تیتر اخبار برگزیده هفته

  • شورای عالی فضای مجازی در صدد ساماندهی فیلترینگ و VPN در کشور
  • روزنامه رسالت: فیس‌بوک را رفع فیلتر کنید
  • صحبت های دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ و اینترنت ملی
  • سایت محافظه‌کار «الف»: استفاده از فیس بوک در شان رهبری نیست
  • نوسان ارز نفس بازار موبایل را گرفته است
  • فیلترینگ برخی سایت‎های اعلام نرخ ارز و سکه همزمان با اختلالات ارزی
  • ایران: حمله سایبری به شرکت برق هرمزگان را خنثی کردیم
  • واکنش شورای عالی فضای مجازی به صفحه‎ی منتسب به مقام رهبری در فیس‌بوک
  • کاهش حملات سایبری با استفاده از توان داخلی
  • راه اندازی قرارگاه پدافند سایبری در هرمزگان

شورای عالی فضای مجازی در صدد ساماندهی فیلترینگ و VPNدر کشور

دبیر شورای عالی فضای مجازی معتقد است که باید نوعی بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ صورت بگیرد و به دنبال کاهش سایت‌های فیلتر شده با کاهش میزان استفاده از فیلتر‌شکن‌ها مواجه شویم. علاوه بر این باید به صورت عمومی هم نوعی بازنگری و ساماندهی در کاربرد‌های عمومی VPN صورت بگیرد.

 روزنامه رسالت: فیس‌بوک را رفع فیلتر کنید

آی تی آنالیز– خبر راه اندازی صفحه فیس بوک توسط دفتر تنظیم و نشر آثار رهبرانقلاب یک توپ خبری بود که در فضای مجازی لحظه به لحظه پرواکنش تر می شد. راه افتادن صفحه فیس بوک توسط دفتر نشر مقام معظم رهبری را نه تنها اقدامی هوشمندانه می دانم بلکه آن را بهانه قرار می دهم تا از مسئولان بخواهم سیاست های فیلترینگ خود را البته با تاکید بر فیلتر کردن کامل و دائم تمام سایت های غیراخلاقی دوباره مورد بازبینی جدی قرار دهند.

 صحبت های دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ و اینترنت ملی

مهدی اخوان٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد آمار سایت‌های فیلتر شده کاهش خواهد یافت و خود وی نیز از فیلترشکن استفاده می‌کند. دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین اضافه کرده که هیچ اعتقادی به راه‌اندازی ای‌میل یا جستجوگر ملی ندارد و استفاده از واژه «اینترنت ملی» را اشتباه می‌داند. اخوان در بخش دیگری از این گفتگو با تائید گزارش‌ها در خصوص افزایش اعتراض‌ها به گسترش فیلترینگ در ایران گفته است: «روند {فیلترینگ} اصلاح خواهد شد و حجم سایت‌های پالایش شده کاهش خواهد یافت.»

 سایت محافظه‌کار «الف»: استفاده از فیس بوک در شان رهبری نیست

سایت محافظه‌کار الف نوشت حضور علی خامنه‌ای در «فیس‌بوک» به علت «غیرقانونی» و «تفننی» بودن این شبکه اجتماعی در شان رهبر جمهوری اسلامی نیست.

 نوسان ارز نفس بازار موبایل را گرفته است

موبنا- نوسانات نرخ ارز طی چندماه گذشته تاثیرات چشمگیری در این بازاری که بالغ بر ۸۰ میلیون کاربر دارد گذاشته به طوری که افراد معمولی هم می‌توانند شاهد این تاثیر چشمگیر باشند. دوبرابر شدن قیمت گوشی‌های موبایل و کاهش واردات این کالای ارتباطی از مهمترین اتفاق‌هایی است که در پی افزایش نرخ ارز رخ داده و به موجب همین افزایش قیمت‌ها و گرانی‌هاست که بازارتلفن همراه پایتخت که نبض این کالای ارتباطی بود هم اکنون کم رونق ترین روزهای خود را سپری می‌کند.

 فیلترینگ برخی سایتهای اعلام نرخ ارز و سکه همزمان با اختلالات ارزی

طی روزهای اخیر تعدادی از سایت‌های رسمی که به اعلام نرخ طلا و جواهر می پرداختند به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) تا اطلاع ثانوی مسدود شده‌اند.

به گزارش سیتنا به نقل از بازتاب، برخی از این سایت‎ها که دارای بیننده نسبی بوده اند، نظیر parstools.com , zar.ir، eranico.com  و حتی سایت اتحادیه طلاو جواهر (www.tgju.ir) فیلتر شدند.

 ایران: حمله سایبری به شرکت برق هرمزگان را خنثی کردیم

علی‌اکبر اخوان، مدیرکل پدافند غیرعامل استان هرمزگان، گفته است که در ماه‌های اخیر علیه تاسیسات شرکت توانیر هرمزگان، که مسئولیت تامین برق این استان را دارد، حمله‌هایی سایبری صورت گرفته که ایران توانسته آنها را خنثی کند. آقای اخوان گفته که دامنه این حملات، که به گفته او شبیه به حملات استاکس‌نت بوده‌اند، برخی صنایع تولیدی استان هرمزگان را هم شامل می‌شده است. او گفته این حملات با همکاری هکرهای هرمزگانی خنثی شده‌اند.

واکنش شورای عالی فضای مجازی به صفحهی منتسب به مقام رهبری در فیس‌بوک

یک مقام دولتی در ایران در واکنش به عضویت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در فیسبوک گفته است که “عضویت در شبکه های اجتماعی، جرم نیست، اما دور زدن سامانه فیلترینگ برای دسترسی به این شبکه ها جرم محسوب می شود.” مهدی اخوان به‌آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در ایران گفته است که اطلاعیه ای از دفتر آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر تایید حضور او در فیسبوک ندیده و حکومت ایران تصمیمی هم برای رفع فیلتر از سایت شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک ندارد.

 کاهش حملات سایبری با استفاده از توان داخلی

دبیر شورای عالی فضای مجازی  مهمترین برنامه عالی کمیسیون امنیت فضای مجازی کشور را ارتقاء توان داخلی در بخش دفاع سایبری عنوان کرد و گفت: تمامی تلاش این است که با استفاده از توان داخلی در حوزه دفاع سایبری فعالیت چشمگیر داشته باشیم و این موضوع طی ماه های گذشته با کاهش چشمگیر شدت حملات سایبری در کشور اثرگذاری خود را نشان داده است.

راه اندازی قرارگاه پدافند سایبری در هرمزگان

مدیرکل پدافند غیرعامل هرمزگان با اعلام خبر راه اندازی قرارگاه سایبری در استان هرمزگان بزودی راه اندازی خواهند شد. وی در مورد کنترل دوربین های مدار بسته و امکان جمع اوری اطلاعات از این طریق بیان داشت: در این موضوع سعی شده است تا دوربین های مدار بسته به انیترنت متصل نشود زیرا امکان جمع اوری اطلاعات از این طریق برای دشمن فراهم می شود. همچنین از تمامی دستگاه های نظارتی و صنفی خواسته ایم تا بر روی ورود قانونی دوربین های مداربسته نظارت و کنترل داشته باشند و هشدارهای ایمنی و امنیتی در این خصوص داده شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com