کلمه- گروه بین الملل: در حالی که گفت و گوی حسن روحانی با شبکه خبری ان بی سی بازتاب های گسترده ای در میان محافل دیپلماتیک جهان داشته است، مقامات اسراییلی با سردرگمی به موضع گیری علیه اظهارنظرهای رییس جمهوری کشورمان پرداخته اند.

گفت و گوی اخیر رییس جمهوری و انتشار یادداشت وی در واشنگتن پست در آستانه سفر به نیویورک فضای سرد دیپلماتیک موجود را به سوی تحرک و گام های مثبتی در جهت حل مسایل مربوط به مذاکرات هسته ای و رابطه با کشورهای غربی پیش برده است.

کاخ سفید از آمادگی کشورش برای انجام تعامل بیشتر با ایران خبر داده است، رییس جمهوری فرانسه نیز خواستار دیدار با حسن روحانی شده است.

اما در این میان مواضع خشمگینانه مقامات اسراییلی نشان از ناخرسندی دیپلماسی فعال ایران در جهان دارد. نخست وزیر اسرائیل بار دیگر با موضع گیری علیه روحانی، از کشورهای غربی خواست «فریب اظهارات روحانی را نخورند» و گفت «این همان روحانی است که در گذشته، در حالی که ایران به برنامه هسته ای خود ادامه می داد، توانست در مذاکرات هسته ای جامعه بین المللی را فریب دهد».

اما در همین حال کاخ سفید گفته است که امیدوار است دولت جدید ایران برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای تهران تعامل کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد «برنادت میهن» سخنگوی کاخ سفید گفت: «دنیا از تمایل دولت روحانی برای بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با جامعه بین‌المللی زیاد شنید است و اوباما معتقد است که ما باید این ادعا را مورد آزمون قرار دهیم.»

وی افزود: «ما امیدواریم که دولت جدید ایران تعاملی واقعی برای دست یافتن به راه حلی دیپلماتیک که بتواند نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد، داشته باشد.»

آمریکا و متحدان این کشور ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند. تهران همواره این ادعا را رد کرده است.

ایران یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون چندین بار از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هنوز مدرکی دال بر انحراف این برنامه به سمت اهداف نظامی نیافته‌اند.


تمجید دبیرکل ناتو

دبیرکل ناتو ضمن تمجید از اظهارات حسن روحانی درباره پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد که مصلحت تهران در همکاری با جامعه بین‌المللی است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه الیوم السابع، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو امروز پنجشنبه در واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره پرونده هسته ای ایران اعلام کرد که منفعت تهران در این است که با “جامعه بین المللی همکاری کند”.

راسموسن در حاشیه سخنرانی امروز خود در بروکسل تاکید کرد: “پس از آنکه اظهارات اخیر مسئولان جدید ایرانی را شنیدم، بسیار راغب شدم و مصلحت ایران همکاری با جامعه بین المللی است”.

رییس‌جمهور ایران در مصاحبه با شبکه آمریکایی “ان بی سی” گفته است که ایران هیچ‌گاه تسلیحات هسته‌ای تولید نخواهد کرد و هیچ‌وقت در این راه گام نگذاشته است.

سردرگمی مقامات رژیم اسرائیل در مقابل دیپلماسی جدید ایران

این روزها بحث از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا و حتی دیدار مستقیم روسای جمهور دو کشور، در مرکز توجه محافل رسانه ای و تحلیلی بین المللی قرار گرفته است. در این میان، به نظر می رسد مقامات رژیم اسرائیل که به شدت از برقراری رابطه میان دو کشور در هراسند، دچار نوعی سردرگمی شده و موضع گیری های متناقضی از خود بروز می دهند.

به گزارش «تابناک»، به موازات تبادل پیام های مثبت و امیدوارکننده میان مقامات ایران و آمریکا، سران رژیم اسرائیل تلاش دارند تا با موضع گیری های منفی، زمینه حصول هرگونه توافقی میان دو کشور را تیره کنند. اما در این میان، شواهد حاکی از آن است که حتی میان خود مقامات ارشد این رژیم نیز رویکرد واحدی نسبت به موضوع وجود نداشته و نوعی سردرگمی به چشم می خورد.

