درروزهای اخیر بار دیگر تلاش افراد و گروه ها حول و حوش احتمال کاندید شدن محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران و برجسته‌ترین چهره جناح اصلاح طلبان بالا گرفته است. گروه‌های مختلفی در جبهه اصلاح طلبان اگر چه می‌دانند که خاتمی تمایلی به کاندید شدن ندارد و بدون شک نامزدی او برای انتخابات با مخالفت شورای نگهبان روبرو خواهد شد بااین حال مصرا از خاتمی می‌خواهند که درانتخابات آتی شرکت کند. بدون شک شرکت محمد خاتمی درانتخابات  حتی در صورت مخالفت شورای نگهبان سبب  دلگرمی مردم و حمایت آنها از او خواهد شد.  پرسش اساسی دراین میان آن است که  آیا اصلاح طلبان موفق به جلب نظر خاتمی برای شرکت درانتخابات خواهند شد؟

محمد خاتمی بارها خواهان پایان دادن به حبس خانگی رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی و آزادی زندانیان عقیدتی شده، و شرط برگزاری یک انتخابات آزاد را رهایی همه زندانیان سیاسی دانسته بود.

انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خرداد امسال برگزار می‌شود و با وجود ابراز تمایل بعضی از شخصیت‌های سیاسی هنوز هیچ کاندیدای شاخصی از طرف اصلاح طلبان و یا جناح های دیگر رسما نامزدی خود را اعلام نکرده اند.

دراین رابطه علی فلاحیان وزیر پیشین اطلاعات رسما گفته است که شورای نگهبان صلاحیت آقای خاتمی را تأیید نخواهد کرد و محمد تفی مصباح یزدی چهره شاخص اصول گرایان اعلام کرده که قطعاً کاندیداهای اصلاح طلبان حق شرکت در انتخابات را ندارند. با این حال تلاش برای دعوت از خاتمی در روزهای اخیر شدت گرفته است. در هفته‌های گذشته ستادی برای دعوت از خاتمی با عنوان « آفتاب صبح امید» تشکیل شده و چندین گروه و شخصیت اصلاح طلب از خاتمی خواستند که درانتخابات شرکت کند.

دبیرکل سابق جبهه مشارکت محمدرضا خاتمی می‌گوید اگر که حاکمیت با کاندید شدن محمد خاتمی مخالف کند درچشم مردم بی‌اعتبارتر خواهد شد و مردم بیش از پیش اعتماد خود را به یک رأی گیری آزاد از دست خواهند داد. او هم چنین تأکید می‌کند که محبوبیت محمد خاتمی درمیان مردم از دلایل هراس مقامات جمهوری اسلامی از حضور او درانتخابات است.

به نظر محمد رضا خاتمی در انتخابات سال ۱۳۸۸ میزان تقلب در رأی گیری و هزینه ای که حکومت برای آن پرداخت بسیار بالا بود، اما درشرایط فعلی حاکمیت نخواهد توانست دوباره به همان شیوه رفتار کند. به همین خاطر با رد صلاحیت محمد خاتمی بر نارضایتی مردم از حکومت افزوده خواهد شد. او می‌پرسد واقعا مقامات جمهوری اسلامی چه دلایل قانع کننده ای برای رد صلاحیت محمد خاتمی دارند؟ و مردم خود شاهد بودند که دردوران ریاست جمهوری او وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور از هرجهت بهتر از شرایط اسفناک فعلی بود و خاتمی درعرصه بین‌المللی شخصیتی مورد احترام و ستایش بود.

چند نامه خطاب به خاتمی

در روزهای اخیر چند نامه مهم از سوی افراد و گروه‌ها خطاب به خاتمی و دعوت از او برای شرکت درانتخابات منتشر شده است. از جمله پروین فهیمی عضو کمپین مادران صلح و مادر سهراب اعرابی ازشهدای حوادث خونین پس از انتخابات ۸۸ درنامه ای سرگشاده از محمد خاتمی خواسته است که درانتخابات شرکت کند. او دراین نامه به خاتمی یادآوری می‌کند که فرزند او و جوانان بسیاری به خاطر آزادی و برقراری دموکراسی درایران جان خود را فدا کردند و براو است که با توجه به شرایط بحرانی کشور با احساس مسئولیت برای نجات کشور و پاسداری از خون شهدای جنبش سبز از هیچ اقدامی دریغ نکند، و برای دفاع از حق مردم درداشتن یک انتخابات آزاد در آن شرکت کند.

