سخنگوی مجلس پاراگوئه دستور بررسی درباره مرگ ۱۱ دهقان در جریان قتل‌عام «کوروگواتی» را صادر کرده است. او اعلام کرد که خود را متعهد می‌داند تا پس از دیدار با خانواده دهقانان کشته شده و جلسه‌ای با سازمان عفو بین‌الملل بررسی پرونده را آغاز کند.

Untitled-7
ولا کوئز، سخنگوی پارلمان پاراگوئه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که تنها راه رسیدن به برقراری عدالت، صدور حکم برای کسانی است که در هر دو طرف این نسل کشی مسئول بوده‌اند. اخیرا تنها کارگران کشاورز به اتهام کشتن ۶ افسر پلیس که در جریان نسل کشی به قتل رسیده بودند، محاکمه شده‌اند. محاکمه این کشاورزان در مرحله پایانی است.
دادستان عمومی پاراگوئه درخواست حکم ۸ تا ۴۰ سال زندان برای دهقانانی که محاکمه شده‌اند کرده است. ۳ تن از این دهقانان زن هستند که به ۸ سال زندان به اتهامات جنایی و غصب املاک خصوصی و همدستی با جنایات سازماندهی شده محکوم شده‌اند. دیگر دهقانانی که محاکمه شده‌اند، متهم به قتل عمد و غصب املاک خصوصی هستند.
حقوقدانان و همچنین سازمان‌های حقوق بشری محلی و بین‌المللی این دادگاه را به دلیل عدم مطابقت با قوانین در هنگام محاکمه متهم کردند. برای مثال نیروهای پلیس از حضور در محاکمه منع شده بودند اما در جریان آخرین جلسه محاکمه بنا بر دستور دادستان عمومی ۲۰ مامور پلیس با لباس شخصی به طور غیرقانونی وارد دادگاه شدند و هنگام خروج توسط نگهبانان محافظت شدند. حضور آن‌ها برای جلوگیری از شرکت خانواده‌ها و بستگان دهقانان صورت گرفته بود و این عمل به زعم حقوقدانان طرفداری از نیروهای پلیس است.
نسل کشی «کوروگواتی» در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۲ رخ داد هنگامی که ۷۰ کشاورز ملک دولتی «مورن بی» به مساحت نزدیک به ۵ هزار هکتار را تحت کنترل خود درآوردند. «بلاس ریکویرم»، تاجر و سیاستمدار صاحب این ملک بود و آن را از «آلفردو استروسنر»، یکتاتور سابق پاراگوئه هدیه گرفته بود.
دهقانان بر این عقیده بودند که واگذاری این ملک بر ریکویرم غیرقانونی بوده است. ریکویرم درخواست کرده بود که این کشاورزان را از این ملک بیرون کنند و در پاسخ به درخواست او دولت پاراگوئه، ۳۰۰ افسر مسلح پلیس را برای بیرون کردن کشاورزان به این ملک فرستاد.
درگیری بین کشاورزان و پلیس به سرعت به خشونت انجامید. بلافاصله پس از این قتل عام، فرناندو لوگو، رئیس جمهوری پاراگوئه که گرایشات چپ پیشرو دارد از مقام خود برکنار شد و مسئول این قتل عام شناخته شد. او اولین رئیس جمهوری چپ گرای این کشور در طی ۶۰ سال گذشته بود. گفته می‌شود که این قتل عام مقدمه‌ای برای کودتا بوده است.

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com