Saeed-Mahdavi-Kani ۱۱ ماه پس از مرگ محمدرضا مهدوی کنی، از چهره‌های بسیار پرنفوذ در ساختار جمهوری اسلامی، سرانجام گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی ریاست فرزند وی بر دانشگاه “امام‌صادق” به واقعیت پیوست و سعید مهدوی کنی با حکم صادق لاریجانی، جانشین پدرش شد.

این سمت در یک سال گذشته در اختیار محمدباقر باقری کنی، قائم‌مقام دانشگاه امام‌صادق و برادر محمدرضا مهدوی کنی بود. او در عین حال پدر داماد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز است.

آقای خامنه‌ای پیش‌‌تر در روز ۲۷ خردادماه امسال، با صدور حکمی، محمدباقر باقری کنی، صادق آملی لاریجانی، احمد علم‌الهدی، سعید مهدوی کنی، علیرضا امینی، احمد واعظی، عباس موسویان، مصطفی میرلوحی، علا میرمحمّدصادقی، علی رضاییان و هادی همایون را به عنوان اعضای هیأت امنای مؤسسه “جامعه‌الامام‌الصادق” تعیین کرده و ریاست این هیات را به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی تفویض کرده بود.

“دانشگاه امام‌صادق” قبل از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، شعبه‌ای از دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه هاروارد آمریکا بود و از دانشجویان نخبه‌ی آن زمان و برای دوره فوق‌لیسانس دانشجو می‌پذیرفت. بعد از انقلاب، این دانشکده، به همراه املاک متعلق به آن، در اختیار “جامعه الصادق” قرار گرفت تا “دانشگاه امام صادق” را با هدف تربیت دانشجو در رشته‌های مرتبط با “علوم دینی” در آن تاسیس کنند. مطابق اساس‌نامه‌ی اولیه‌ی این دانشگاه، ریاست هیات‌ امنای آن متشکل از شماری از روحانیان ارشد حکومت از جمله علی خامنه‌ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی، بر عهده‌ی آیت‌الله حسین‌علی منتظری، قائم‌مقام وقت آیت‌الله خمینی بود که بعد از کنار گذاشته‌شدن وی از تمام سمت‌های حکومتی‌اش، محمدرضا مهدوی‌کنی، به طور کامل، ریاست دانشگاه را در اختیار گرفت.

این دانشگاه که بسیاری از دانش‌آموختگان آن در مناصب ارشد حکومت ایران قرار گرفته‌اند، در بیش از سه‌ دهه‌ی گذشته، تحت کنترل خانواده‌ی محمدرضا مهدوی کنی قرار داشت و او را به یک فرد قدرتمند و ثروتمند در ایران تبدیل کرد.

مهدی خزعلی، فعال سیاسی منتقد، و فرزند آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، دیگر روحانی پرنفوذ و اخیرا درگذشته‌ در ساختار جمهوری اسلامی، در خردادماه ۱۳۹۲، در یک سلسله مطالب افشاگرانه درباره‌ی مهدوی کنی که به بازداشت وی منجر شد، از «سلطنت مالی» او خبر داده و با اشاره به یکی از موارد فساد مالی وی نوشته بود که مهدوی کنی در مقام ریاست “دانشگاه امام‌صادق” «سال‌ها قبل در ازای دریافت ۱۲۵ میلیارد ریال موافقت کرد تا شهرداری، مجوز پایان کار ساکنان “برج ایران‌زمین” تهران را که در مجاورت “دانشگاه امام صادق” قرار داشت، صادر کند».

سعید مهدوی کنی، ۲۶ خردادماه سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. وی دیپلمش را در ریاضی فیزیک گرفت و سپس به دانشگاه امام صادق رفت و مدارک لیسانس، فوق لیسانس و سرانجام دکترای خود را در رشته‌ی “فرهنگ و ارتباطات” از دانشگاه تحت ریاست پدرش دریافت کرد.

عضویت در “هیأت امنای دانشکده صداوسیما”، “شورای سیاست‌گذاری شبکه دوم” تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی و “هیأت امنای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری” از جمله مسوولیت‌های وی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com