اولین بار است که در افغانستان نمایشگاه رسم و فرهنگ برگزار می‌شود که در آن نمایندگان همه ولایات این کشور حضور دارند و فرصتی برای نمایش دادن فرهنگ خاص و ویژه محل خود را پیدا کرده‌اند.
نمایندگان از سی و دو ولایت این کشور برای اولین‌بار به پایتخت آمده بودند تا رسم و فرهنگ‌های خود را با بهترین شیوه اجرا و  برای بینندگان پایتخت‌نشین معرفی کنند.

در این نمایشگاه نوجوانان مدارس مختلف از گوشه کنار کشور دعوت شده بودند؛ آن ها مدت‌ها آمادگی می‌دیده‌اند که رسم آیین‌های مردمی خود را برای دیگر اقوام به طور مفصل و همه رنگ و بوی آن معرفی کنند.

از پختن عذا تا دوختن لباس‌های ملی و رقص و آواز و اسباب موسیقی محلی خود را استادانه به نمایش گذاشته‌اند. به ویژه معرفی جشن عروسی که از مهم‌ترین و شادترین جشن‌های همه اقوام است جالب و دیدنی‌ بود. نمایندگان هر منطقه شیوه برگزاری عروسی محلی خود را به شکل نمایش تئاتری بازسازی کرده‌اند و از اول تا آخر با توضیحات راوی آن  را اجرا کرده‌اند.

از این نمایشگاه استقبال گسترده شده و احتمال می‌رود که همه‌ساله برگزار بشود.

شبکه یک تلویزیون افغانستان گزارش تصویری از این نمایشگاه تهیه کرده که بیش از ۵۰۰۰ بار همخوان شده و بیش از ده هزار نفر آن را پسندیده‌اند. به خصوص نظر و پیام‌های مردم در پای این گزارش تصویری خواندنی‌ست و نشانی از تشنه بودن مردم افغانستان برای شادی و فرهنگ و موسیقی و رقص است. آن ها از چنگ و خبرهای منفی به شدت خسته اند.

می‌توانید در اینجا در صفحه فیسبوکی این شبکه ببینید.

ستار قریشی، یکی از بینندگان این نمایش‌گاه در فصحه فیسبوکی این شبکه تلویزیونی نشته است:

«این بهترین کاری بود که تا حال در افغانستان دیدم نه سال یک بار بلکه هر فصل یک بار و در فصل در یک ولایت افغانستان برگزار شود و در سطح بزرگ چون که هم فرهنگ ما پس زنده و بزرگتر می‌شود هم هموطنان که کینه و یا دید بد نسبت به سمت و یا قوم دارد با هم آشنا و همپذیر می‌شود و همه مردم افغانستان به یک نتیجه خواهد رسید که امان از بی سوادی و تفرقه اندازان حرفه‌ای که بین ملت ما افغانستان بی داد می‌کند.»

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com