سعادتی که به او «سیکو» و «سید» هم گفته می‌شد؛ از مسئولین مجاهدین بود که با نقش آفرینی اداره هشتم ساواک (که از جمله مسئولانش عزت‌الله جهانگیری گلپایگانی بود)، به اتهام جاسوسی برای روسها دستگیر شد.
گفته می‌شود وی؛ توسط کمیته مستقر در سفارت آمریکا(گروه ماشالله قصاب) دستگیر شده‌‌؛ که به نظر واقعی نمی‌آید. البته ماشاالله قصاب؛ پیشینه روشنی نداشت و بعید هم نبود که با مامورین سفارت آمریکا تماس و ارتباطی داشته باشد، عکس‌هایی هم از وی، کنار چارلز دبلیو ناس Charles w Naas (معاون سولیوان در سفارت آمریکا) موجود است، ولی دستگیری سعادتی به او مربوط نمی‌شود.


در خاطرات عباس امیر انتظام(که در دولت موقت سمت معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت را بر عهده داشت) اشاره شده که شخصی(که پیش از انقلاب در اداره هشتم ساواک کار می‌کرد)؛ به ایشان مراجعه می‌کند و اطلاع می‌دهد که قرار است بین یکی از اعضای سفارت شوروی و فردی به نام «عبدالعلی» قرار ملاقاتی برقرار شده و اطلاعاتی داده شود. ایشان به مهندس بازرگان اطلاع می‌دهد و آقای بازرگان هم دستور رسیدگی می‌دهد. گویا چون اسم عبدالعلی همنام فرزندشان بوده نگران هم می‌شوند. بعد از دستگیری مشخص می‌شود آن فرد محمدرضا سعادتی بوده‌است. روایت دیگری هم هست که گویا خبر ابتدا به وزیر دفاع دولت موقت(مصطفی چمران) می رسد و وی با اعضای شورای امنیت ملی و…مشورت می‌کند و قرار می‌شود، سر قرار بازداشتشان کنند.

به این ترتیب سید محمدرضا سعادتی ششم اردیبهشت سال ۵۸، گیر افتاد و علی‌رغم مخالفت‌های گسترده داخلی و خارجی، ۱۰ سال زندان گرفت. اما این آغاز ماجرا بود…
وی چهارم مرداد سال ۶۰ با حکم محمدی گیلانی تیرباران شد.
(اوایل انقلاب بقایای ساواک هنوز فعال بودند و با دولت موقت همکاری می‌کردند و سپاه هم در جریان بود و در واقع آن بخش از ساواک سابق سعادتی را دستگیر کرد که در زمان شاه مسئول ضد جاسوسی بود. اداره هشتم)


ادامه مطلب در آدرس زیر: (کلیک کنید)

http://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id=171

صفحه غبارزدایی از آینه‌ها
http://www.hamneshinbahar.net/index.php?page=ghobarzodai

سایت همنشین بهار
http://www.hamneshinbahar.net

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com