شهرام امیری، پژوهشگر اتمی ایرانی، صبح روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، اعدام شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شهرام امیری، پژوهشگر اتمی ایرانی که از عربستان به آمریکا رفته بود، پس از بازگشت به ایران به حبس و تبعید محکوم شد اما خانواده وی طی روز های اخیر خبر اعدام وی را در صبح روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه تأیید کرده اند. گفته می شود که جسد شهرام امیری پس از اعدام از تهران به کرمانشاه منتقل و دفن شده است.

شهرام امیری، پژوهشگر و متخصص رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی در دانشگاه صنعتی «مالک اشتر» وابسته به نیروهای نظامی ایران بود. او در سفر حج در خرداد ۱۳۸۸ در عربستان ناپدید شد و نزدیک به یک سال بعد، در ۲۲ تیر ۱۳۸۹ به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن رفت و دو روز بعد به ایران بازگشت. در این مدت، چندین ویدئو با سخنان متناقض از او منتشر شده بود از جمله این‌که توسط مقامات سازمان سیا در عربستان ربوده و به آمریکا منتقل شده بود.

ویدئوی دیگری از او منتشر شد که گفته بود برای زندگی و تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده و در آن‌جا پناهنده شده است.

اتاق خبر در رابطه با اتهامات وی می افزاید؛ رامین مهمانپرست، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران در واکنش اعلام کرده بود امیری را عربستان به امریکا تحویل داده؛ مقامات آمریکا همان زمان گفتند این شهروند ایرانی در ایالات متحده پناهنده شده است.

مدتی پس از بازگشت شهرام امیری به ایران، یک مقام آگاه به خبرگزاری فارس گفته بود این یک جنگ اطلاعاتی بین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و ایران بود که طراحی و مدیریت آن توسط ایران انجام شد.

این مقام آگاه در ادامه افزوده بود: «ما در هدف‌گذاری خود به دنبال این بودیم که از درون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اطلاعات خوبی را بدست بیاوریم و در مقطعی که آقای شهرام امیری در آمریکا بود، توانستیم ارتباطی را با وی در اواخر سال ۸۸ برقرار کنیم و اطلاعات بسیار ارزشمندی از این طریق به دست آمد و در عین حال ایشان مدیریت و راهنمایی نیز شدند. به دلیل آنکه اطلاعات شهرام امیری به خاطر فشردگی زمانی و ملاحظات خاص از طریق ارتباط از راه دور قابل دریافت نبود، در بازگشت به میهن اسلامی این اطلاعات منتقل شد و دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون جزئیات ارزشمندی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اختیار دارند که پیروزی بسیار بزرگی است.»

پس از آن، اخباری منتشر شد که شهرام امیری در طول مدت اقامت‌اش در ایالات متحده برخی اطلاعات مربوط به پرونده اتمی ایران را به مقامات آمریکا ارائه داده است؛ اطلاعاتی که برای واشنگتن چندان ارزشمند هم نبودند.

امیری در بازگشت به ایران مورد استقبال مقامات از جمله حسن قشقاوی قرار گرفت اما مدتی پس از ورود به ایران دستگیر و بازداشت شد.

مقامات ایران در ابتدا این اخبار را تکذیب می‌کردند. چندی بعد، سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با مجلی آلمانی «اشپیگل»، آن‌را تائید کرد و گفت: «او در جریان یک سفر خارجی ربوده شده و یک سال را خارج از مرزهای ایران گذرانده بعد او برگشت و حالا ما داریم از او تحقیق می‌کنیم که چه اتفاقی برایش افتاده است.»

شهرام امیری در نهایت به اتهام «تماس و برقراری ارتباط مجرمانه با کشورهای متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی و در اختیار گذاردن اطلاعات طبقه بندی شده به دشمن»، به ده سال حبس و پنج سال تبعید به خاش محکوم شد؛ اتهامی که ادعای مقامات جمهوری اسلامی درباره این‌که امیری با هماهنگی آنها در سیا نفوذ کرده بود را رد می‌کرد.

هنوز مشخص نیست به چه علت این پژوهشگر ایرانی که بر اساس رای دادگاه به حبس و تبعید محکوم شده بود، اعدام شده است. مادر شهرام امیری درگفتگو با اتاق خبر گفت چند روز پیش برای ملاقات با شهرام با آنها تماس گرفتند، زمانی که خانواده برای ملاقات از کرمانشاه به تهران رفتند، مطابق معمول با چشم بسته و وَن به منزل محل نگهداری فرزندش منتقل نشدند و به «یک پادگان» رفتند. منظور مادر شهرام امیری احتمالا زندان اوین یا رجایی‌شهر کرج است. خانم امیری می‌گوید در زمان ملاقات، این شهرام بود که به او گفت دیدارشان، «ملاقات آخر» است و او قرار است اعدام شود؛ موضوعی که خانواده را شوک زده کرد.

جسد شهرام امیری پس از اعدام به کرمانشاه منتقل و دفن شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com