پروین فهیمی دربخشی از نامه اش می نویسد:

 ”آقای خاتمی عزیز! نگرانم. می دانید چرا؟ چون مادرم و می ترسم؛ می ترسم از روزی که هیچ کس احساس وظیفه نکند، حتی شما بزرگوار، و آنگاه دیر شده باشد. نگران از اینکه روزی کشورمان را خودمان با دستهایمان به کسانی بسپریم که از جاری شدن حمام خون مانند کشور سوریه هیچ گونه وحشتی ندارند، و از این نگرانم که کشورم مانند دیگر کشورهای اطرافمان مورد هجوم بیگانگان قرار گیرد.

آقای خاتمی، ما فرزندانمان را در راه رسیدن به استقلال و آزادی و زندگی شرافتمندانه از دست داده ایم. خون آنها در راه آزادی کشورمان ایران، مظلومانه بر سنگفرش خیابان ها ریخته شد. آنها برای رسیدن به آرمانشان خواهان تغییر و اصلاحات بودند. برای یک بار دیگر هم که شده، احساس وظیفه کنید و به صحنه بیایید و نگذارید خون این جوانان و شهدای جنگ به یغما برود.

ما مردم همیشه و همیشه ضد خشونت و طرفدار صلح و پایبند به رفتارهای انسانی و قانونمند بوده ایم و هستیم. شما و تمام کسانی که دلشان برای ایرانی آزاد و آباد می تپد، دست های نیازمند ما مردم را در دستان خود بگیرید؛ تا با امید و یاری خداوند کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنید.

برای برون رفت از این بن بست حاکم بر جامعه ما و برای رسیدن به زندگی آرام و قانونمند، همگی آنچنان تلاش کنیم تا حتی اقتدارگرایان و انحصارطلبان نیز در سایه وجود ارزشمند جناب عالی احساس آرامش کنند و به تفاهم و همدلی با مردم برسند.

آقای خاتمی عزیز، از شما مصرانه تقاضا دارم منافع عمومی را بر آبرو و حیثیت خود که هرگز در بین اقشار مردم و افراد فرهیخته جامعه خدشه دار نشده و نخواهد شد، ترجیح دهید. امیدوارم با آمدن شما بزرگوار، ایران عزیزمان از این وضعیت خارج شده و راه نجاتی پیدا کند.

آقای خاتمی عزیز! در پایان به عنوان مادری دلسوخته از شما تقاضا می کنم امیدمان را ناامید نکنید.”

در ادامه حمایت گروه‌های مختلف جمعی از فعالان زن اصلاح طلب با انتشار نامه سرگشاده ای از خاتمی خواسته اند که تردیدها را کنار گذاشته و حضور خود درانتخابات را اعلام کند.

 و همچنین گروهی از زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای ازمحمد خاتمی به عنوان رهبر جنبش اصلاحات خواسته اند که برای پیگیری و تدام جنبش اصلاح طلبی درایران با نامزد کردن خود برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران پیشقدم شود.

آن‌ها با تأکید بر اینکه خاتمی آزادی همه زندانیان سیاسی را از شروط خود برای حضور درانتخابات ذکر کرده بود. ضمن تشکر از تو نوشته اند:

لازم می‌دانیم بر این نکته تاکید کنیم که سرنوشت کشور و ملت از سرنوشت ما زندانیان سیاسی بسیار مهم‌تر و مقدم بر آن است. شما بخوبی واقفید که حصر و حبس‌های ظالمانه‌ای که بر ما و امثال ما رفته است و می رود به دلیل دفاع از حقوق ملت و سرنوشت کشور، انتخابات آزاد و تضمین حقوق فردی و اجتماعی شهروندان بوده و می‌باشد. لذا صمیمانه از شما درخواست می‌کنیم در صورتیکه شرایط برای حضور در انتخابات فراهم شد، پیش شرط آزادی زندانیان سیاسی را در تصمیم گیری خود لحاظ نفرمایید، باشد که حضور فداکارانه و ایثارگرایانه شما در این مسیر پرسنگلاخ باب رحمت الهی را بگشاید که «ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم»

این زندانیان با اشاره به بحران های عمیق داخلی و خارجی به خاتمی یادآورمی شوند که بسیاری از اقشار مردم به او به عنوان شخصیتی معتبر درعرصه داخلی و بین المللی امید بسته اند. ازجمله امضا کنندگان این نامه : مصطفی تاجزاده، محسن میردامادی، علی‌رضا بهشتی شیرازی، ابوالفضل قدیانی، عبدالله مؤمنی، علی‌رضا رجایی، عماد بهاور، عبدالفتاح سلطانی، محمدامین هادوی، حسن اسدی زیدآبادی، ، سیامک قادری و سعید مدنی هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com