بر اساس یک فایل تصویری منتشر شده توسط هواداران ارتش ترکیه، شماری از نیروهای نظامی این کشور دو تن از گریلاهای عضو حزب کارگران کُردستان را پس از اسارت در یکی از مناطق کُردستان اعدام می کنند.

ظهر امروز ۲۹ اکتبر، یکی از پیج های هوادار ارتش ترکیه به نام “Türk Askeri” تصاویر تکان دهنده ای از اعدام دو گریلای زن عضو حزب کارگران کُردستان را منتشر کرد، که در آن اعضای ارتش ترکیه از پشت سر با شلیک گلوله به سر، آنان را به قتل می رسانند. (برای دیدن فیلم کلیک کنید)

در فیلم منتشر شده یکی از گریلاها پس از شلیک گلوله از صخره ای به پایین پرت می شود و گریلای دوم نیز در حالی که بر روی زانوهایش و پشت به سربازان نشسته است، ابتدا از ناحیه سر هدف قرار می گیرد و سپس توسط دیگر سربازان گلوله باران می شود.

این فایل تصویری ساعاتی پس از انتشار از پیج یادشده حذف شد.

هنوز اطلاعات دقیقی از محل این رویداد، زمان آن و هویت گریلاهایی که اعدام می شوند در دست نیست، با این حال ماه گذشته خبرگزاری دجله گزارش کرده بود که سه گریلای عضو پ.ک.ک پس از اسارت در منطقه حکاری توسط نیروهای ویژه ارتش ترکیه اعدام شده اند.

تا لحظه انتشار این خبر هیچ یک از مقام های دولت و ارتش ترکیه به انتشار این فایل تصویری واکنش نشان نداده اند.

پیشتر نیز کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد شدید از مقام های ترکیه اظهار داشته بود که این کشور با قتل های فراقانونی شهروندان و ویران کردن شهرهای کُردنشین به صورت جدی قوانین بین المللی و حقوق بشر را نقض کرده است.

زید رعدالحسین تاکید کرده بود که به اسناد، شواهد و مدارکی که زیادی در ارتباط با کوچ اجباری شهروندان غیرنظامی، ویران کردن شهرها، اعدام و قتل های فراقانونی در اختیار دارند و همچنان گزارش های در خصوص سوزاندن روستاها و نقض فاحش حقوق بشر از این کشور برای شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال می شود.

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل افزوده بود که مقام های ترکیه به هیچ یک از درخواست های آنان برای اعزام یک تیم ویژه تحقیق پاسخ نداده اند و تنها برای وی دعوت نامه ای ارسال کرده اند.

خشونت های سازمان یافته ارتش در شمال کُردستان

در طی سال های گذشته بارها تصاویری از شکنجه، تحقیر و کشتار گریلاهای پ.ک.ک و غیرنظامیان در شهرهای مختلف شمال کُردستان و ترکیه توسط نیروهای ویژه ژاندارمری ترکیه و ارتش این کشور منتشر شده است.

در جریان یورش سراسری ارتش ترکیه به شهرهای شمال کُردستان در زمستان سال گذشته پیج های هوادار و نزدیک به نیروهای ویژه ژاندارمری ترکیه بارها تصاویر پیکر شهروندانی را که توسط نظامیان ارتش ترکیه از ناحیه سر هدف قرار گرفته شده بودند را بر روی شبکه های اجتماعی خصوصا تویتر منتشر کردند. (برای دیدن تصاویر کلیک کنید)

ترکیه یکی از کشورهایی است که در دهه ۵۰ میلادی به کنوانسیون ژنو پیوسته است، اما این کشور و نیروهای نظامی تحت امر آن در عمل ثابت کرده اند که حاضر به رعایت میثاق های بین المللی و کنوانسیون ژنو در جنگ با حزب کارگران کُردستان و شهروندان کُرد در شمال کُردستان نیستند.

پیش از این نیز بارها نهادهای مدافع حقوق بشر نیروهای ارتش ترکیه و پلیس این کشور را متهم کرده بودند که در جریان درگیری ها در شمال کُردستان اقدام به کشتار غیرنظامیان و اسرا می کنند.

در ادامه این گزارش به شماری از رویدادهای مشابه که در طی سال های اخیر در شهرها و روستاهای شمال کُردستان به وقوع پیوسته و تصاویر آن توسط نیروهای نظامی ترکیه منتشر شده اند خواهیم پرداخت:

کشتار غیرنظامیان در گَوَر

در آخرین مورد از خشونت نیروهای دولتی علیه غیرنظامیان، اوایل ماه جاری نیروهای ویژه پلیس در مرکز شهر یوکسکوا / گَوَر در استان حکاری شماری از غیرنظامیان حاضر در مرکز این شهر را گلوله باران کردند.

بر اثر این حمله دست کم چهار غیرنظامی جان خود را از دست داده و دو تن دیگر نیز بشدت مجروح شدند.

مقام های دولت ترکیه پس از این حادثه مدعی شده بودند که کشته شدن این افراد به دلیل نقص فنی در اسلحه خودروی نظامی بوده و عمدی در کار نبوده است.

