هیچ چیزی مانند نقض تعهد، اساس عتماد و امنیت در یک رابطه عاطفی را نابود نمی‌کند.
جامعه‌ی گی به طور عمده تمایل به پذیرش اشکال لیبرال‌تر بیان جنسیتی را دارند. بدون هنجارهای اجتماعی که مانع از آنچه که در بستر یک رابطه صمیمی از لحاظ جنسی مناسب است یا نه می‌شوند، مردان همجنس‌گرا در موقعیتی قرار می‌گیرند که خود انتخاب کنند که سکس چه نقشی در رابطه‌ی آنها داشته باشد؟
به همین ترتیب، بسیاری از زوج‌های گی نوعی “قرارداد رابطه” را در آغاز ادغام زندگیشان با هم ایجاد می‌کنند، این قرارداد در مورد تک‌همسری در برابر غیرتک‌همسری است. برای زوج‌هایی که موافقت کرده‌اند که رابطه‌ی تک همسری یا مونوگامی داشته باشند، نقض تعهد یکی از طرفین، سبب آشوب و درد و در بعضی موارد نابودی رابطه می‌شود. درحالی‌که بسیاری از روابط پس از نقض تعهد و ایجاد رابطه با شخص ثالث به دلیل مشکلات ناشی از اعتمادی از بین رفته و تلاش برای عبور از این سلب اعتماد، ادامه پیدا نمی‌کنند، اما دیگرانی هم هستند که قادرند تا براین چالش‌ها غلبه کنند و یک رابطه‌ی پارتنری حتی بهتری نسبت به آن‌چه که در گذشته داشتند را تجربه کنند.

چرا وفادار نیستیم؟

مار و ارقام نشان می‌دهند که “پریدن” یا ایجاد رابطه های جانبی و موازی با رابطه اصلی یا پایدار دو نفره در تمام گرایش‌های جنسی فراگیر است. دلایل زیادی وجود داد که چرا بعضی از مردان همجنس‌گرا تعهدات رابطه با شریک زندگی خود در حوزه سکس را نقض می‌کنند.
بعضی از عوامل زیر ممکن است موجب خروج از رابطه‌ی اصلی و ایجاد رابطه جنسی با شخص دیگر شوند:

 

• ترس از تعهد و یا صمیمیت؛ ایجاد رابطه کناری (پریدن) به عنوان راهی برای جلوگیری از صمیمی شدن بیش از حد، کنترل شدن یا احاطه شدن توسط شریک زندگی رخ می‌دهد.

• فقدان مدل‌های رابطه‌ی مردان گی که تک‌همسر هستند.

• کمبود اعتماد به‌نفس، فرد به دنبال سکس با افراد دیگر است تا از این طریق به ارزش شخصی یا جذابیت شخصی خود اعتبار ببخشد.

• بی‌حوصلگی، فرد نیاز فوری دارد تا به دنبال هیجان، خطر، ماجراجویی، و یا تنوع برود.

• دسترسی آسان به رابطه جنسی وجود دارد.

• خود جامعه و فرهنگ گی، جنسی کردن (سکشوالایز) مردان گی (برای نمونه به تبلیغات و مجلات مربوط به مردان گی نگاه کنید.)

• ناخشنودی یکی از طرفین در رابطه – احساس این‌که طرف مقابل او را دوست ندارد یا نمی‌خواهد – فاصله عاطفی در رابطه پارتنری – نیازهای رسیدگی نشده – ایجاد رابطه جنسی، خارج از رابطه پایدار دو نفره، زیرا حس این وجود دارد که چیزی در رابطه گم شده – در جستجوی یک ارتباط عاطفی، توجه، مهربانی و اعتباربخشی‌ بودن که فرد حس می‌کند از شریک زندگی خود دریافت نمی‌کند.

• مشکلات جنسی در رابطه یا عدم صمیمیت جنسی.

• اعتیاد جنسی، داشتن کنترل ضعیف بر روی شهوت، دخالت مواد مخدر و الکل یا مشکلات عاطفی حل نشده، وجود سوء‌استفاده جنسی در گذشته یا سابقه نقض تعهد در عدم ایجاد رابطه جنسی با فرد دیگر.

• تلاش هدف‌مند برای صدمه زدن به شریک زندگی (بازی قدرت، “من به او نشان خواهم داد، و با خوابیدن با فلانی کار او را تلافی می‌کنم.)

• ناسازگاری با شریک زندگی؛ فلسفه و نیازهای مختلف زندگی

به طور کل در مردان (چه دگرجنسگرا و یا همجنس‌گرا) بیشتر ریسک این وجود دارد که به وارد روابط جنسی جانبی و در کنار یا به موازات رابطه پایدار خود شوند و این به دلیل توانایی آن‌ها در جدا کردن سکس از احساسات در طول رابطه‌ی جنسی است.
این‌ دلایل قطعا برای این نیستند که نقض تعهد به معشوق را منطقی نشان بدهند یا توجیه کنند. اما دانستن دلایل چنین نقض تعهدی می‌تواند به حل مشکل کمک کند تا رابطه‌ی شما شانس این را داشته باشد که با موفقیت به جلو حرکت کند. هیچ دو ماجرای شکستن تعهد و ایجاد رابطه موازی شبیه هم نیستند، پس مهم است تا وضعیت منحصر بفرد رابطه‌ی خود را درک کنید تا بتوانید موانعی که باعث می‌شوند به آن نوع رابطه‌ای که می‌خواهید نرسید، را کنار بزنید.
نتیجه‌گیری
به یاد داشته باشید که شما هردو در حال رنج کشیدن هستید و هردوی شما نیازمند حمایت، اطمینان بخشی و درک بیشتر از جانب همدیگر هستید. اگر واقعا قصد دارید تا رابطه خود را تعمیر کنید، انگشت اتهام نشان دادن، خشونت کلامی و قضاوت را از این مسیر دور نگه‌دارید. چشم اندازی برای نتیجه‌ی مثبت به عنوان یک زوج ایجاد کنید و همان‌طور که اعمال سخت و اذیت کننده‌ای را که برای بازیابی رابطه شما لازم هستند رانجام می‌دهید، بر روی آن نتیجه‌ی مثبت تمرکز کنید.
ترجمه و تلخیص

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com