احتمال دارد شما این عکس را اخیراً در فضای اینترنت دیده باشید. این مرد به عنوان یکی از افراد کشته شده در حملات انتحاری سه‌شنبه گذشته در فرودگاه آتاتورک استانبول معرفی‌شده است. از او همچنین به عنوان یکی از قربانیان سانحه هوایی خطوط هواپیمایی مصر در ماه گذشته نام برده‌اند. اما این پایان ماجرا نیست. نام او در بسیاری از حوادث اخیر به عنوان قربانی به چشم می‌خورد این حالی است که او زنده است و در پشت این چهره داستانی باورنکردنی از مکزیک وجود دارد. داستانی که پرسشی جدی پیرامون هتک حرمت اشخاص در فضای اینترنت در ذهن می‌پروراند.
تیم “ناظران”برای نخستین بار بعد از حادثه هواپیمای خطوط هوایی مصر به این عکس برخورد.
برخی از کاربران اینترنت، این عکس را در تأیید حضور این مرد در بین قربانیان حادثه منتشر کرده بودند. تعدادی گزارش در آن زمان در فضای اینترنت مخصوصاً در سایت بی‌بی‌سی بین‌الملل منتشر شد که از این فریبکاری پرده برمی‌داشت. بر اساس مطالب منتشر شده در این زمینه، اوباش اینترنتی یا ترول [در گفتمان اینترنتی به افرادی گفته می‌شود که با رفتار مخرب در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند] با انتشار عکس‌های دروغین از قربانیان حوادث، “با هدف فریب رسانه‌ها” خود را سرگرم می‌کنند. اما هیچ رسانه‌ای فرد مورد نظر را شناسایی نکرد تا واقعیت ماجرا بیشتر روشن شود.

مطلبی که بر روی سایت بی‌بی‌سی فردای سانحه هواپیمایی مصر قرار گرفت و عکس‌های قربانیان جعلی را که در اینترنت منتشر شده بود معرفی می‌کرد.

 

این مرد در حادثه ۱۹ ماه می (۳۰ اردیبهشت) در بین کشته شده‌هایی که به طور رسمی اعلام شدند نبود. علاوه بر این، او جزو قربانیان تیراندازی در فرودگاه آتاتورک استانبول که سه‌شنبه عصر رخ داد هم نبود. این حمله انتحاری طبق گزارش‌های منتشر شده ۴۱ کشته و ۲۳۹ زخمی در پی داشت. با این حال، عکس او در این اتفاق بار دیگر در توییتر منتشر شد.

توییتی که در تاریخ سه‌شنبه ۲۸ ژوئن (۸ تیر) با همین عکس درباره تیراندازی در فرودگاه استانبول منتشر شد.

 

این ماجرا همچنین بعد از کشتار در یک باشگاه شبانه همجنسگرایان در شهر اورلاندو (فلوریدا) در تاریخ ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) تکرار شد. این عکس را می‌توان در ویدئوی منتشر شده توسط نیویورک‌تایمز که قربانیان این اتفاق را به تصویر کشیده بود پیدا کرد.

عکس این مرد در ویدئویی که توسط نیویورک تایمز درباره قربانیان کشتار اورلاندو ساخته شد و هنوز قابل دسترس است در دقیقه ۲: ۴۵ دیده می‌شود.

 

در واقع، این تصویر به طور منظم با انواع حوادث غم‌انگیز همراه است. در تاریخ ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد)، پلیس مکزیک به سمت جمعیتی که در مخالفت با اصلاحات آموزشی تظاهرات می‌کردند آتش گشود و حداقل هشت نفر کشته شدند. برخی از کاربران اینترنت در توییتر، این بار او را به‌عنوان افسری معرفی کردند که به نیروهای پلیس دستور شلیک به سوی جمعیت را صادر کرد.

