روشنفکر/ این روزها در رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری در سطح جهانی، خاصه خاورمیانه،پر است از اخباری که رویدادهای جنگی، بمب گذاری انتحاری و…و ترور و خشونت گسترده را پوشش می دهند. بی چون و چرا، یک پای همیشگی این رویدادها، همواره اسلام گرایان می باشند.

گستردگی خشونت‌های جاری به صورت روزانه درحدی است که بخش عظیمی از مطالب رسانه‌ها به این وقایع اختصاص می یابد.متاسفانه این جریان در ذهن مردم و باور عمومی به امری اجتناب ناپذیر و روزمره، که قرار است هر روز اتفاق بیافتاد، تبدیل شده است. دیگر کسی با مشاهده این اخبار چندان دگرگون و منقلب نمی‌شود و مانند دیگر رویدادهای معمولی و روزمره به آن نگاه می‌کند. گویا وقوع جنایت،کشتار و ترور، عنصری تفکیک‌ناپذیر از زندگی مردم این گوشه از دنیاگشته است. این درحالی است که اگر کوچک ترین اتفاق اینچنینی در یکی از کشور های توسعه یافته، مانند ژاپن،کره جنوبی و… و سوئد رخ دهد، افکار عمومی و وجدان جمعی آن جامعه، به شدت حساس و به طور مسئولانه پیگیر آن می‌شود. اما در‌خاورمیانه، چنین رویکردی به امری بدیهی، معمول و غیر قابل اعتنا تبدیل شده است. عادت و خو گرفتن افکار عمومی به وقوع مکرر جنایت و تداوم «عدم بر انگیختکی» ازجانب باور فردی و جمعی،اگرچه دراین منطقه آشوب زده، امری معمول و عادی است ولی زنگ خطری است جدی برای حیات و تداوم زیست فردی و جمعی مردمان خاورمیانه.

تاسف‌بارتر اینکه افکار عمومی دنیای متمدن نیز چنین نگاهی به تحولات منطقه دارد. نه تنها بزرگسالان بلکه کودکان نیز در جوامع توسعه یافته، چنین برداشتی نسبت به خاورمیانه دارند. برای مثال وقتی از یک کودک دبستانی در باره اسلام و یا منطقه خاورمیانه پرسیده می شود، واکنش او دیدنی و شنیدنی است.

خلاصه کلام ؛ گویا دنیا و حتی خود مردم خاورمیانه نیز پذیرفته اند که جنایت و ترور بخش جدانایی ناپذیر زندگی مردم این منطقه است. مردمانی که به واسطه منابع طبیعی چون نفت و گاز می توانستند بر تارک کشور های توسعه یافته بنشینند ولی اکنون در دریای خون، چون تکه ای سرگردان شناورند.

اینجاست که روشنفکر، فعال حقوق بشر، روزنامه نگار و اکتیویست سیاسی باید پای در دایره نظر و عمل نهد تا زندگی حال و آینده مرمان خویش را از این نکبت و فلاکت نجات دهد. از همه مهم تر باید صادقانه و شرافتمندانه، عوامل شکل گیری آن را کاویده و راه درست را به ذهن توده مردم، تزریق کند.

کلام آخر اینکه: دین زدگی،نگاه متافیزیکی و غیر سکولار به «خود» و پیرامون «خود»مهمترین عامل تکوین و گسترش چنین معضلی است که گریبان مردم خاورمیانه را گرفته است. مطمئنا تا موقعی که روشنفکران به صراحت، صداقت و قاطعیت، موضع صریح خود را دراین زمینه،آن هم با زبان مردم، بیان نکنند، مطمئنا این درب همچنان بر این پاشنه خواهد چرخید.
https://roshanfekr.org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com