این هفته با حقوق بشر در ایران

در دو هفته گذشته


اجرای کنسرت در استان مرکزی تا اطلاع ثانوی متوقف شد؛ پزشکان بیمارستان امام خمینی تهران زنی را به دلیل شائبه افغانی بودن عمل نکردند؛ با وجود تلاش بسیار کنشگران اینترنتی علی شریعتی هنوز در اعتصاب غذاست و در وضعیت‌اش تغییری ایجاد نشده و جوان بلوچ که ۱۴۴ ساعت با دست و پای بسته در حیاط برفی نگه داشته شده بود از وضعیت خود به رئیس‌جمهوری شکایت کرد.

آزادی بیان

۲۲ دی، مهدی حقیقی،‌ مدیر کل ارشاد استان مرکزی اعلام کرد از این پس در این استان کنسرت موسیقی برگزار نخواهد شد. ظاهراً این تصمیم در پی اجرای کنسرتی با حضور دو خواننده زن و فشارهای امام جمعه اراک گرفته شده. خبر.

بازداشت خودسرانه

۱۷ دی، خانواده احمدرضا جلائی پژوهشگر مقیم سوئد اعلام کردند که وی نُه ماه است که در ایران بازداشت شده و از ۱۲ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد. جلائی در زندان اوین حبس است، اما هنوز اتهام و دلیل بازداشت او مشخص نیست. خبر.

تجمع حمایت از آرش و گلرخ

تجمع حمایت از آرش و گلرخ

حقوق اقلیت‌ها

۱۶ دی، پزشکان بیمارستان امام خمینی تهران از انجام عمل جراحی کبد زنی به دلیل شائبه افغانی بودن‌اش خودداری کردند. مراکز درمانی در ایران به شهروندان افغان خدمات درمانی ارائه نمی‌کنند، هرچند وزیر بهداشت اعلام کرده بود در موارد اضطراری می‌بایست خدمات ارائه شود. بیمار مورد اشاره تنها پس از اثبات ایرانی بودن موفق به دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز شد. خبر.

مسئولیت‌پذیری مقامات

۱۵ دی، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور به وجود فساد در قوه قضائیه اذعان کرد. او با هشدار در این زمینه گفت ما قضاتی داریم که بعد از چند سال فاسد می‌شوند. با این حال، منتظری برنامه‌ای برای مبارزه با فساد در قوه قضائیه ارائه نکرد. وضعیت قوه قضائیه در جمهوری اسلامی سال‌هاست که موجب نگرانی فعالان حقوق بشر و حقوق مدنی بوده. استقلال قضات و فساد از جمله مهم‌ترین مسائل گریبان‌گیر این قوه به شمار می‌روند. خبر.

آزادی در اینترنت

۱۴ دی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد گردانندگان کانال‌های تلگرامی که بیش از ۵٫۰۰۰ عضو دارند یک ماه فرصت دارند برای کسب مجوز اقدام کنند. در سال‌های اخیر شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران بسیار محبوب شده و به دلیل عدم فیلترینگ دسترسی به آن برای کاربران ساده است. گمان می‌رود تلگرام در ایران لااقل بیست میلیون کاربر داشته باشد. خبر.

حقوق زندانی

۱۳ دی، گروهی از شهروندان در اعتراض به وضعیت آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر صادقی، در مقابل زندان اوین تجمع کردند. صادقی بیش از دو ماه به نشانه اعتراض نسبت به زندانی کردن همسرش اعتصاب غذا کرد. ابراهیمی به جرم نوشته منتشر نشده‌ای پیرامون حکم سنگسار پنج سال زندان گرفته. ویدئو. خبر. سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار آزادی آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی شد.

همزمان دیگر زندانی سیاسی، علی شریعتی نیز در اعتصاب غذا به سر می‌برد. شریعتی از کسانی بود که در تجمع مقابل مجلس، علیه اسیدپاشی شرکت کرده بود که بازداشت شد. افرادی که پس از سخنرانی امام‌جمعه اصفهان علیه زنان بدحجاب به روی چند نفر اسید پاشیده بودند، هنوز دستگیر نشده‌اند. فعالیت کاربران ایرانی در توییتر باعث شد این‌بار هشتگ #sosAli به پرطرفدارترین هشتگ در جهان بدل شوند. خبر. تا زمان نگارش این سطور تغییری در وضعیت علی شریعتی پدید نیامده.

همان روز، نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیائی گرفتار در ایران، پس از نُه ماه انفرادی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. راتکلیف طی بازدید از خانواده در ایران و هنگام خروج از کشور بازداشت شد. حکومت ایران از بازداشت شهروندان دو تابعیتی به عنوان حربه‌ای برای کسب امتیاز از کشورهای خارجی استفاده می‌کند. خبر.

۱۴ دی، محمد صابر ملک‌ رئیسی، جوان زندانی در زندان اردبیل طی نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی از شکنجه و وضعیت بد خود در زندان گلایه کرد. ملک رئیسی در هنگام بازداشت و محاکمه ۱۷ سال سن داشته و به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. او که اهل سیستان و بلوچستان است تا کنون هشت سال از این مدت را در اردبیل سپری کرده. اخیرا او را به مدت ۱۴ ساعت در محوطه زندان با دستبند و پابند در حیاط برفی نگه داشته‌اند. خبر.

۱۶ دی، محمدرضا نکونام، آیت‌الله منتقد نظام پیش از تکمیل درمان از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد. وی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد با خطر حمله مغزی روبرو است. نکونام از سال ۱۳۹۳ و در پی اختلاف نظر با آیت‌الله مکارم شیرازی بر سر حرام بودن یا نبودن اینترنت پرسرعت زندانی شده است. خبر.

اعدام

۱۵ دی، سه زندانی با اتهامات مرتبط با موارد مخدر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شدند. خبر.
۱۷ دی، یک زندانی در زندان مرکزی رشت با اتهام مرتبط با مواد مخدر اعدام شد. خبر.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com