Image result for ‫ر تالاب شادگان‬‎

 

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه تالاب شادگان گفت: درحال‌حاضر، آب تالاب شادگان را فقط پساب شور نیشکر تشکیل می‌دهد و فاجعه بسیار دردناکی در تالاب رقم خورده است.
حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، با بیان اینکه حقابه تالاب شادگان از رودخانه جراحی به‌هیچ‌وجه تأمین نمی‌شود، اظهار کرد: از سه سال قبل تاکنون، رودخانه جراحی با بحران خشکسالی مواجه شده است که این موضوع و همچنین برداشت‌های بی‌رویه در بالادست موجب شده حقابه تالاب شادگان تأمین نشود.
او افزود: البته مشکل بی‌آبی در شادگان فراتر از عدم تأمین حقابه تالاب است. متأسفانه برای کشت پاییزه و کشت زمستانه در شادگان، هنوز رهاسازی آب انجام نشده و نخیلات و بخش کشاورزی این شهرستان در معرض نابودی قرار دارند. نماینده مردم شادگان در مجلس تصریح کرد: درحال‌حاضر، آب موجود در تالاب را پساب صنایع نیشکر تشکیل می‌دهد که نابودکننده تالاب و اکوسیستم آن است. ناصری‌نژاد با اشاره به نابودی پوشش گیاهی کف تالاب شادگان ‌عنوان کرد: ‌ایجاد پوشش نمکی در کف تالاب موجب نابودی ماهیان بومی این تالاب شده است. پوشش گیاهی کف تالاب که در گذشته سازگار با ‌آب شیرین بود، اکنون پوشش گیاهی مقاوم با آب شور جایگزین شده که این وضعیت از یک‌سو، نابودی ماهیان بومی را به‌دنبال داشته و از‌سوی‌دیگر، موجب شده پرندگان مهاجر که در گذشته به تالاب شادگان می‌آمدند، دیگر وارد تالاب نشوند. او ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود که آب تالاب، راکد و بی‌حرکت بماند و اکسیژن مورد نیاز آن تأمین نشود که در نهایت، تالاب را به مرداب تبدیل خواهد کرد؛ البته تالاب شادگان، درحال‌حاضر هم به مرداب تبدیل شده است. نماینده شادگان گفت: به‌دنبال افزایش شوری آب تالاب شادگان، گونه مهاجم تیلاپیای وحشی که اصلا بومی منطقه نبود، به اکوسیستم تالاب شادگان راه پیدا کرده؛ این‌ گونه هیچ ارزشی غذایی ندارد و فقط موجب ازبین‌رفتن ماهیان بومی ارزشمند تالاب شده؛ بنابراین فاجعه در تالاب شادگان بسیار دردناک است. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه تالاب شادگان بیان کرد: از این سازمان که وضعیت بحران تالاب را به مردم و رسانه‌ها منعکس نمی‌کنند و به صورتی وانمود می‌کنند و ادعا دارند که حقابه تالاب شادگان تأمین شده است، به‌شدت گله‌مند هستیم.
او افزود: کی و کجا حقابه تالاب شادگان تأمین شد؟ هر زمانی که نسبت به وضعیت تالاب شادگان به خانم دکتر ابتکار اعتراض کردیم، در پاسخ فقط اظهار استیصال کرده و گفته‌اند که از دست ما کاری برای تالاب برنمی‌آید.
ناصری‌نژاد ادامه داد: واقعا هم سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان امانتدار و حافظ محیط‌زیست در تالاب شادگان هیچ کاری انجام نداده است. جای سؤال دارد که سازمان حفاظت محیط‌زیست چگونه صیادان بیچاره مجوزدار یا فاقد مجوز تالاب شادگان را تعقیب، بازداشت و جریمه می‌کند اما با افرادی که حقابه تالاب شادگان را از آن دریغ کرده و صیانت آن را با خطر مواجه کرده‌اند، هیچ برخوردی حتی در حد حرف‌زدن نیز نمی‌کند؟ سازمان حفاظت محیط‌زیست حداقل می‌تواند کشت و صنعت‌های نیشکر را مجبور کند که به حجم معینی آب شیرین به تالاب شادگان تزریق کنند اما متأسفانه این کار را هم انجام نمی‌دهد.
او با اشاره به برگزاری همایش روز جهانی تالاب‌ها در چهاردهم بهمن سال جاری در خوزستان اظهار کرد: در جریان این همایش، مهمانان خارجی، بازدیدی از تالاب شادگان انجام خواهند داد اما درحالی‌که تالاب شادگان نابود شده است، واقعا قصد دارند چه چیزی را به این افراد نشان دهند؟ متأسفانه اکوسیستم طبیعی تالاب شادگان را ناخودآگاه اما درواقع به‌صورت عمدی از چرخه طبیعی خود خارج کرده‌ایم. بی‌مسئولیتی‌ها و عدم توجه به این تالاب موجب شده تا امروز شاهد ازبین‌رفتن تالاب شادگان باشیم. چرا تالاب را خشکانده‌ایم که اکنون به خاستگاه ریزگردها تبدیل شود؟
نماینده شادگان با اشاره به ریختن پساب‌های فولاد خوزستان به تالاب شادگان تصریح کرد: درحال‌حاضر، هیچ آب شیرینی به تالاب تزریق نمی‌شود. مقرر شده بود با احداث یک کانال از دارخوین، مقداری از آب کارون به سمت این تالاب هدایت شود اما پروژه احداث این کانال از سال ۹۰ متوقف شد و عملا مسکوت ماند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com