سازمان جهانی عفو بین الملل (امنستی اینترنشنال) در اطلاعیه ای که روز ۱۷ می به مناسبت روز جهانی مقابله با تبعیض و آزار علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی منتشر کرده، بر لزوم جرم‌زدایی از روابط میان دو همجنس در جمهوری اسلامی تأکید کرده است.

 

این اطلاعیه که با عکس علیرضا فاضلی منفرد (جوان همجنسگرای عرب اهوازی) منتشر شده، کشته شدن او را نتیجه قوانین خشونت آمیز جمهوری اسلامی در مورد افراد همجنسگرا اعلام کرده است. در این اطلاعیه همچنین عنوان شده که کشته شدن علیرضا دلیل روشنی برای تغییر فوری قوانین ضد همجنسگرایی وحمایت از حقوق انسانی افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی است.

در بخشی از اطلاعیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است: «قتل بی‌رحمانه علیرضا فاضلی منفرد نتایج مرگبار جامعه‌ای را که با همجنسگراستیزی تغذیه شده است، نشان می‌دهد.» به همین دلیل توجه به امنیت زندگی افراد ال‌جی‌بی‌تی و تغییر قوانین جرم‌انگارانه درجهت برپایی حقوق انسانی برابر، خواسته‌ای ضروری عنوان شده که لازم است هر چه زودتر به آن توجه شود.

در این اطلاعیه آمده است که تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل از نزدیکان علیرضا و گفتگو با پارتنر او «نشان می‌دهد که علیرضا به دلیل گرایش جنسی متفاوت خود، سال‌ها آزار و اذیت برخی از نزدیکانش را تحمل کرده اما به دلیل همین قوانین خشونت آمیز و جرم‌انگارانه، هیچوقت امکان گزارش وضعیت خود به مراجع حقوقی را نداشته است.»

علاوه بر این در این اطلاعیه با ارجاع به تحقیق شش‌رنگ با عنوان «نقض حقوق همجنسگرایان افتخار ماست» و همچنین گزارش در مورد اعتراف‌گیری از مردان همجنسگرا تحت عنوان معافیت سربازی، به خطراتی که جامعه ال جی‌بی‌تی در ایران را تهدید می‌کند و همچنین شرایط حاکم که منجر به ناآگاهی وسیع جامعه از جمله متخصصان حوزه بهداشت و سلامت درباره مسائل مربوط به گرایش جنسی و هویت جنسیتی و همچنین رواج «درمان‌های اصلاحی» در بسترهای پزشکی، روانپزشکی مشاوره در ایران شده است، اشاره کرده‌است.

سازمان ملل متحد پیش از این، در گزارشی که جاوید رحمان – گزارشگر ویژه سازمان ملل درایران – منتشر کرده بود به قوانین جرم انگارانه علیه اقلیت های جنسی و جنسیتی و اصطلاحا «درمان‌های» مشابه با شکنجه برای افراد ترنسجندر اعتراض کرده بود.

هرچند مسئولین جمهوری اسلامی تا امروز توجهی به خواسته‌های نهادهای بین‌المللی حقوق بشری نشان نداده‌اند، اما پافشاری بر تغییر قوانین از یک سو و تلاش ما برای آگاهی رسانی در جامعه آنقدر ادامه خواهد داشت تا به هدف خود، یعنی زندگی در جامعه‌ای امن و آزاد دست یابیم.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)