جو کاکس؛ 'دختر یورکشایری اصل'جو کاکس به قول خودش یک «دختر یورکشایری اصل» بود و به این موضوع افتخار می‌کرد. فعالیتش در سازمان‎های خیریه او را به سراسر دنیا کشاند و موفقیتش در عرصه سیاسی او را به پارلمان بریتانیا.

او روز پنجشنبه، ۱۶ ژوئن، در آستانه همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا به یورکشایر غربی رفته بود که در خیابان مورد حمله‌ قرار گرفت و کمی بعد بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت.

به گفته شاهدان عینی مردی ۵۲ ساله در حالی که فریاد می زد «اول بریتانیا» به او سه بار تیراندازی کرد سپس با ضربات چاقو به او حمله برد.

جو کاکس یکی از امیدهای حزب کارگر بریتانیا به‌شمار می‌آمد. او در ماه‌های اخیر برای ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا فعالیت می‌کرد. همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا قرار است پنج‌شنبه آینده، ۲۳ ژوئن برگزار شود. با این حال در پی قتل جو کاکس احزاب اصلی رقابت‌های انتخاباتی خود را متوقف کردند.

جو کاکس ۴۱ ساله، و دارای دو فرزند، موفق شده بود در حوزه انتخاباتی خود در برستال، یورکشایر غربی، اکثریت حزب کارگر را با ۶۰۵۱ رای، افزایش دهد. او نماینده حزب کارگر برای حوزه بتلی و اسپن بود و در انتخابات سراسری ۲۰۱۵ موفق به کسب کرسی شده بود.

هلن جوآن کاکس بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه کمبریج در رشته مطالعات سیاسی و اجتماعی در ۱۹۹۵ وارد عرصه سیاست شد و کمی بعد فعالیت‎های خود با سازمان‎های خیریه از جمله ‹آکسفام› و ‹کودکان را نجات دهید› را شروع کرد.

او اولین فرد از خانواده خود بود که به دانشگاه راه یافت. خانم کاکس در گفتگو با رسانه‎های محلی درباره تجربه خود در دانشگاه کمبریج صحبت کرده بود.

«این اولین باری بود که فهمیدم جایی که به دنیا آمده‎اید مهم است، لهجه شما مهم است، اینکه چه کسی را می‎شناسید و با چه کسی ارتباط دارید مهم است. من نه با لهجه درست صحبت می‎کردم و نه اشخاص مهمی را می‎شناختم. من تابستان‎ها در یک کارخانه بسته‎بندی خمیردندان کار می‎کردم، همان‎جایی که پدرم کار می‎کرد.»

به گفته او بعد از آن تجربه سخت در کمبریج وارد شدن به پارلمان «مثل آب خوردن» بود.
فعالیت در امور خیریه

از ۲۰۰۲ کارهای خانم کاکس در سازمان‎های خیریه در زمینه مبارزه با فقر و تبعیض، او را به سراسر دنیا کشاند. مشاهدات او در سفرهایش تاثیر عمیقی بر روحیه و فعالیت‎های سیاسی‌اش داشت.

«من شاهد فجایع وحشتناکی بوده‎ام، من زنانی را در دارفور دیده‎ام که به کرات به آنها تجاوز شده بود، من کودکان سرباز را دیده‎ام که یک کلاشنیکوف به دست آنها داده‎ بودند و مجورشان کرده بودند خانواده خود را به قتل برسانند. در افغانستان افراد سالمندی را دیده‎ام که از عدم توجه دولت خود و قدرت‎های جهانی به مشکلات کشورشان ناامید و مستاصل شده‎اند.»
Image copyright Brendan Cox
Image caption خام کاکس زندگی خود را بین خانه در یورکشایر غربی و قایقی که در رودخانه تیمز در لندن داشت تقسیم می‎کرد.

«همه اینها به من یک چیز را ثابت کرد؛ اگر مشکلی را نادیده بگیرید، وضعیت بدتر می‎شود.»

در دسامبر ۲۰۱۵ خانم کاکس یکی از نمایندگان حزب کارگر بود که به حمله هوایی علیه مواضع گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه رای ممتنع داد.

او یکی از روسای گروه فراحزبی «دوستان سوریه» در پارلمان بریتانیا بود و دلیل خود برای عدم رای به مداخله نظامی را چنین توصیف کرد: «تنها امیدواری من آن است که دولت، صرف نظر از آنکه در این رای‎گیری پیروز شود و یا شکست بخورد، با دقت هرچه تمامتر به استراتژی خود در زمینه محافظت از جان غیرنظامیان در سوریه نگاه کند.»

«در هفته‎های آتی محافظت از جان غیرنظامیان باید در راس برنامه‎ریزی‎های ما قرار گیرد زیرا به عقیده من تنها زمانی شکست داعش ممکن است که جان غیرنظامیان در امان باشد. من به صراحت از این موضوع دفاع خواهم کرد.»

خانم کاکس دو فرزند کوچک داشت. همسرش، برندان کاکس، فعال سیاسی است.

خام کاکس زندگی خود را بین خانه در یورکشایر غربی و قایقی که در رودخانه تیمز در لندن (برای کار و حضور در پارلمان) داشت تقسیم می‎کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com