capture

علائم و نشانه ها :

علائم HIV بسته به فرد و اینکه در چه مرحله ای از بیماری هستید متفاوت است.

مرحله ابتدایی HIV :

علائم در ۲ تا ۴ هفته پس از عفونت HIV بیشتر افراد علائمی مانند بیماری  آنفولانزا را تجربه می کنند که اغلب به عنوان “بدترین آنفولانزا که تاکنون داشتند” توصیف شده است و به نام “سندروم ویروسی حاد (ARS) یا “عفونت ابتدایی HIV” نامیده می شود و این پاسخ طبیعی بدن به عفونت HIV است.

علائم می تواند شامل :

تب (شایع ترین علامت است)

تورم غدد

گلو درد

جوش

درد مفاصل و عضلات

سردرد

این علائم می تواند از چند روز تا چندین هفته به طول بکشد. به هرحال در صورت داشتن هریک از این علائم شما نباید فرض را بر این بگیرید که به HIV مبتلا هستید. هرکدام از این علائم می تواند توسط بیماری دیگری ایجاد شود. هر فردی که به ویروس HIV آلوده شده است سندروم ویروسی حاد (ARS) را گسترش نمی دهد. بسیاری از افرادی که به ویروس HIV مبتلا شدند هیچگونه نشانه ای از بیماری تا ۱۰ سال و یا بیشتر بروز ندادند.

شما نمی توانید بر علائم نشان دهنده ی HIV بسنده کنید. تنها راه برای اطمینان از دانستن اینکه آیا شما به HIV مبتلا هستید یا نه این است که تست HIV دهید. درصورتی که شما به دلایل زیر فکر می کنید که اخیرا در معرض ویروس HIV قرار گرفته اید آزمایش HIV دهید :

داشتن رابطه جنسی دهانیˏ واژن یا مقعدی بدون  کاندوم با فردی که به HIV مبتلا است یا فردی که شما از وضعیت HIV او آگاه نیستید و یا استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق  مواد مخدر.

آزمایش های سنتی HIV قادر به تشخیص آنتی بادی های HIV بود. اما در طول مرحله ابتدایی بدن شما هنوز این آنتی بادی ها را تولید نمی کند. آزمایش جدید HIV در سال ۲۰۱۳ تایید شد که قادر به تشخیص حضور HIV در بدن شما در طول مرحله ابتدایی عفونت است. بنابراین اهمیت ندارد که کجا آزمایش دادید این مساله مهم است که اجازه دهید پزشکتان بداند که شما اخیرا با HIV آلوده شده اید. از سرویس مکان یاب تست HIV/AIDS برای یافتن یک محل تست HIV در نزدیکی خود استفاده کنید.

این مساله حائز اهمیت است که نه تنها با وجود علائم بلکه  بدون وجود علائم نیز شما در خطر ویژه ی انتقال HIV به شریک جنسی خود در طول این مدت هستیدˏ زیرا سطح HIV در جریان خون شما بسیار بالاست. به این دلیل بسیار مهم است که اقدامات لازم برای کاهش خطر انتقال را انجام دهید.

مرحله ی پنهانی بالینی:

پس از مرحله ابتدایی عفونت HIV ˏبیماری به یک مرحله به نام مرحله ی “پنهانی بالینی” وارد می شود. “پنهانی” به معنای دوره ای است که در آن ویروس در حال زندگی یا توسعه در بدن فرد بدون ایجاد علائم می باشد. در طول مرحله ی پنهانی بالینی افراد مبتلا به HIV نشانه های وابسته به HIV را تجربه نمی کنند یا فقط نوع خفیف آن را تجربه می کنند. (این مرحله در برخی موارد “عفونت HIV بدون علامت” یا “عفونت HIV مزمن” نامیده می شود.)

با آنکه ویروس HIV در طول دوره ی پنهانی بالینی فعال است اما این ویروس در سطوح بسیار پایین تولید می شود. اگر شما تحت درمان ضد رترو ویروسی (ART) قراربگیریدˏ امکان دارد شما بتوانید دهه ها سال در دوره ی پنهانی بالینی زندگی کنید˓ زیرا درمان شما را قادر می سازد که ویروس را در کنترل قرار دهید. برای افرادی که در دوره درمان ART قرار ندارند مرحله پنهانی بالینی به صورت متوسط ۱۰ سال به طول می کشد˓ اما برخی افراد امکان دارد این دوره را سریع تر طی کنند.

دانستن این مساله حائز اهمیت است که اگرچه ART تا حد زیادی خطر انتقال را کاهش می دهد اما افرادی که دوره ی بدون علائم پنهانی بالینی را می گذرانند حتی اگر تحت این دوره ی درمانی باشندˏ هنوز  قادر به انتقال HIV به دیگران هستند.

دوباره این نکته را بازگو می کنیم که تنها راه مطمئن برای آگاهی از اینکه آیا شما آلوده به HIV هستید این است که آزمایش دهید.

پیشرفت بیماری به AIDS :

علائم:

اگر شما به HIV مبتلا هستید و داروهای HIV (درمان ضد رترو ویروسی) مصرف نمی کنید˓ در نهایت ویروس HIV  سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند. شروع این علائم نشان دهنده ی انتقال از مرحله ی پنهانی بالینی به AIDS (سندروم نقص ایمنی اکتسابی) است :

کاهش وزن سریع

تب دوره ای یا عرق شبانه فراوان

خستگی بیش از حد و غیر قابل توضیح

تورم طولانی مدت  غدد لنفاوی زیر بغل کشاله ران یا گردن

اسهال که بیش از یک هفته طول می کشد

زخم دهان مقعد یا اندام تناسلی

ذات الریه

دمل چرکین قرمز قهوه ای صورتی یا متمایل به ارغوانی در رو یا زیر پوست یا داخل دهان بینی یا پلک

از دست دادن حافظه افسردگی و سایر اختلالات عصبی

هرکدام از این نشانه ها می تواند به بیماری های دیگر مربوط باشد. بنابراین همانطور که در بالا به آن اشاره شد˓ تنها راه مطمئن برای آگاهی از اینکه آیا شما آلوده به HIV هستید این است که آزمایش دهید.

بسیاری از علائم شدید و بیماری های  اری HIV از عفونت های فرصت طلبی می آیند که به دلیل آسیب وارد شدن به سیستم ایمنی شما ایجاد می شود.

ترجمه تخصصی برای دارما و مارتیا: احسان پارسی

‏‎ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‏‎فیس بوک ما:

‏‎‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia

‏‎وب سایت ما:

‏‎‏http://dharmamartia.org

‏‎صفحه خبر وب سایت :

‏‎‏http://dmblog.dharmamartia.org/ home

اینستاگرام ما:

‏dharma martia

توییتر ما:

‏@DharmaMartia

‏‎کانال تلگرام ما:

‏‎‏https://telegram.me/DharmaMartia

‏‎همکاران ما:

‏‎‏رسانه همیاری:

‏‎‏http://media.hamyaari.ca

‏‎‏سایت خودنویس:

‏‎‏www.Khodnevis.org

‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:

www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia

سایت پلنت ترنسجندر:

‏www.planettransgender.com

‏‎منبع :

https://www.aids.gov

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com