حداقل سبد معیشت در اردیبهشت بیش از  ۱۴ میلیون تومان

حداقل سبد معیشت شهروند ایرانی تا پایان ماه اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴ میلیون ۳۰۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که حقوق حداقلی برای کارگر ایرانی در سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که تنها کفاف ۱۹ درصد هزینه‌های یک کارگر ایرانی را می‌دهد.

سبد معیشت حداقلی و خانواده‌های کارگری که موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار حکومت ولایت فقیه است، در زمستان سال ۱۳۹۹ و پیش از آغاز مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ توسط سه گروه؛ نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان، و نماینده دولت، محاسبه و رقم آن، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان مشخص شد. [تعیین سبد معیشت ۶ میلیون ۸۹۵ هزار تومانی، گامی برای نابودی کارگران]

با احتساب این رقم بود که حقوق حداقلی برای کارگران ایران در سال ۱۴۰۰، به میزان ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان مشخص گشت. [حداقل دستمزد کارگران و زندگی در انتهای خط فقر]

اما ۲ ماه از آغاز سال جدید نگذشته و بر اساس آماری که مرکز آمار ایران ارائه داده، مشخص شده که رقم سبد معیشت در پایان ۲ ماه اول سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

۲ برابر شدن خزینه سبد معیشت در ۴ ماه

این رقم معادل بیش از ۲ برابر رقم تعیین‌شده سبد معیشت توسط سه کارگروه کارگری، کارفرمایی و دولتی است که تنها در حد فاصل کمتر از ۴ ماه به این حد صعود کرده است.

علاوه بر این با این رقم سبد معیشت، یعنی ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، حداقل دستمزد یک کارگر ایرانی تنها ۱۹ درصد از مخارج ماهانه وی را تامین می‌‌کند و ۸۱ درصد دیگر مخارج کارگران حداقلی‌بگیر بلاتکلیف است.

در محاسبات جدید، محاسبات در ۱۲ بخش از خوراکی‌ها، دخانیات، مسکن، کفش و پوشاک، اثاثیه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، امور فرهنگی و تفریحی تحصیل، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه صورت گرفته است.

سهم هر کالا در سبد معیشت

سهم خوراکی ها در سبد هزینه‌های خانوار ۲۴.۶۵ درصد، سهم مسکن ۳۵.۵ درصد، سهم بهداشت و درمان ۷.۱۴ درصد، حمل و نقل ۹.۴۱ درصد، خرید اثاثیه منزل و ۳.۹۳ درصد و کفش و پوشاک نیز ۴.۷۸ درصد محاسبه شده است. سهم مابقی اقلام سبد معیشت کمتر از این میزان است.

طبق استاندارد در محاسبه هزینه مسکن هزینه متوسط اجاره به همراه کلیه هزینه‌های جنبی یک واحد مسکونی استاندارد با حداقل زیربنای ۶۰ متر مربع، داشتن یک آشپزخانه، یک حمام و… ساخته‌شده با مصالح بادوام یا نیمه‌بادوام در محاسبات خط فقر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که حداقل هزینه خانوار ۴ نفره، ماهانه ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد که در سال ۱۴۰۰ حداقل دستمزد ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان «کمتر از یک پنجم سبد معیشت» تعیین شده است.

قیمت‌ها در بازار گرانتر است

اعلام قیمت اقلام سبد مصرف خانوار در حالی محاسبه شده که قیمت این اقلام در بازار به مراتب از ارقامی که مرکز آمار ایران اعلام کرده بالاتر است.

اما این گزارش تنها به داده‌ها و ارقام و قیمت‌های مرکز آمار ایران اسناد می‌کند.

به عنوان یک نمونه در مورد قیمت نان از متوسط قیمت رسمی نان‌های مختلف در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات کشور استفاده شده هر چند سطح شهر قیمت نان به طور رسمی تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

این امر بر قیمت تمام‌شده‌ی سبد معیشت خانوار در ماه اردیبهشت می‌افزاید که در محاسبات گزارش کنونی محاسبه نشده است

۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فقط هزینه خوراکی خانوار

بر اساس محاسبات انجام شده هزینه خوراکی یک خانواده چهار نفره در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برای ۱۸ قلم کالای اساسی به نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌باشد.

سهم دخانیات برابر با ۸۴۵۴۷ تومان، سهم مسکن برابر با ۵۰۸۷۱۹۲ تومان، سهم کفش و پوشاک برابر با ۶۸۴۹۷۹ تومان، سهم اثاثیه برابر با ۵۶۳۱۷۳ تومان، سهم بهداشت و درمان برابر با ۱۰۲۳۱۷۰ تومان، سهم حمل و نقل برابر با ۱۳۴۸۴۶۴ تومان، سهم ارتباطات برابر با ۴۱۱۲۷۴ تومان، سهم امور فرهنگی و تفریح برابر با ۲۳۶۴۴۷ تومان، سهم تحصیل برابر با ۲۶۶۵۴۰ تومان، سهم رستوران و هتل برابر با ۲۰۶۳۵۳ تومان، سهم کالاها و خدمات متفرقه برابر با ۵۹۸۹۹۹ تومان محاسبه شده است.

وضعیت کارگر ایرانی در پایان دو دور روحانی

در روزهای پایانی دور دوم دولت منتسب روحانی هستیم. روحانی در ابتدای راهش به عنوان رئیس جمهور ولایت فقیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد «دولت تدبیر و امید دنبال این است که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند و آن چنان مردم از لحاظ درآمد، درآمد سرشار در اختیار مردم قرار بگیرد که مردم اصلا به ۴۵ هزار تومان یارانه نیاز نداشته و زندگی خوبی داشته و همه افراد شاغل باشند».

روحانی با بیان اینکه «در خانه و خانواده صدقه گرفتن افتخار نیست» وعده داده بود که کاری می‌کند که «دولت به سمت مردم دست دراز کند نه اینکه مردم به سوی دولت دست دراز کنند»

آمار راستگوترین پدیده‌های جهانند. سبد معیشت ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی در برابر یارانه ۴۵ هزار تومانی و وعده‌های رئیس جمهور منتسب ولایت فقیه که می‌خواست با کلیدش قفل‌های اقتصادی را باز کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)