وزیر امور خارجه سابق اسراییل به اتهام جنایات جنگی در غزه از سوی پلیس بریتانیا برای پاسخگویی احضار شد. مقامات اسراییلی این اقدام پلیس بریتانیا را محکوم کردند.
Untitled-8
«زیپی لیونی»، وزیر امور خارجه سابق اسراییل (بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در کابینه ایهود اولمرت) روز پنج شنبه ۳۰ ژوئن احضاریه‌ای دریافت کرد اما پس از گفتوگوهای دو کشور اسراییل و بریتانیا مساله خاتمه پیدا کرد. با این وجود وزارت خارجه اسراییل با انتشار بیانیه‌ای ناخشوندی این کشور را از اقدام پلیس بریتانیا ابراز کرد. در این بیانیه آمده است « ما از کشور هم‌پیمان و نزدیک خود بریتانیا، رفتار متفاوتی انتظار داشتیم »
بر اساس خبری که روزنامه اسراییلی هارتس منتشر کرده، اسکاتلندیارد این احضاریه را چند روز پیش از ورود لیونی برای شرکت در یک کنفراس به او ارسال کرده بود. لیونی در حال حاضر عضو اپوزیسیون پارلمان اسراییل است و همچنین مصونیت دیپلماتیک دارد.
بازجویی از لیونی مربوط به جنگ سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ اسراییل علیه پیکارجویان فلسطینی در نوار غزه است که در آن زمان لیونی وزیر امور خارجه اسراییل بود. اما حضور در این جلسه بازجویی به طور داوطلبانه قرار بود صورت بگیرد.
در حمله اسراییل به غزه که به عملیات ۲۲ روزه شهرت یافت، اسراییل در پاسخ به راکت‌پراکنی‌های پیکارجویان فلسطینی حملات هوایی گسترده‌ای را انجام داد که موجب کشته شدن ۱ هزار و ۴۴۰ فلسطینی و ۱۳ اسراییلی شد. اغلب کشته شدگان فلسطینی را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند در حالی که از ۱۳ نفر اسراییلی کشته شده، ۱۰ تن سرباز بودند.
در سال ۲۰۰۹ دادگاهی در بریتانیا حکم پیگرد قانونی و بازداشت لیونی را صادر کرد. این حکم به دادخواست فعالان فلسطینی برای محاکمه لیونی به عنوان وزیر امور خارجه اسراییل در دوران حمله به غزه صادر شده بود. این حکم موجب شد که در آن زمان لیونی سفر خود را به بریتانیا لغو کند.
از سال ۲۰۱۰ بریتانیا در پی بهبودبخشی روابط این کشور با اسراییل متممی به قوانین انگلستان اضافه کرد که بر اساس آن مقاماتی که تحت پیگرد قانونی در سطح بین‌المللی هستند مانند پیگردهای کنوانسیون ژنو و غیره محکومیت آن‌ها باید در دادگاهی توسط دادستانی کل مورد تایید قرار بگیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com