برگرفته از نشنال آبزرور

ترجمه سیدمصطفی رضیئی

از صفحه فیس‌بوکی به فارسی برای اقلیم

به فاصله کوتاهی پیش از مراسم تحلیف دولت تازه امریکا، ناسا و نوآ در گزارشی مشترک وضعیت دمای زمین در سال ۲۰۱۶ را بررسی کردند.

متن کامل این گزارش در فرمت پی‌دی‌اف به زبان انگلیسی در این لینک موجود است.

این ۹ نکته، از متن این گزارش بدست رسانه نشنال آبزرور در کانادا انتخاب شده‌اند.

این مطلب برای ترجمه فارسی، خلاصه و بازنویسی شده است:

تازه‌ترین گزارش تحلیلی اداره ملی اقیانوسی و جوی (نوآ) و سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) می‌گوید که ۱۲ ماه گذشته، گرم‌ترین ماه‌های ثبت شده در تاریخ معاصر انسان هستند و دنیا بایستی «اقدامی فوری» در این زمینه انجام بدهد.

در جلسه مطبوعاتی مشترک ناسا و نوآ این موارد اعلام شدند:

۱ – دمای سطح زمین در سال ۲۰۱۶ میلادی، گرم‌ترین دمای ثبت شده تاریخ معاصر زمین بود. ثبت دمای زمین از ۱۸۸۰ میلادی شروع شده است.

۲ – ۲۰۱۶ سومین سال پیاپی بود که رکورد گرم‌ترین سال تاریخ معاصر بشر، پشت سر هم شکسته می‌شد.

۳ – دمای میانگین کره زمین در سال ۲۰۱۶ برابر ۱.۷۸ درجه فارنهایت، معادل ۰.۹۹ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین دمای زمین در میانه قرن بیستم میلادی بود.

۴ – افزایش دمای زمین در سال ۲۰۱۶ در دنباله روند طولانی‌مدت گرمایش فزاینده دمای کره خاکی است که به خاطر مصرف سوخت‌های فسیلی بدست انسان ممکن شده است.

۵ – به خاطر اینکه وضعیت آب و هوایی در نقاط مختلف زمین متفاوت است و همچنین روش‌های مختلفی برای ثبت دمای زمین در سرزمین‌های مختلف استفاده می‌شود، به شکلی دقیق و کامل نمی‌شود تفاوت‌های دمایی زمین را به شکل سال به سال معین کرد. بااین‌وجود، با توجه به داده‌های موجود، ناسا می‌گوید با ۹۵ درصد قطعیت، ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال تاریخ معاصر است.

۶ – دمای میانگین سطح زمین به نسبت اواخر قرن نوزدهم میلادی، در حدود ۲ درجه فارنهایت یا ۱.۱ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است. علت این افزایش، افزایش دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای به خاطر فعالیت‌های آلاینده انسان در اتمسفر زمین است.

۷ – در ۳۵ سال گذشته شاهد بخش عمده‌ای از این افزایش دما بوده‌ایم و از سال ۲۰۰۱ تاکنون، در ۱۷ سال اخیر، ۱۶ سال رکوردهای گرما را شکسته‌اند.

۸ – ۲۰۱۶ صرفا تنها گرم‌ترین سال تاریخ معاصر بشر نبود، بلکه از ۱۲ ماه این سال، ۸ ماه سال، از ژانویه تا سپتامبر، به استثنای ماه جون – رکورد گرم‌ترین ماه در تاریخ معاصر بشر را شکستند.

۹ – ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر ۲۰۱۶ در رتبه دوم گرم‌ترین ماه تاریخ معاصر بشر قرار گرفتند و هر ماه، رکورد گرما در سال پیشین را شکست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com