از کاهش مصرف گوشت گرفته تا تماس با نمایندگان محلی‌تان و سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تمیز، این فهرستِ ۱۵ گامی که می‌تواند کمک کند تا تولید گازهای گلخانه‌ای جهان کاهش پیدا کند

نوشته کریس گودال

ترجمه سیدمصطفی رضیئی

از صفحه فیس‌بوکی به فارسی برای اقلیم

توضیح: کریس گودال تاجر، نویسنده و متخصص تغییرات اقلیمی و نویسنده کتاب «ده فن‌آوری برای حفظ زمین» است. این مطلب در روز پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه در گاردین منتشر شده و برای انتشار فارسی، متن خلاصه و بازنویسی شده است. در موضوع رد پای کربنی، بیشتر در این لینک بخوانید.

تصویر از روزنامه گاردین

۱ – سفرهای هوایی معمولا بزرگ‌ترین عامل گسترش رد پای کربنی افراد هستند، بخصوص اگر مرتب پرواز می‌کنید. ساده‌ترین راه خلق یک تفاوت بزرگ، استفاده از قطار یا کاهش سفرهای هوایی است.

۲ – دومین تغییر بزرگ سبک زندگی‌تان، کاهش مصرف گوشت است، بخصوص با تاکید بر کاهش مصرف گوشت گوسفند و گوساله. گاوها و گوسفندها، حجم قابل توجه‌ای گاز متان تولید می‌کنند و این یک گاز قدرتمند گلخانه‌ای است. یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه می‌تواند تا ۲۰ درصد از تولید کلی کربن شما بکاهد و در عین حال با مصرف کمتر گوشت گاو و گوساله، بر سلامتی خودتان هم تاثیر مفیدی خواهید گذاشت.

۳ – گرمایش خانه، گام بعدی است. خانه‌های ناکارآمد، حجم قابل‌توجه‌ای از انرژی را به شکل حرارت دفع می‌کنند. یکی از مهم‌ترین گام‌هایتان می‌تواند عایق‌بندی خانه باشد، کاری که خودتان هم می‌توانید انجامش بدهید.

۴ – آبگرمکن‌ای قدیمی گازی و نفتی کلی انرژی به هدر می‌دهند. اگر حتی آبگرمکن کنونی‌تان خیلی هم خوب کار می‌کند، بد نیست به فکر جایگزینی آن باشید، بخصوص اگر که بیشتر از ۱۵ سال از فعالیت آن می‌گذرد. چنین تغییری می‌تواند مصرف سوخت‌تان را تا یک سوم کاهش بدهد و این هزینه خرید یک آبگرمکن تازه را جبران خواهد کرد.

۵ – فاصله‌ای که رانندگی می‌کنید هم مهم است. اگر در طول سال با یک ماشین تازه به جای ۱۵ هزار مایل، ۱۰ هزار مایل رانندگی بکنید،‌ بیشتر از یک تن از تولید گاز دی اکسید کربن خود کاسته‌اید و این در حدود ۱۵ درصد رد پای کربنی یک نفر (در انگلستان) است. اگر عمر ماشین‌تان تمام شده،‌ به فکر جایگزینی آن با یک ماشین الکترونیکی باشید. اگر هر سال ده‌ها هزار مایل رانندگی می‌کنید، ماشین الکترونیکی در هزینه سوخت به صرفه خواهد بود. حتی اگر برق مصرفی ماشین‌تان توسط نیروگاهی گاز یا ذغال‌سنگ تهیه بشوند، باز هم کارآمدی ماشین‌های برفی به ماشین‌های بنزینی در موضوع تولید دی اکسید کربن می‌چربد.

۶ – هرچند در نظر داشته باشید که تولیدکننده یک ماشین برفی بیشتر از آنچه مصرف‌کننده در طول عمر ماشین گاز گلخانه‌ای تولید کند، برای ساخت ماشین،‌ آلودگی خلق کرده است. برای همین شاید بهتر باشد که ماشین قدیمی‌تان را در جاده نگهدارید، ولی ازش درست مراقبت کنید و بهینه از آن استفاده کنید. همین موضوع برای دیگر اقلام هم مهم است. انرژی‌ای که لازم است تا یک کامپیوتر یا تلفن همراه جدید درست بشود، خیلی بیشتر از کل انرژی‌ای است که این وسیله در طول عمر خود استفاده خواهد کرد. اپل می‌گوید ۸۰ درصد رد پای کربنی یک لپ‌تاپ تازه متعلق به تولیدکننده، نه از مصرف‌کننده خانگی آن است.

۷ – در سال‌های اخیر، لامپ‌های کم‌مصرفِ ال‌ای‌دی ارزان و موثرتر شده‌اند. اگر در خانه لامپ‌های هولوژن دارید، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ تولید کربن به صرفه است که آنها را به لامپ‌های ال‌ای‌دی تغییر دهید. این لامپ‌ها اغلب در حدود ده سال عمر می‌کنند، یعنی مجبور نیستید هر چند ماه یک بار آنها را عوض کنید.

۸ – وسایل خانه را اگر تغییر می‌دهید، نمونه‌های با مصرف انرژی بهینه را انتخاب کنید. از تعدد مصرف وسایلی مثل ماشین لباس‌شویی، تا می‌شود بکاهید.

۹ – کمتر مصرف کنید. صرف خرید کمتر اجناس بانی کاهش تولید آلودگی توسط شما خواهد بود. یک کت‌شلوار پشمی برابر تولید آلایندگی یک ماه الکتریسته خانه شماست. یک پیراهن آستین‌کوتاه معمولی برابر دو یا سه روز تولید آلایندگی خانه شماست. کمتر و کمتر خرید کردن، به کاهش بیشتر رد پای کربنی‌تان کمک می‌کند.

۱۰ – تاثیر دی اکسید کرنبی کالاها و خدمات گوناگون، بیشتر از آن است که انتظارش را دارید. موز را با کشتی می‌آورند ولی یک سبزی اورگانیک را با هواپیما جابه‌جا می‌کنند، به این شکل مصرف سبزی اورگانیک از دید تولید کربن، بدتر از موز است.

۱۱ – برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مصرفی‌تان اقدام کنید. اگر چند قاب تولید انرژی خورشیدی بر پشت‌بام بگذارید، معمولا برایتان صرفه اقتصادی خواهد داشت و برخی کشورها برای چنین کاری، سوبسیدهایی هم در نظر گرفته‌اند. یا سهام یک شرکت تولید انرژی باد، خورشید یا آب را بخرید.

۱۲ – از شرکت‌هایی خرید کنید یا خدمات بگیرید که از آینده‌ای رها از کربن حمایت می‌کنند. تعداد شرکت‌های بین‌المللی که متعهد به استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شوند، مرتب رو به افزایش است.

۱۳ – از جنبش عدم سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی حمایت کنید. سرمایه‌هایتان را از سوخت‌های فسیلی خارج کنید.

۱۴ – اغلب سیاستمدارها آنچه رای دهندگان بخواهند، انجام می‌دهند. در محله و محل زندگی‌تان، از استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی حمایت کنید و این را از نمایندگان محلی‌تان هم بخواهید.

۱۵ – از تولیدکنندگانی گاز و برف بخرید که در انرژی‌های نوین هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این به آنها کمک می‌کند تا تجارت‌شان را گسترش بدهند و توانایی‌شان را برای عرضه انرژی ارزان‌تر گسترش بدهند. اگر امکانش وجود دارد، از تولیدکننده‌ای برق بخرید که ۱۰۰ درصد تولیدش از روش‌های تجدیدپذیر می‌آید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com