی در این شهر بر اثر وجود گردوغبار و انتقال کارون، هراس مردم عادی و فعالین را نسبت به انجام اسیدپاشیهای زنجیره ای از سوی اداره اطلاعات بالا برده است.

بر طبق اخبار خبرگزاری فارس و برخی رسانه‌های محلی در استان خوزستان، طی چند روز اخیر بر روی دو زن در بندر ماهشر اسید پاشیده شده است

بر اساس گزارشات منتشره یکی از قربانیان باردار بوده است.

هر دو اسیدپاشی طی هفته گذشته و در پارک پتروشیمی این شهر رخ داده است و عامل یا عوامل اسیدپاشی هم متواری شده‌اند و تاکنون هیچ فرد یا افرادی در این رابطه دستگیر نشده اند.

فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بر زنان در خوزستان بعد از تسریع و گسترش دامنه اعتراضات بیش از پیش افزایش یافته است.

روز اول اسفندماه سال جاری، مهرناز حقیقی، پزشک و فعال مدنی، از سوی نیروهای امنیتی در مقابل منزل خود بازداشت شده است.

همچنین شامگاه جمعه ششم اسفندماه، ماموران امنیتی، سپیده قولیان متولد ۱۳۷۴، دانشجوی ترم چهارم رشته‌ی دامپزشکی در احواز و ساکن این شهر را در منزل پدری اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در نیمه دوم سال ٩٣ چندین مورد اسیدپاشی زنجیره‌ای در اصفهان رخ داده بود که وحشت شهروندان را در پی داشت.

حادثه اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان مربوط به اسیدپاشی‌های پیاپی به ناحیهٔ صورت زنان بدون چادر در شهر اصفهان است که در مهرماه ۱۳۹۳ خورشیدی به وقوع پیوست. در جریان این اسیدپاشی‌ها، حداقل چهار دختر یا زن جوان مورد حمله قرار گرفته‌اند که منجر به مرگ یکی از آنها گردیده است. برخی گزارش‌ها شمار قربانیان اسیدپاشی در اصفهان را ۱۵ نفر اعلام کرده‌اند.

عامل یا عوامل این اسیدپاشی‌ها به رغم وعده‌های مقامات و عملیات‌های ویژه برای شناسایی آن‌ها هرگز شناخته نشد.

رخی این حوادث را به جریانهای حزب‌اللهی برای مقابله با زنان بدحجاب نسبت دادند و بسیاری از منابع خبری از این اسیدپاشی به عنوان بخشی از طرح صیانت از حجاب و عفاف در جمهوری اسلامی ایران نام برده‌اند، همزمان بودن اسیدپاشی‌ها و تشدید نامتعارف هشدارهای سخنرانان و فعالان خیابانی محافظه کار در زمینه «برخورد با بدحجابان» (از برخی ائمه جمعه گرفته تا گروه انصار حزب‌الله) معنی دار تلقی شده است. رسانه‌های مختلف ایرانی از احتمال ارتباط این اسیدپاشی‌ها با مسئله پوشش زنان و تلاش گروه‌های تندرو برای محدودیت آنها صحبت کرده‌اند دو روحانی بلندپایه استان اصفهان پس از هفته‌ها سکوت به طور تلویحی تائید کرده‌اند که اسیدپاشی‌های اخیر شهر اصفهان مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com