با این حال تصاویر منتشر شده از لحظات اولیه هدف گرفته شدن غیرنظامیان حکایتی خلاف آنچه را که مقام های ترکیه مدعی شده بودند را روایت می کند.

در این تصاویر گروهای از شهروندان در حالی که در تلاش هستند یکی از مجروحان را به مکانی امن منتقل کنند، یکبار از سوی نیروهای امنیتی هدف گرفته می شوند.

پیش از این نیز بارها نهادهای مدافع حقوق بشر نیروهای ارتش ترکیه و پلیس این کشور را متهم کرده بودند که در جریان درگیری ها در شمال کُردستان اقدام به کشتار غیرنظامیان و اسرا می کنند.

“حاجی لقمان را بازداشت و شکنجه کردند، سپس کشتند و جنازه‌اش را به خودرو بستند”

اوایل اکتبر سال گذشته نیروهای امنیتی ترکیه پیکر بی جان یک شهروند کُرد به نام “حاجی لقمان بیرلیک” به یک خودروی نظامی بسته و آن را در خیابان های شهر شرناخ بر روز زمین کشیدند.

بیشتر بدانید: ۷ قتل عام، ۵۳۷ مرگ و میر، صفر استعفا و خاموشی همیشگی مطبوعات: چه کسی قاتل است؟

حاجی لقمان بیرلیک ۲۴ ساله داماد لیلا بیرلیک، از نماینده های عضو گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق‌ ها بود.

صلاح الدین دمیرتاش آن زمان با انتشار تصویر این شهروند کُرد در توئیتر خود نوشته بود “به این تصویر خوب نگاه کنید؛هیچ کس آنرا فراموش نکند؛چون ما فراموش نخواهیم کرد”.

نخست وزیر وقت ترکیه در واکنش به قتل این شهروند و کشیده شدن جنازه اش بر روی زمین با “تروریست” خواندن وی تاکید کرده بود که ” چنین رفتاری با یک، به گفته او، تروریست کشته‌شده غیرقابل‌قبول است”.

داود اوغلو وعده داده بود که عاملان این حادثه مجازات خواهند شد، اما پس از گذشت یک سال از این رویداد هیچگاه عاملان قتل و کشیدن جنازه “حاجی لقمان بیرلیک” معرفی و مجازات نشدند.

کشتار در جزیره

تانک های ارتش ترکیه  ۲۰ ژاویه زمستان گذشته و در  ٣٨مین روز محاصره شهر جزیره گروهی از شهروندان غیر نظامی را در حالی که یک پرچم سفید را حمل می کردند و در حال جمع آوری اجساد قربانیان از مرکز این شهر بودند را به گلوله بستند.

بر اثر این حمله بیش از ٢۵ تن غیرنظامی مجروح شده و ۶ شهروند دیگر نیز به قتل رسیدند.

اندکی پس از این رویداد دست کم ۱۴۳ شهروند غیرنظامی و مجروح که حدود دو هفته در یکی از زیرزمین های شهر جزیره پناه گرفته بودند توسط ارتش ترکیه سوزانده شده اند.

فیصل ساری یلدز از اعضای گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق ها در سی و سهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان اعلام کرده بود که در طی ۷۹ روزی که مقررات منع رفت و آمد در شهر جزیره برقرار بوده دست کم ۲۵۷ غیرنظامی جان خود را از دست داده اندکه ۲۴ تن از آنان را کودکان تشکیل می دهند.

کشتار روبوسکی

شامگاه چهارشنبه ٢٨ دسامبر سال ۲۰۱۱ جنگنده های ارتش ترکیه مناطق کوهستانی نزدیک به روستای روبوسکی در استان شرناخ را به شدت بمباران کردند.

ارتش ترکیه بامداد همان روز مدعش شدند که در جریان این حمله بیش از ۳۰ تن از گریلاهای پ.ک.ک جان خود را از دست داده اند.

ساعاتی پس از این بیانیه مشخص شد که در جریان این حمله جنگنده های ارتش ترکیه گروهی از کولبران را هدف قرار داده اند.

بیشتر بدانید: روبوسکی، روبوسکی، روبوسکی

در جریان این حمله دست کم ٣۴ نفر از اهالی روستای روبوسکی جان خود را از دست دادند که بیشتر قربانیان کمتر از ٢٠ سال سن داشتند.

علی رغم گذشت پنج سال از کشتار روبوسکی، دولت ترکیه هیچگاه عاملان این حمله را محاکمه و معرفی نکرد.

پیکر خوشبختی که باید به ترک بودنش افتخار کند

در سال ۲۰۱۱ نیروهای ارتش ترکیه فیلم پیکر دو گریلای پ.ک.ک را در حالی که با طناب بر روی زمین کشیده می شدند منتشر کردند. (برای دیدن تصاویر کلیک کنید)

بعدها عکسی از پیکر این دو گریلا منتشر شد که آنها را روی زمین و در مقابل مجسمه آتاتورک و جملاتی از وی  با این مزامین رها شده بودند:
“میهن هیچگاه تجزیه نخواهد شد”
“چه خوشبت است کسی که خود را ترک بنامد”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com