در اعتراض به به نتایج این انتخابات ، در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، تظاهراتی با حضور میلیونی مردم در تهران و سایر شهرهای ایران برگزار شد. در این تظاهرات بنا بر اعلام رسمی استانداری تهران، ۷ نفر کشته شدند. منابع دیگر از کشته شدن ۱۵ نفر در این تظاهرات خبر دادند.

Untitled-4
در پایان تظاهرات این روز نیروهای بسیجی از پشت‌بام پایگاه بسیج مقداد اقدام به تیراندازی به سمت مردم نمودند که موجب کشته‌شدن تعدادی از تظاهرات کنندگان شد. احمد نعیم‌ابادی، محرم چگینی، کیانوش آسا، علیرضا افتخاری، ناصر امیرنژاد، محمود رئیسی نجفی، داوود صدری، حسام حنیفه، علی حسین‌پور، فاطمه رجب‌پور، سرور برومند، رامین رمضانی و امیرحسین طوفان پور اسامی کشته شدگانی است که با گذشت ۷ سال از جان باختن آن‌ها، مسببین آن مجازات نشده‌اند.
این تظاهرات در تهران بدون مجوز وزارت کشور و با فراخوان کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات برگزار شد. محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در گزارشی که یک ماه بعد از این تظاهرات در جلسه غیر علنی مجلس قرائت شد اعلام کرد که بر اساس محاسبات انجام شده توسط شهرداری تعداد حاضران در راهپیمایی بیش از ۳ میلیون نفر برآورد می‌شود.
خانواده کشته شدگان در طول ۷ سال گذشته خواهان معرفی عاملان قتل عام قربانیان و برگزاری دادگاه برای محاکمه آن‌ها هستند. پدر رامین رمضانی، یکی از کشته شدگان در تظاهرات ۲۵ خرداد ۸۸ در این رابطه به جرس گفته است: « هر روز که می‌گذرد حال ما بدتر و بدتر می‌شود. همه می‌گویند گذشت زمان داغ را سرد می‌کند، ولی گذشت زمان برای ما هیچ فایده‌ای نداشته است و هر روز وضع روحی‌مان بدتر می‌شود .فکر می‌کنم دلیلش این است که می‌بینیم کسی نمی‌خواهد عدالت را در این باره اجرا کند . قاتلان رامین در امنیت کامل زندگی شان را می‌کنند و کسی کاری به کارشان ندارد و این واقعا دردآور است.»
جسد کشته شدگان در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ اگر چه با فاصله‌های چند هفته‌ای به خانواده آن‌ها تحویل داده شد، اما به گفته خانواده قربانیان به آن‌ها گفته شده بود که از برگزاری هرگونه مراسم خاکسپاری و سوگورای جلوگیری کنند.
اکثر خانواده جان‌باختگان در تظاهرات ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ نسبت به شناسایی عاملان قتل فرزندان و وابستگان خود به دادگاه شکایت کردند. پیگیری این خانواده‌ها برای برگزاری دادگاه و پاسخگویی مسئولان این کشتار بی نتیجه بوده و در مواردی هم به خانواده‌ها گفته شده که نسبت به گرفتن دیه اقدام کنند. مادر احمد نعیم‌‌آبادی، یکی از کشته شدگان در تظاهرات ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در این رابطه به روز آنلاین گفته است: « بعد گفتند بیایید دیه بگیرید. گفتیم دیه نمی‌خواهیم قاتل بچه‌مان را معرفی کنید… من تا روزی که قاتل بچه‌ام و کسی که دستور داد بچه‌های ما را بکشند را معرفی و محاکمه نکنند آرام نمی‌گیرم.»
خبرگزاری‌های وابسته به دولت و سپاه، تعدادی از کشته شدگان را بسیجی معرفی کرده بودند. رامین رمضانی ابتدا از سوی بنیاد شهید، شهید معرفی شد اما بعدها با پیگیری خانواده او و دستگیری پدرش، نام او از لیست بنیاد شهید حذف شد.
با وجود پایان یافتن عمر دولت دهم، پیگیری خانواده‌ها برای شناسایی عاملان قتل فرزندان‌شان در دولت یازدهم نیز بی‌ثمر بوده و هیچ مسئولی نسبت به مرگ آن‌ها پاسخگو نبوده است.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com