کلاه‌برداری و انتقام شخصی

تیم “ناظران”با توجه به گستردگی فریب در ارجاع به این تصاویر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر رفت. تمام نشریات، این ماجرا را به چند کاربر اینترنت مستقر در مکزیک ارجاع می‌دهند. “ناظران”با این افراد تماس گرفت. همه آنها یک روایت را بیان می‌کنند؛ آنها ادعا می‌کنند که این مرد از آنها کلاه‌برداری کرده است. مبلغ این کلاه‌برداری از یک رقم اندک تا هزار دلار است که به عنوان قرض گرفته شده و هرگز پس داده نشده است. یکی از آنها می‌گوید:

“من چهار قربانی کلاه‌برداری این مرد را می‌شناسم که یکی از آنها دوست قدیمی خود من است. علیه او شکایت کرده‌ام. او پول‌هایمان را پس نداد. تصمیم گرفتیم تا عکس‌های او را در اینترنت منتشر کنیم تا به این وسیله حال او را بگیریم… این روش جواب داد! برای ما، هدف این بود که چهره‌اش برای تمام دنیا شناخته و خراب شود.”

منتشرکنندگان عکس این مرد، عکس‌های مختلفی از او را در سن‌های مختلف منتشر کرده‌اند.

یک تسویه حساب شخصی به دلیل کلاه‌برداری مالی، منشأ انتشار منظم عکس از چهره این مرد در شبکه‌های اجتماعی و در رسانه‌های بین‌المللی بود. “ناظران”توانست این مرد را پیدا کند اما تصمیم گرفت تا نام واقعی او را افشا نکند. او منکر نمی‌شود که درگیر پرونده‌ای حقوقی در مکزیک است:

“عکس من همه جا در حال پخش شدن است، تنها به این دلیل که چند نفر بعد از یک اختلاف می‌خواستند شوخی کنند.
در حال حاضر عکس من در موضوعات مختلفی که تمام دنیا آن را ریتوییت کرده‌اند ظاهر می‌شود. من از بی‌بی‌سی خواستم تا عکس من را حذف کنند اما هرگز جوابی دریافت نکردم. سپس عکس خودم را در نیویورک تایمز دیدم اما با آنها تماس نگرفتم. علیه افرادی که عکس من را منتشر کردند شکایت نمی‌کنم چراکه این نوع پرونده‌های قضایی در مکزیک هرگز به نتیجه نمی‌رسند

عکس‌های این مرد بارها در موضوعات مختلف ریتوییت شده است.

چه اقدام‌هایی می‌توان علیه فردی که عکس‌های دیگران را در اینترنت منتشر می‌کند انجام داد؟

این موضوع به قوانین هر کشور بستگی دارد. طبق قوانین مکزیک در موضوع “تهمت برای تخریب حیثیت” بین شش تا ۲۴ ماه زندان پیش بینی شده است. در فرانسه درباره جرائم مربوط به آزار و اذیت سایبری و لطمه به اعتبار افراد در فضای اینترنت قوانینی وجود دارد.
بر اساس بند شانزدهم فصل پنجم قانون جرائم سایبری در ایران: “هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”
در فرانسه، حکم‌هایی در سال ۲۰۱۴ در پی انتشار تصاویر شخص دیگری در اینترنت صادر شد. مردی به ۱۲ ماه زندان تعلیقی و پرداخت ۵ هزار یورو جریمه محکوم شد.
او تصاویر خصوصی از همسر سابق خود را بر روی اینترنت منتشر کرده بود تا به این طریق از او بعد از جدایی انتقام بگیرد. در ماه نوامبر همان سال، زنی به دو سال زندان تعلیقی محکوم شد چرا که با ایجاد یک حساب جعلی در فیسبوک اقدام به انتشار مطالب توهین‌آمیز درباره یک شخص دیگر کرده بود.


برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه چگونه می‌توان صحت تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرد این مطلب را بخوانید:

روش‌های بررسی واقعی بودن تصاویر و اخبار در شبکه‌های اجتماعی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com