مذکرات اتمی و ابراز نگرانی شدید گروسی از برنامه هسته‌ای ایران

پس از آنکه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدم شفافیت حکومت ایران درباره فعالیت‌‌های اتمی‌اش ابراز نگرانی کرد، سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت ایران سخنان وی را عجیب و دور از انتظار دانست.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در اظهاراتی با ابراز نگرانی از عدم شفافیت حکومت ایران درباره برنامه هسته‌ایش اعلام کرد که مذاکرات اتمی با دشواری روبرو شده و ممکن است این فرصت از دست برود.

پنجره فرصت ممکن است هر آن بسته شود

خبرگزاری رویترز به نقل از گروسی که در جلسه مجازی با کمیته‌های پارلمان اروپا سخن می‌گفت اعلام کرد که هنوز امیدوار است که توافقی در یک بازه زمانی معقول در مذاکرات اتمی به دست آید اما باید این واقعیت را نیز پذیرفت که پنجره فرصت ممکن است هر آن بسته شود.

گروسی همچنین به حکومت ایران هشدار داد که به اندازه کافی در مورد فعالیت‌های اتمی‌اش شفاف نیست.

گروسی اعلام کرد که در دیدار اخیر با وزیر خارجه ایران به وی هشدار داده است که این عدم شفافیت تا به اندازه‌ای جدی می‌باشد که این توان را دارد که بر روز مذاکرات اتمی و توافق برجام و احیای آن اثر منفی بگذارد.

پنهان‌کاری اتمی حکومت ایران

اشاره گروسی به سه محل مشکوک شناسایی‌شده در  ایران است که یک محل آن در تورقوزآباد در حاشیه تهران و مورد دیگر در اصفهان است که هر دو مکان در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم به کلی تخریب شده‌‌اند.

گروسی اعلام داشت در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی‌شده را در محل‌هایی شناسایی کنیم که حکومت ایران هرگز اطلاعات این مکان‌‌های را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگذاشته بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کماکان به دنبال توضیح و شفاف‌سازی از سوی حکومت ایران درباره این مکان‌ها می‌باشد در حالی که تهران تا کنون هیچ گونه توضیح قابل پذیرشی در مورد این سایت‌ها نداده است و ابهام و مخفی‌کاری درباره آنها ادامه دارد.

مذاکرات اتمی و سفر مورا به تهران

این اظهارات  گروسی در حالی صورت می‌گیرد که قرار است انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا سفری به تهران داشته باشد و پیشنهاد جدیدی را به حکومت ایران ارائه دهد. [پروژه اتمی؛ آیا خامنه‌ای به شانس آخر خود لگد خواهد زد؟]

کشورهای غربی ذینفع در برجام نیز به نظر می‌رسد که در انتظار به سر آمدن این سفر و نتایج آن هستند به خصوص آنکه مذاکرات اتمی از ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰ به بن‌بست رسیده است.

اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

در پی اظهارات رافائل گروسی مبنی بر مخفی‌کاری حول مکان‌‌های مورد اشاره، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت ایران در روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت اظهارات گروسی را عجیب و دور از انتظار خوانده و اعلام کرد که اظهارات گروسی با اهداف سیاسی تحریف شده است.

کمالوندی ادامه داد انتشار این مطالب از سوی گروسی تحریف‌شده در مقاطع خاص زمانی، مسبوق به سابقه است.

با تفاسیری که گذشت نه تنها مذاکرات اتمی در بن‌بست خود بیشتر گیر کرده است بلکه به نظر می‌رسد حکومت ایران نه تنها قصد شفاف‌سازی در مورد محل‌های مورد مناقشه را ندارد بلکه به سرعت در حالی مخفی‌کاری و ادامه روند پیشرفت برنامه هسته‌ایش می‌باشد.

بدین منوال دیر نیست که کشورهای غربی ذینفع در برجام به این نتیجه‌گیری برسند که مذاکرات اتمی دیگر فایده‌ای ندارد و برای مقابله با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران باید چاره دیگری اندیشیده شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)