غلامحسین اسماعیلی رئیس سابق سازمان زندان های ایران و رئیس کنونی دادگستری تهران به دلیل بازداشت گسترده معترضان سیاسی و پنهان‌کاری در زمینه بدرفتاری با زندانیان مرتکب نقض حقوق بشر شده است و باید پاسخگو باشد.

Untitled-3
در زمان تصدی او در پست رئیس کل سازمان زندان‌ها ضرب و شتم زندانی‌های بند ۳۵۰ زندان اوین توسط زندان‌بانان و ماومران امنیتی اتفاق افتاد و اسماعیلی نقش مستقیمی در پنهان‌کاری این مساله داشت و با وجود شهادت خانوده زندانیان، ضرب و شتم زندانیان را تکذیب کرد. استفاده از مامورانی که کارکنان زندان نیستند برای تفتیش وسایل شخصی زندانیان بند ۳۵۰ از دیگر موارد تخلف غلامحسین اسماعیلی است.
در پی اتفاقات بند ۳۵۰ زندان اوین و انعکاس رسانه‌ای آن، رئیس قوه قضاییه ایران غلامحسین اسماعیلی را از ریاست سازمان زندان‌ها خلع و او را به ریاست دادگستری تهران منصوب کرد. بسیاری از فعالان حقوق بشر این واکنش قوه قضاییه را تنزل مقام اسماعیلی عنوان کردند.
در زمان ریاست غلامحسین اسماعیلی بر سازمان زندان‌ها فشار مسئولان زندان بر زندانیان سیاسی تشدید شد. جلوگیری از مرخصی زندانیان سیاسی به بهانه امنیتی بودن و نه سیاسی بودن این زندانیان دلیل این کار عنوان شده بود. اسماعیلی در این رابطه به خبرگزاری‌ها گفته بود: « در ایران زندانی سیاسی نداریم »
اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله غلامحسین اسماعیلی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد.

عدالت برای ایران: پرونده ناقض حقوق بشر: غلامحسین اسماعیلی
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com