حمله آمریکا به شبه نظامیان ایران، هشدار جدی به حکومت ایران

به دنبال حملات پهبادی شبه نظامیان حکومت ایران، جنگنده‌های آمریکا مواضع این نیروها را در نزدیکی مرز عراق و سوریه بمباران کردند. این بمباران حاوی چه پیامی برای حکومت ایران است؟

طی ۳ ماه گذشته قریب به ۵ حمله پهبادی از سوی نیروهای شبه نظامی حکومت ایران به اماکن دیپلماتیک و یا پایگاه‌های نظامی آمریکایی صورت پذیرفته است.

هدف از حملات پهبادی

حملات پهبادی حکومت ایران که اخیرا اقدام به بکارگیری بیشتری نسبت به قبل از آن کرده و می‌کند بدین منظور صورت می‌گیرد که تلفات نیروهای انسانی خود را به حداقل رسانده و از حملات و پاسخ‌های متقابل در امان بماند، اما این بار گویا شانس با حکومت ایران یار نبود بلکه اغیار بود. [نیروی قدس؛ شکست‌های پی در پی و تاکتیک جدید]

دلیل افزایش حملات

شاید بتوان گفت این حملات در پی آن تشدید شد که دولت آمریکا با دولت عراق بر سر برنامه‌ای برای خروج نیروهایش از عراق به توافق رسید و این امر نیروهای شبه نظامی حکومت ایران را جری‌تر ساخت. [عراق؛ عمق استراتژی ولایت فقیه در معرض تهدید]

این یک قانون پایه‌ای و محکم در رابطه با حکومت ایران چه در داخل خاک ایران و چه در خارج از مرزهایش است؛ هر گام عقب‌نشینی یک گام پیشروی آنان را به دنبال دارد و هر گام پیشروی، آنان را گام‌ها به عقب خواهد راند.

نمونه تاریخی که سالیان زیادی از آن نمی‌گذرد مربوط به سلسله اتفاقات و قضایایی است که سرانجام به کشته‌شدن قاسم سلیمانی در بغداد منجر شد. [آیا سیاست مهار ایران در خاورمیانه، سیاست شکست‌خورده؟]

یک تصور اشتباه از سوی حکومت ایران

اما از آنجا که پس از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، حکومت ایران احساس کرد با دولتی سروکار دارد که درباره‌اش نرمش نشان خواهد دارد حملات خود را افزون کرد.

پیش از این دولت آمریکا و از جمله شخص رئیس‌جمهور بایدن تاکید کرده بود که به حملات گروه‌های شبه نظامی ایران در مکان و زمان مناسب پاسخ داده خواهد شد.

زمان و مکان بدین ترتیب بود بامداد دوشنبه ۷ تیر و مکان آن نیز در نزدیکی مرز عراق و سوریه.

حمله آمریکا توسط جنگنده‌‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ به مواضع شبه نظامیان طرفدار حکومت ایران صورت گرفت.

وحشت شبه‌ نظامیان حکومت ایران از حمله آمریکا

در پی حمله آمریکا به مواضع نیروهای شبه نظامی مورد حمایت حکومت ایران، خبرگزاری‌های اعلام کردند وحشت آشکاری در میان آنان دیده می‌شود.

الحره نوشت: «حملات هوایی آمریکا به مواضع شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران باعث ترس و وحشت در میان شبه نظامیان شده و منطقه مرزی القائم در وضعیت هرج و مرج قرار دارد».

اهداف مورد نظر

پنتاگون اعلام کرد ارتش آمریکا روز یکشنبه در واکنش به حملات پهبادی علیه پرسنل و تاسیسات آمریکا در عراق، مواشع شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران را در عراق و سوریه هدف حملات هوایی قرار داد.

در این حملات تاسیسات آماده‌سازی و تسلیحاتی در سوریه و عراق هدف قرار گرفتند.

بیانیه پنتاگون افزوده است «رئیس‌جمهور بایدن هم‌چنانکه در حملات یکشنبه شب نشان داد روشن کرده است به خاطر حفاظت از پرسنل آمریکا دست به عمل خواهد زد».

جان کربی سخنگوی پنتاگون در روز ۷ تیر اعلام کرد ارتش آمریکا با هدایت جو بایدن سه مرکز عملیاتی و ذخیره‌سازی سلاح را هدف قرار داد. شبه نظامیان از این مراکز برای حملات پهبادی استفاده می‌کردند.

موضعگیری جو بایدن

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه دستور حمله به مواضع شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق و سوریه را شخصا صادر کردم، اعلام کرد رژیم ایران باید تصمیم من برای صدور مجوز حملات هوایی آمریکا در سوریه را به عنوان یک هشدار تلقی کند.

وی افزود این رژیم می‌تواند انتظار عواقب حمایت از گروه‌هاس شبه نظامی را داشته باشد گروه‌هایی که منافع و پرسنل آمریکا را تهدید کنند.

بایدن خطاب به حکومت ایران افزود شما نمی‌توانید با مصونیت عمل کنید مراقب باشید!

موضعگیری وزیر خارجه

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز طی یک موضع‌گیری اعلام کرد حملات هوایی پیام مهمی به شبه نظامیان مورد حمایت ایران فرستاد.

بلینکن افزود اگر شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران به حمله علیه نیروهای آمریکایی در منطقه ادامه دهند کاملا آماده اقدام مناسب برای حفاظت از منافع آمریکا هستیم.

موضعگیری دیگر مقامات آمریکایی

سناتور رابرت منندز؛ رئیس کیمته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام داشت شبه نظامیان ایران در یک سال گذشته بر حملات خود علیه نیروها و منافع آمریکا افزوده‌اند و خواستار راهبرد جامع در قبال حکومت ایران و رفتار خطرناکش از جمله در عراق شد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان نیز حمله آمریکا به مواضع نیروهای شبه نظامی طرفدار حکومت ایران را یک پاسخ هدفمند و متناسب با تهدیدی جدی و خاص دانست.

حمله آمریکا همزمان با مذاکرات برجام

حمله آمریکا و اظهارات تند مقامات ارشد آن که با لحن قاطع‌تر نسبت به گذشته سخن می‌گفتند در حالی است که همزمان آمریکا و حکومت ایران در وین به طور غیرمستقیم مشغول گفتگو پیرامون احیای برجام هستند.

از جمله مواردی که باعث نگرانی کشورهای غربی و از جمله آمریکاست دخالت‌های منطقه‌ای خطرناک حکومت ولایت فقیه است.

استفاده از دخالت‌های منطقه‌ای برای چانه‌زنی در مذاکرات

این مهم آنجا اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم حکومت ایران از حملات نیروهای شبه‌نظامی خود به مانند دیگر نمونه اخیر آن در درگیری‌های غزه از سوی حماس، به عنوان برگی برای چانه‌زنی و یا اهرم فشار در مذاکرات برجام استفاده می‌کند. [حمایت ایران از حماس]

اما گویا حکومت ایران از قانونمندی غافل است و آن اینکه وقتی دخالت‌های منطقه‌ای‌اش به عنوان یک نگرانی و موضوعی مورد اختلاف بین این کشور با غرب و کشورهای منطقه مطرح است و آنان اصرار دارند که در مذاکرات برجام به آن پراخته شود، ادامه‌دادن به این حملات تبدیل به موجی از فشار و بازگشت سونامی‌وار به سوی خودش خواهد شد.

موجی که ممکن است با ادامه روند فعلی به تشدید تضادی بیشتر و بیشتر و تنش و درگیری رودررو بینجامد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)