دو گردهمآئی یکی پس از دیگری، کشورهای گروه ۷ و ناتو نشان می دهد که غرب در حال به میدان آوردن همۀ جنگ افزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی برای حفظ فرادستی خود می باشد که در حال از دست دادن آن در سطح جهانی است. یعنی جهانی که بیش از پیش همان گونه که توسعۀ فزایندۀ بریکس این واقعیت را نشان می دهد در حال چند قطبی شدن است : سازمان اقتصادی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که ایران و آرژانتین و کشورهای دیگر نیز می خواهند به آن بپیوندند.

در اوکراین، طی مدتی که گروه کشورهای ۷ به کی یف ۳۰ میلیارد دلار می دهند، ناتو حجم فزاینده ای جنگ افزار علیه روسیه به اوکراین گسیل می کند. باید دانست که نقش ناتو فقط به ارسال جنگ افزار محصور نیست، برخی مصاحبه کننده های نیویورک تایمز با عرضۀ موارد مشخص می گویند که فرماندهی و مدیریت عملیات نظامی در اوکراین به دست پنتاگون و ناتو صورت می گیرد.

گردهمآئی ناتو بینش استراتژیک جدیدی را نشان می دهد که در آن روسیه به عنوان « مهمترین تهدید علیه امنیت متفقین » شناسائی شده و به همین علت می گویند که « رقابت استراتژیک در سراسر جهان به صورت فزاینده ای در حال گسترش است». در بینش استراتژیک جدید ناتو برای نخستین بار موضوع چین با صراحت مطرح شده و اعلام کرده است که « سیاست های تهدید آمیز چین منافع، امنیت و ارزش های ما را به خطر می اندازد».

ما با یگانه استراتژی جنگی رو به رو هستیم که غرب از اروپا تا آسیای شرقی به اجرا می گذارد. در حالی که ناتو در اروپا تحت فرماندهی ایالات متحدۀ آمریکا باعضویت سوئد و فنلاند از ۳۰ کشور به ۳۲ کشور توسعه یافته و بیش از گذشته با روسیه همجواری پیدا می کند، در آسیا و در اقیانوس آرام گسترش نظامی ایالات متحدۀ آمریکا به پشتیبانی استرالیا و ژاپن نیز افزایش یافته است. در اقیانوس آرام بزرگترین مانور دریائی جهان تحت فرماندهی ایالات متحدۀ آمریکا علیه چین در حال انجام است.

این استراتژی جنگی هزینه ای دارد و مثل همیشه این ما هستیم که باید آن را بپردازیم. بر اساس داده های رسمی ناتو، هزینۀ نظامی ایتالیا در سال ۲۰۲۲ تقریباً به ۲۹ میلیارد یورو می رسد، معادل ۸۰ میلیون یورو در روز. بالاترین افزایش در سال ۲۰۱۹ طی قرنطینۀ عمومی به وقوع پیوست که ۲۱ میلیارد بود و در سال ۲۰۲۰ تا ۲۶ میلیارد بالا رفت و در سال ۲۰۲۱ به ۲۸ میلیارد رسید. ولی ناتو پیشبینی می کند : « انجام بیشتر هزینۀ بیشتر ».

 

ترجمۀ حمید محوی

پاریس، ۴ ژوئیه ۲۰۲۲

 

۱er juillet 2022 à ۲۰h30 de la revue

de presse internationale Grandangolo Pangea

sur la chaîne Byoblu https://www.byoblu.com/category/grandangolo-pangea/

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)