موضع گیری های مقامات اسرائیلی علیه روند دیپلماتیک شکل گرفته میان دو کشور، به طور خاص از زمانی تشدید شد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مصاحبه ای با شبکه خبری «ان بی سی» بر عدم پیگیری برنامه تسلیحاتی هسته ای از سوی ایران تأکید کرده و خواستار باز شدن باب تعامل با غرب و به ویژه آمریکا شد.

در پی انتشار این مصاحبه که با بازتاب های بسیار گسترده و البته مثبت بین المللی همراه بود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل ضمن موضع گیری علیه روحانی، از کشورهای غربی خواست «فریب اظهارات روحانی را نخورند» و گفت «این همان روحانی است که در گذشته، در حالی که ایران به برنامه هسته ای خود ادامه می داد، توانست در مذاکرات هسته ای جامعه بین المللی را فریب دهد».

وی افزود: «ایرانی ها در رسانه ها به داستان سرایی می پردازند تا سانتریفیوژهای آنان بتواند به چرخش ادامه دهد». نتانیاهو همچنین مدعی شد هدف ایران از توافق هسته ای با غرب، حفظ بخش هایی از برنامه هسته ای خود است تا بتواند در زمان لازم از آن برای ساخت سلاح هسته ای استفاده کند.

پس از نتانیاهو، یکی از وزرای تندروی کابینه وی نیز درباره روندهای اخیر در سیاست خارجی ایران به اظهار نظر پرداخته و مدعی شد ایران تا شش ماه دیگر به سلاح هسته ای دست پیدا خواهد کرد و بر این اساس، دیگر زمانی برای مذاکرات بیشتر با این کشور باقی نمانده است.

یووال استینیتز، وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل همچنین مدعی شد ایران تصور می کند که هنوز در مقابل قدرت های جهانی از فضای مانور برخوردار است و تا زمانی که این کشور با یک تهدید نظامی معتبر از سوی آمریکا مواجه نشود، به فعالیت های هسته ای خود ادامه خواهد داد.

اما در شرایطی که این دو مقام ارشد اسرائیلی نسبت به هرگونه بهبود روابط میان ایران و غرب احساس خطر کرده و علیه آن موضع گیری نمودند، شیمون پرز، رئیس رژیم اسرائیل در سخنانی نسبت به بهبود روابط میان ایران و آمریکا «ابراز امیدواری» کرد.

پرز روز گذشته اعلام کرد که اخبار موجود درباره احتمال ملاقات روحانی و اوباما استقبال می کند؛ اما در عین حال، مدعی شد تغییر رویکرد ایران نسبت به غرب و موضوع هسته ای، بر اثر تحریم های بین المللی به وجود آمده است.

وی در این رابطه گفت: «تحریم ها دارند کار خود را می کنند و بر حکومت ایران تأثیر می گذارند… من امیدوارم که صدای جدیدی را از ایران بشنویم». وی همچنین اظهار امیدواری کرد مسئله هسته ای ایران بدون نیاز به زور و از طریق صلح آمیز حل و فصل شود.

به هر حال، این موضع گیری های متناقض حاکی از آن است که در بالاترین سطح تصمیم گیری و سیاسی در رژیم اسرائیل، اتفاق نظری درباره نحوه واکنش به بهبود احتمالی روابط میان ایران و آمریکا وجود ندارد و سیر سریع وقایع، مقامات اسرائیلی را از امکان تأمل در این زمینه بازداشته است.

مقامات اسرائیلی در مخالفت خود با حصول گشایش در موضوع هسته ای ایران تنها نیستند و نمایندگان جنگ طلب کنگره آمریکا نیز به شدت آن ها را همراهی می کنند. بر همین اساس، اخبار حاکی از آن است که اعضای مجلس نمایندگان طرحی را در دست تهیه دارند که بر اساس آن، اوباما اجازه پیدا کند در صورت لزوم از نیروی نظامی علیه ایران استفاده کنند.

بانیان این طرح مدعی شده اند هدف از تدوین آن، باز گذاشتن دست اوباما در مقابل ایران است تا انفعالی از آن گونه که در موضوع حمله به سوریه رخ داد، در مورد ایران اتفاق نیفتد. این در حالی است که خود دولت آمریکا تقاضای چنین اختیاراتی را از کنگره نکرده و نمایندگان کنگره سعی دارند با این اقدام، به تلاش های موجود در راستای پیشبرد روند دیپلماسی در روابط ایران و آمریکا ضربه بزنند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com