انجمن جهانی قلم در بیانیه‌ای در ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ ( ۲۵ بهمن ۱۳۹۵) از وضعیت سلامتی کیوان کریمی، فیلمساز محبوس در زندان اوین ابراز نگرانی کرده است.

فیلمساز برجسته کرد، کیوان کریمی، که از ۲۳ نوامبر(۳ آذر) در زندان اوین در حال گذراندن دوره حبس یکساله خود است، به دلیل سرفه‌های خونی پیاپی نیازمند خدمات پزشکی فوری است. پزشکان زندان اوین نیز اعلام کرده اند که وی به برونشیت و عفونت ریه حاد مبتلاست و باید سریعا برای درمان به بیمارستان خارج از زندان منتقل شود. با این حال، مسئولین زندان از انتقال وی به بیمارستان خودداری کرده اند.

کریمی در تاریخ ۱۳ اکتبر۲۰۱۵ (مهر ۱۳۹۴) در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام ” توهین به مقدسات”، “تبلیغ علیه نظام” و ” روابط نامشروع دون زنا” به شش سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر در فوریه ۲۰۱۶ ( اسفند ۱۳۹۴)، ۵ سال از حکم زندان کیوان کریمی را به حالت تعلیق درآورد. وی در حال حاضر برای گذراندن دوره حبس یکساله و در انتظار اجرای حکم شلاق در زندان اوین به سر می برد.

انجمن جهانی قلم خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر خواهان لغو مجازات کیوان کریمی بوده و در خصوص حکم شلاق قریب القوع به شدت ابراز نگرانی می کند. حکم شلاق نقض آشکار قوانین بین المللی در خصوص ممنوعیت شکنجه و دیگر مجازات‌های بی‌رحمانه و ضد بشری است. این انجمن به علاوه، از مقامات ایران درخواست دارد که تمام خدمات پزشکی مورد نیاز کریمی را فورا در اختیار وی قرار دهند.

انجمن جهانی قلم از مقامات ایران تقاضا دارد:

توجه جدی به وضعیت سلامتی کیوان کریمی و اطمینان از اینکه وی به خدمات پزشکی مورد نیاز دسترسی دارد.

لغو مجازات کیوان کریمی به دلیل اینکه فعالیت‌های وی صلح آمیز و تنها در جهت استفاده از حق آزادی بیان بوده است.

لغو مجازات شلاق کیوان کریمی، که نقض مسلم قوانین بین المللی ممنوعیت شکنجه و مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی است.

لغو مجازات و آزادی سریع و بی‌قید و شرط تمام نویسندگان و روزنامه نگاران که در حال حاضر به دلیل فعالیت‌های صلح آمیز و در راستای حق آزادی بیان در ایران در زندان هستند، طبق ماده ۱۹ کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی، که ایران نیز جزء آن است.

کیوان کریمی

کیوان کریمی، کرد و فیلمساز برجسته فیلم‌های مستند و داستانی است. مستند او “مرز شکسته”، برنده بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم بیروت ۲۰۱۳ شد. این مستند شرایط زندگی مرزنشینان کردرا تصویر می کند. فیلم دیگر او، زندگی زن و شوهر، در جشنواره‌های سن سباستین، فرایبورگ و زوریخ به نمایش درآمد، فیلمی الهام گرفته از داستانی از نویسنده ایتالیایی، ایتالو کالوینو، که به زندگی یک زوج کارگر می پردازد.

