اخیرا ویدیو و خبر تجمع تعدادی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی مقابل مجلس در اعتراض به فعالیت دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. روز دوشنبه ۲ اسفند ماه این گروه از رانندگان با غیرقانونی خواندن فعالیت اسنپ و تپسی خواستار رسیدگی مجلس به نحوه‌ فعالیت این دو تاکسی اینترنتی شدند. در اعتراضات تجمع‌کنندگان شعارهایی چون “نرم افزار نفوذی نابود باید گردد” و “اسنپ آمریکایی نابود باید گردد” به گوش می‌خورد.

اما اسنپ و تپسی چه هستند که عده‌ای برای براندازی آن‌ها چنین فریادها و شعارهای بدخواهانه و ضد آمریکایی سر می‌دهند؟

این دو برنامه اینترنتی در واقع همان تاکسی تلفنی‌های سابق هستند که با پیشرفت تکنولوژی از قافله عقب نمانده‌اند و همگام با روی آوردن نسل جوان به اینترنت و گوشی‌های هوشمند، نسخه اینترنتی‌شان جای خود را به ویژه در بین گروه سنی جوان باز کرده است.

در این مطلب مشخصاً با بررسی اپلیکیشن اسنپ، کمی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر ویژگی‌های این کسب و کار جدید، مزایا، معایب و تفاوتش با سیستم سنتی را بررسی می‌کنیم.

تمام سخت‌افزاری که برای استفاده از این سامانه هوشمند درخواست تاکسی احتیاج دارید یک گوشی موبایل هوشمند متصل به اینترنت است. بعد از این شما فقط چند کلیک با دریافت خودرو و آغاز سفر بین‌شهری خود فاصله دارید.

پس از اینکه مراحل نصب نرم‌افزار را انجام دادید، هنگام ثبت درخواست خودرو محل فعلی شما بر روی نقشه نشان داده میشود. یکی از مزایای بزرگ این برنامه‌ها درست همین گزینه است. اگر شما جایی هستید که نه آدرسش را می‌دانید و نه از تاکسی تلفنی‌های اطراف آدرس یا تلفنی دارید، تاکسی‌یاب اینترنتی بدون پرسیدن محل فعلی‌تان و تنها با کمک مختصاتی که مکان‌یاب گوشی شما ارسال می‌کند به دادتان می‌رسد.

بعد از انتخاب مبدأ کافی است مقصد را بر روی نقشه مشخص کنید یا آدرس را در کادر جستجو تایپ کنید. هزینه‌ی سفر شما در مدت بسیار کوتاهی برآورد می‌شود و روی صفحه موبایلتان نمایش داده می‌شود. اگر از همه چیز راضی هستید گزینه درخواست خودرو را لمس می کنید و تمام. سیستم به سرعت نزدیکترین راننده را انتخاب و همزمان با نمایش مشخصات راننده و خودرو اعم از مدل، رنگ و شماره پلاک ماشین و همچنین نام و شماره تلفن راننده، خودرو را به سمت شما اعزام می‌کند. به محض رسیدن خودرو به آدرس فعلی شما برنامه پیغام می‌دهد و راننده در صورت نیاز با شما تماس می‌گیرد تا از محل دقیقتان مطلع شود.

اما اسنپ علاوه بر ایجاد سهولت در دسترسی به سیستم حمل و نقل شهری مزایای دیگری هم به کاربران ارائه می‌دهد. اسنپ در مقایسه با تاکسی تلفنی‌های معمول از نظر اقتصادی هم برای مسافران به‌صرفه‌تر است. کرایه‌ای که اسنپ برای یک مسیر مشخص تعیین می‌کند معمولاً در مقایسه با مبلغ کرایه تاکسی‌های تلفنی برای همان مسیر پایین‌تر است.

در عین حال مسافر برای پرداخت کرایه سفر چند گزینه پیش رو دارد: پرداخت به صورت نقدی به راننده، پرداخت با کارت اعتباری و یا کم کردن از اعتبار حساب کاربری. با توجه به اینکه این روزها همراه داشتن همیشگی پول نقد مانند گذشته مرسوم نیست، امکان پرداخت آنلاین کرایه سفر یکی از بزرگترین مزایای این نرم‌افزارهای هوشمند تاکسی است.

از قابلیتهای دیگر اسنپ امکان رصد خودرو از ابتدا تا انتهای مسیر است. این گزینه به خصوص برای والدینی که قصد دارند فرزندان خود را بدون حضور خود و با تاکسی به مقصد مورد نظر برسانند کاربردی و مفید است.

رعایت ادب و احترام توسط رانندگان اسنپ، پرهیز از پرگویی و پرخاشگری، ظاهر آراسته، اتومبیل تمیز و مدل بالا با امکانات سرمایشی و گرمایشی مناسب از دیگر ویژگی‌های این کسب و کار جدید است.

در پایان هم شما میتوانید از طریق اپلیکیشن به سفر خود امتیاز بدهید که همین امتیازدهی بر ادامه یا قطع همکاری شرکت با راننده‌ها تأثیرگذار است. در ضمن از طریق پشتیبانی ۲۴ ساعته شما میتوانید مشکلات و انتقادات خود را با شرکت در میان بگذارید.

اما یکی از ایرادهایی که به این تاکسی‌یاب اینترنتی وارد است نرخ متفاوت کرایه تاکسی در ساعات مختلف روز است. به این صورت که در ساعات اوج ترافیک، اسنپ کرایه‌ی بیشتری نسبت به ساعات خلوت روز در همان مسیر تعیین می‌کند. این در حالی است که نرخ کرایه تاکسی‌های تلفنی در کلیه ساعات شبانه روز یکسان و برابر با نرخ مصوب اتحادیه است.

سوال اینجاست که با همه مزایایی که اپلیکیشن‌های هوشمند برای مسافران دارند چرا و با چه دلیلی باید جلوی فعالیت آنها گرفته شود؟

در دنیای مدرن امروز و با پیشرفت تکنولوژی بیشتر خدمات و مشاغل چاره‌ای جز به روز کردن خود و همگامی با نیازها و خواسته‌های روز ندارند. در طول تاریخ هم همیشه اعتراضات و مجادلاتی هنگام پیدایش کسب و کارهای مدرن به وجود میامده که به نظر گریزناپذیر است. از بیکاری کارگران پس از انقلاب صنعتی تا نارضایتی صنف خواروبار‌فروشان به پیدایش سوپرمارکت‌های بزرگ و این اواخر هم اعتراضات گسترده‌ی صنف بنگاه‌های معاملات املاک به برنامه‌های هوشمند خرید و فروش ملک نظیر دیوار، همه و همه نشان می‌دهد که پروسه‌ی تغییر از سنت به مدرنیته در کسب و کارها همواره با مناقشاتی همراه بوده است.

مردم باید بتوانند از امکانات مدرن استفاده بهینه داشته باشند. به جای سنگ انداختن پیش پای کسب و کارهای نوین بهتر است سازوکار لازم برای فعالیت قانونمند آنها فراهم شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com