تدوین سیدمصطفی رضیئی

از صفحه به فارسی برای اقلیم

 

هفت روز از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در امریکا می‌گذرد و این فهرست مهم‌ترین فعالیت‌های دولت او در موضوع انکار تغییرات اقلیمی و تلاش مستمر برای نابودی بشریت با مقدم قرار دادن سودهای صنعت سوخت فسیلی است:

۱ – چند دقیقه بعد از مراسم تحلیف ترامپ، بخش تغییرات اقلیمی وب‌سایت کاخ سفید، در کنار بخش‌های دگرباشان جنسی و حقوق مدنی این وب‌سایت، ناپدید شدند.

۲ – ترامپ با امضای یک فرمان ریاست‌جمهوری، راه را برای پیگیری مجدد پروژه‌های خط لوله کی‌استون اِکس اِل و دسترسی به داکوتا باز کرد. دولت اوباما پیش‌تر در مقابل فشارهای عمومی، جلوی اجرای هر دو پروژه را گرفته بود.

۳ – دولت ترامپ «دستور سکوت» (gag order) به مجموعه‌های فدرال، از جمله دانشمندها و محقق‌هایی داد که با بودجه دولتی، در موسسه‌های دولتی کار می‌کنند. بدین شکل، دیگر هیچ محقق و دانشمندی اجازه ندارد تا مستقیم با رسانه‌ها یا جامعه صحبت کند. هرگونه ارتباط با دانشمندها و محقق بدین شکل محدود به دفاتر روابط‌عمومی دولتی می‌شود.

۴ – حساب توییتری پارک ملی بادلندز در میانه اولین هفته دولت ترامپ، مجموعه‌ای از توییت‌های مرتبط به تغییرات اقلیمی منتشر کرد. به فاصله چند ساعت،‌ تمامی این توییت‌ها دیلیت شدند و این اکانت سکوت اختیار کرد. بدنبال این، حداقل ۱۶ مجموعه موازی اکانت‌های مبارز برای آگاهی‌رسانی در موضوع تغییرات اقلیمی فعال شدند.

۵ – به‌رغم دستور به سکوت، مجموعه‌ای از دانشمندها و محقق‌ها، شروع به توییت کردن مباحث مرتبط به تغییرات اقلیمی به دونالد ترامپ کردند.

۶ – دولت ترامپ دستور داد تا فرآیند کمک‌های مالی و قراردادهای سازمان حفاظت محیط‌زیست امریکا (ای‌پی‌ای) متوقف شوند تا مدیریت تازه مستقر بشود. رسانه‌های امریکایی می‌گویند  که دولت تازه روند کاهش شدید بودجه و تعداد کارکنان این سازمان را برنامه‌ریزی می‌کند.

۷ – رویترز می‌گوید که دولت ترامپ به سازمان حفاظت محیط‌زیست امریکا دستور داده تا وب‌سایت مخصوص تغییرات اقلیمی را از اینترنت پاک کند. این دستور هنوز اجرا نشده است، البته پیش از به قدرت رسیدن ترامپ، چندین مجموعه کپی‌هایی از وب‌سایت‌های مختلف دولتی امریکا در موضوع‌های گوناگون از جمله تغییرات اقلیمی تهیه کرده‌اند.

 

همچنین انتظار این می‌رود تا دولت ترامپ با کاهش کمک‌های امریکا به سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، بر عملکرد بخش‌های مرتبط به تغییرات اقلیمی این سازمان‌ها تاثیر بگذارد.

درنهایت انتظار این می‌رود تا ترامپ از تعهد امریکا به پیمان پاریس بکاهد یا اینکه راه را برای خروج این کشور از این پیمان مهیا کند.

دونالد ترامپ تنها رهبر دنیاست که موضوع تغییرات اقلیمی را انکار کرده است و مخالف اقدام در جهت کند شدن روند این تغییر است.

هرچند در اولین هفته به قدرت رسیدن ترامپ، توفان در ایالت‌های جنوبی این کشور، حداقل ۲۰ نفر را کشت و روند خشکیدگی بخش‌های جنوب شرقی، میانی و غربی امریکا را برای سالی دیگر تهدید می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com