کیوان کریمی، نخستین بار در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۳ ( آذر ۱۳۹۲) بازداشت شد و بعد از گذراندن ۱۲ روز انفرادی به قید وثیقه آزاد شد. وی برای موزیک ویدوئو و فیلم مستندی به ” توهین به مقدسات” متهم شد که در هارد او پیدا شد و هرگز جایی اکران نشده و آنلاین هم به اشتراک گذاشته نشده بود. وی بعدا به خاطر فیلم مستندش” نوشتن بر شهر” به ” تبلیغ علیه نظام” محکوم شد. فیلمی که غیر از تریلر آن در یوتیوب، هیچ نمایش عمومی‌ای نداشت. به تعبیر خود او، فیلم داستان دیوارهاست و اینکه دیوارها چطور آنچه در جامعه می گذرد را منعکس می کنند. در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ ( مهر ۱۳۹۴) و بعد از ۶ جلسه دادگاه، وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام ” تبلیغ علیه نظام”، “توهین به مقدسات” و “روابط نامشروع دون زنا” محکوم شد. سازمان‌های حقوق بشری بر این باورند که وی به دلیل نمایش برخی گرافیتی‌های مرتبط با وقایع بعد از انتخابات سال ۲۰۰۹(۱۳۸۸) محکوم شده است. اتهام “روابط نامشروع دون زنا” برای دست دادن با زن نامحرم برای او صادر شد.

امیر رئیسیان، وکیل کیوان کریمی، از موارد نقض آشکار قانون در روند بررسی پرونده سخن گفته است و اینکه در جلسه آخر دادگاه، به جای صدور حکم بعد از برگزاری دادگاه، قاضی حکم را از روی برگه می خوانده است. این جلسه ۲۲ جون ۲۰۱۵ (خرداد ۱۳۹۴) برگزار شده و حکم ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ ( شهریور ۱۳۹۴) به صورت رسمی به کریمی ابلاغ شد. امیر ئیسیان، علاوه بر این، بر این نکته نیز تاکید کرده است که ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده کریمی اعمال نشده و وی به اشد مجازات در خصوص هر دو اتهام محکوم شده است.

در دسامبر ۲۰۱۵(آذر ۱۳۹۴) بیش از ۱۳۵ فیلمساز ایرانی در نامه‌ای خواهان لغو مجازات کیوان کریمی شدند. ۲۰ فوریه ۲۰۱۶ ( اسفند ۱۳۹۴) نتیجه دادگاه تجدیدنظر به کریمی ابلاغ شد. دادگاه تجدیدنظر ۵ سال از ۶ سال حکم حبس را به حالت تعلیق درآورد. کیوان کریمی از ۲۳ نوامبر در حال گذراندن دوره حبس خود و در انتظار اجرای حکم شلاق در زندان اوین به سر می برد.

بنا به گزارش ها، کریمی از بیش از یک ماه پیش تا کنون بارها به دلیل سرفه‌های خونی به بهداری زندان اوین منتقل شده است. پزشکان زندان اوین تشخیص داده اند که وی به برونشیت و عفونت حاد ریه مبتلاست، با این حال وی تا به امروز تنها آرامبخش دریافت کرده است و علی رغم توصیه پزشکان بهداری زندان به انتقال هرچه سریع تر کریمی به بیمارستان خارج از زندان، مسئولین زندان تا کنون از انتقال وی به بیمارستان خودداری کرده اند. کریمی علاوه بر این از کیست آنوریسمی استخوان( کیست‌های فیبری خونی که موجب بزرگ شدن استخوان، درد و شکستگی می شود) در ساق پا رنج می برد و ۱۰ سال پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته و پزشکان توصیه اکید کرده اند برای بررسی ضرورت جراحی دوباره باید به طور مداوم تحت نظر باشد.

در زمان باقی مانده تا اجرای حکم، کریمی کار فیلمسازی را رها نکرد. ” طبل”، نخستین فیلم داستانی او در بهار ۲۰۱۶ ( بهار ۱۳۹۵) تولید شده و در جشنواره فیلم ونیز برای نخستین بار به نمایش درآمد. زیبایی شناسی فیلم و آنچه در فیلم در شهر تهران رخ می دهد به خوبی منعکس کننده شرایطی است که فیلم در آن ساخته شده است.

http://www.pen-international.org/newsitems/iran-serious-concerns-for-the-health-of-imprisoned-filmmaker-keywan-karimi#

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com