فیس‌ بوک دارای بیش از یک میلیارد کاربر فعال است این کاربران در تایم‌لاین فیس بوک درواقع سیر زندگی خود را با دیگران به اشتراک می گذارند٬ دیدگاه ها ٬ نظرات٬ عکس ها ٬ ویدیو هایی که یک کاربر در طول زندگی خود در شبکه ای مانند فیس بوک بازنشر می کند به نوعی داستان زندگی فرد را روایت می کند. داستانی که تمامی آن در هنگامی که کاربر از دنیا می رود نیز برای دیگران در دسترس است.  تداوم دسترسی به تایم لاین فیسبوک یک نفر پس از مرگش برای خود او و اطرافیانش در بعضی موارد ناخوشایند و حتی آزاردهنده است. در این پست شیوه غیر فعال کردن حساب یک متوفی را در فیس بوک آموزش می دهیم.

بر اساس نرخ متوسط مرگ میر٬ روزانه حدود ۹ نفر از ۱۰۰۰ نفر٬ چشم از دنیا می بندند. به طبع این آمار کلی است کاربران فیس بوک از نظر شرایط سنی ٬ اجتماعی و اقتصادی متوسط دقیقی از کل جمعیت دنیا نیستند اما به فرض اینکه میزان مرگ و میر در میان کاربران فیس بوک با متوسط مرگ و میر کل انسان‌ها سازگار باشد روزانه ۹ هزار نفر از کاربران فیس بوک فوت می شوند. به صورت متوسط در حال حاضر هر کاربر فیس بوک حدود ۴۰۰ دوست دارد به طبع هر روز  میلیون ها نفر در فیس بوک دوستان و آشنایان خود را از دست می دهند و چنان‌چه حساب های فیس‌بوک افراد متوفی در فیس بوک فعال بماند فیس بوک تبدیل به جامعه ای می شود که قبرستان ها در میان خیابان ها و کوچه های شهر هایش ساخته می شوند.

همان‌طور که در پیش‌گفتار مربوط به راهنمای حریم خصوصی در فیس بوک توضیح داده شد : ما در عصر متفاوتی زندگی می کنیم. بسیاری از مسایلی که با آن مواجه می شویم سوالاتی را ایجاد می کنند که انسان ها برای نخستین بار با آن مواجه می شوند٬ نسل های پیشین با چنین سوالات و مسایلی درگیر نبوده اند و پاسخ این سوالات را همین نسل باید بیابد. به همین نسبت برای شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک که طیف بسیار وسیعی کاربر دارند پرداختن به مسایلی نظیر مرگ کاربران چالش های را ایجاد می کند که کمتر از چالش های دوران زندگی این کاربران نیست.

پس از مرگ یک کاربر چه کسی مجاز به در اختیار گرفتن آرشیو ارتباطات او می باشد٬ این اجازه بر اساس کدام معیار ایجاد می شود٬ مکاتبات خصوصی کاربر که در زمان حیات وی محرمانه محسوب می شوند رازهای زندگی او را در خود دارند٬ آیا کسی می تواند ادعای دسترسی به این رازها را داشته باشد. از سویی تصمیم گیری در مورد فعال بودن یا بسته شدن حساب یک کاربر پس از مرگ٬ ادعای مالکیت در مورد بر محتوای عمومی یا خصوصی منتشر شده از سوی یک کاربر ٬ نقش وصی و وصیت کاربران و مسایلی این چنین نیز خود چالش های گوناگون حقوقی و اجتماعی را ایجاد می کنند. کاربران از فرهنگ ها٬ کشورهای و تحت نظام های حقوقی متفاوتی هستند و نمی توان برخورد با چالش های شبکه ای چون فیس بوک را تنها مبتنی بر قوانین یک کشور برنامه ریزی کرد.

فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی مدتی‌ست برای یافتن مناسب ترین پاسخ به چالش های مرتبط با کاربران متوفی در تلاش هستند. مسدود ساختن حساب کاربر پس از مرگ وی نخستین اقدامی است که در فیس بوک می توان انجام داد٬ با توجه به مسایل مختلف فیس بوک در تلاش است که امکانات بیشتری در این زمینه به کاربران ارایه نماید.

در حال حاضر در صورت فوت یک کاربر می توان از طریق این صفحه مرگ او را به فیس بوک گزارش کرد که در پی آن حساب مربوطه غیر فعال می شود و فیس بوک به این غیر فعال سازی Memorialization می گوید توضیحات مرتبط با نحوه انجام گزارش را در تصویر زیر ملاحظه فرمایید.

فرم گزارش مرگ در فیس بوک را در ذیل ملاحظه می فرمایید

فرم گزارش مرگ در  فیس بوک

 

پس از ثبت این فرم مدتی طول می کشد که فیس بوک با استفاده از داده های مختلف به درست بودن گزارش اطمینان یابد و حساب متوفی را مسدود کند و اما اگر گزارش اشتباه بود و فرد یا افرادی برای سرگرمی از غیبت یک کاربر در فیسبوک سو استفاده کرده باشند و به این صورت حساب وی را مسدود کرده باشند امکان فعال سازی مجدد حساب از این لینک فراهم است

این مطلب توسط پوریا استرکی نوشته شده است و برای نخستین بار در سایت راهنمای زندگی در فیسبوک منتشر شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com