با به محاکمه کشیده شدن «دیلما روسوف»، رئیس جمهوی سابق برزیل به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین مالی، دادستان ارشد این کشور دستور بازداشت تعداد دیگری از چهره‌های سیاسی برزیل را صادر کرده است.

Untitled-1
«رودریگو هانوت»، دادستان ارشد برزیل دستور بازداشت «خوزه سارنی»، رئیس جمهور اسبق برزیل، «رنان کالهیروس»، سخنگوی سنا، «ادواردو چونهای»، سخنگوی سابق مجلس سفلی و «رومرو جونکا»، رهبر حزب جنبش دموکراتیک برزیل را صادر کرده است. هر چهار تن عضو حزب جنبش دموکراتیک برزیل، بزرگ‌ترین حزب سیاسی این کشور هستند.
این چهار سیاستمدار متهم‌اند که در پروسه ۲ ساله رسیدگی به رسوایی‌های فساد معروف به «عملیات کارواش» اخلال ایجاد کرده‌اند. این رسوایی‌ها حول فعالیت شرکت نفتی دولتی پتروبراس است. حکم بازداشت این ۴ تن بر اساس مکالمه تلفنی ضبط شده آن‌ها صادر شده است. در فایل صوتی به دست آمده از گفتوگوی این ۴ چهره سیاسی، آن‌ها درباره منحرف کردن مسیر پیگیری این پرونده صحبت کرده‌اند. این مکالمه را یکی از روزنامه‌های برزیل فاش کرده است. این گفتوگو توسط سناتور «سرجیو ماکادو» که سرپرستی پتروبراس را بر عهده داشت ضبط شده است.
پیش از فاش شدن این مکالمه، سخنگوی سابق مجلس سفلی در برزیل از مقام خود توسط دادگاه عالی برزیل به دلیل اخلال در برقراری عدالت کنار گذاشته شده بود. پرونده او به دلیل گرفتن رشوه از قراردادهای پتروبراس و اخفای ۱۶ میلیون رئال در بانک‌های سوئیس در حال بررسی است. او تا کنون حساب بانکی خود را تحویل نداده است.
متهمین، اتهام‌های خود را بی اساس می‌دانند. رنان کالهیروس می‌گوید که این حکم «بی منطق و نامناسب» است. چنانچه این اتهامات ثابت شوند، می‌تواند به ریاست جمهوری جدید برزیل که خود عضو حزب جنبش دموکراتیک برزیل است، ضربه شدیدی وارد کند. از آغاز روی کار آمدن رئیس جمهور جدید برزیل، اعضای حزب مطبوعش و نیز کابینه او از کار برکنار شده‌اند. این اتفاقات می‌تواند به نفع رئیس جمهور مخلوع برزیل، «دیلما روسوف» تمام شود زیر او در سخنانی که در جریان محاکمه‌اش گفته بود ادعا کرد که محاکمه او از سوی حزب حزب رقیب یعنی حزب جنبش دموکراتیک برزیل رهبری شده است.
برای اجرایی شدن حکم بازداشت این مقامات برزیلی دادگاه عالی این کشور باید این حکم را تایید کند زیرا سه تن از این افراد در حال حاضر عضو سنای برزیل هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com